Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Ampera se odkládá, GM řeší problémové baterie modelu Volt

aktualizováno 
Automobilka Opel odkládá start prodeje svého sesterského modelu Chevroletu Volt. V důsledku toho se elektromobil s prodlouženým dojezdem ampera dostane k zákazníkům neznámo kdy. A to i přesto, že první vozy se již začínaly objevovat u vybraných dealerů.

Opel Ampera | foto: iDNES.cz

Opel chce počkat, až mateřský koncern vyřeší problémy s bateriemi, které jak ampera, tak volt používají. Oba vozy jsou technicky identické a také vznikají v továrně Hamtramck v americkém Michiganu. Opel se proto chce ujistit, že jeho evropská verze elektromobilu s prodlouženým dojezdem je pro zákazníky zcela bezpečná. Prozatím není jasné, kdy prodeje ampery odstartují.

Potíže odhalil americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Při crash testu Chevroletu Volt bylo vše v pořádku, k potížím došlo až později. U uskladněného vraku totiž začaly po třech týdnech samovolně hořet jeho lithium-iontové baterie.

Stalo se tak dokonce až tři týdny po crash testu, který se konal 12. května. NHTSA ale celou záležitost veřejnosti oznámila až v polovině listopadu, kdy oficiálně ohlásila vyšetřování tohoto incidentu. Automobilka Chevrolet nabídla všem majitelům modelu Volt, kteří se obávají o své bezpeční, že od nich jejich vozy vykoupí zpět. Zájem o zpětný prodej vozu je ale prý velmi malý.

Americké vládní úřady mezitím začaly prošetřovat, proč NHTSA o incidentu veřejnost neinformovala dříve. Ta se brání tím, že se snažila incident zreplikovat opakováním crash testu koncem června. Problém se ale znovu neobjevil, takže úřad společně s automobilkou zkoumal dále. Mluvčí GM Greg Martin tehdy médiím řekl, že pro nakládání s li-ion bateriemi modelu Volt po havárii platí přísná pravidla, která pravděpodobně nemusela být při prvním crash testu dodržena.

V listopadu provedly NHTSA a GM sérii tří crash testů, během kterých si ověřili, jak se baterie chovají při různém zacházení s nim po havárii. První test z 16. listopadu proběhl bez problémů. Při testu 17. listopadu došlo ke krátkodobému zvýšení teploty v bateriích. Třetí test proběhl 18. listopadu a několik hodin po něm byly baterie otočeny o 180 stupňů – následně se objevil kouř a jiskry. Baterie použité při druhém testu začaly podle NHTSA hořet 24. listopadu. Jisté tedy je, že na tom, jak se s bateriemi po havárii zachází, velmi záleží – i když ani automobilka ani úřad nijak výrazně nespecifikují (krom otočení ve třetím případě), jak s bateriemi po nárazu zacházeli.

Vyšetřování bezpečnosti Chevroletu Volt pokračuje, úřad i automobilka se snaží zjistit, zda nejsou potíže způsobeny například nějakou konstrukční chybou nebo použitím nesprávných materiálů. Prozatím není jasné, jestli bude GM auta svolávat do servisů.

Úřad také následně zahájil oficiální vyšetřování bezpečnosti li-ion baterií v elektromobilech. Ty kromě Chevroletu Volt používají například také Nissan Leaf, Toyota Prius v její plug-in hybridní verzi nebo Toyota RAV4 EV. U těchto vozů se prozatím podobné potíže nevyskytly. Koncern GM ale kvůli problému s li-ion bateriemi uvažuje o přechodu na jinou technologii. Pro elektrickou verzi malého modelu Spark, která se má objevit na trhu v roce 2013, prý použije bezpečnější články s lithium-fosfátovou technologií. V ní vidí budoucnost i další výrobci, a to nejen kvůli větší bezpečnosti, ale také pro její delší životnost.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.