Opel Ampera

Opel Ampera | foto: iDNES.cz

Opel Ampera se odkládá, GM řeší problémové baterie modelu Volt

  • 91
Automobilka Opel odkládá start prodeje svého sesterského modelu Chevroletu Volt. V důsledku toho se elektromobil s prodlouženým dojezdem ampera dostane k zákazníkům neznámo kdy. A to i přesto, že první vozy se již začínaly objevovat u vybraných dealerů.

Opel chce počkat, až mateřský koncern vyřeší problémy s bateriemi, které jak ampera, tak volt používají. Oba vozy jsou technicky identické a také vznikají v továrně Hamtramck v americkém Michiganu. Opel se proto chce ujistit, že jeho evropská verze elektromobilu s prodlouženým dojezdem je pro zákazníky zcela bezpečná. Prozatím není jasné, kdy prodeje ampery odstartují.

Potíže odhalil americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Při crash testu Chevroletu Volt bylo vše v pořádku, k potížím došlo až později. U uskladněného vraku totiž začaly po třech týdnech samovolně hořet jeho lithium-iontové baterie.

Stalo se tak dokonce až tři týdny po crash testu, který se konal 12. května. NHTSA ale celou záležitost veřejnosti oznámila až v polovině listopadu, kdy oficiálně ohlásila vyšetřování tohoto incidentu. Automobilka Chevrolet nabídla všem majitelům modelu Volt, kteří se obávají o své bezpeční, že od nich jejich vozy vykoupí zpět. Zájem o zpětný prodej vozu je ale prý velmi malý.

Americké vládní úřady mezitím začaly prošetřovat, proč NHTSA o incidentu veřejnost neinformovala dříve. Ta se brání tím, že se snažila incident zreplikovat opakováním crash testu koncem června. Problém se ale znovu neobjevil, takže úřad společně s automobilkou zkoumal dále. Mluvčí GM Greg Martin tehdy médiím řekl, že pro nakládání s li-ion bateriemi modelu Volt po havárii platí přísná pravidla, která pravděpodobně nemusela být při prvním crash testu dodržena.

V listopadu provedly NHTSA a GM sérii tří crash testů, během kterých si ověřili, jak se baterie chovají při různém zacházení s nim po havárii. První test z 16. listopadu proběhl bez problémů. Při testu 17. listopadu došlo ke krátkodobému zvýšení teploty v bateriích. Třetí test proběhl 18. listopadu a několik hodin po něm byly baterie otočeny o 180 stupňů – následně se objevil kouř a jiskry. Baterie použité při druhém testu začaly podle NHTSA hořet 24. listopadu. Jisté tedy je, že na tom, jak se s bateriemi po havárii zachází, velmi záleží – i když ani automobilka ani úřad nijak výrazně nespecifikují (krom otočení ve třetím případě), jak s bateriemi po nárazu zacházeli.

Vyšetřování bezpečnosti Chevroletu Volt pokračuje, úřad i automobilka se snaží zjistit, zda nejsou potíže způsobeny například nějakou konstrukční chybou nebo použitím nesprávných materiálů. Prozatím není jasné, jestli bude GM auta svolávat do servisů.

Úřad také následně zahájil oficiální vyšetřování bezpečnosti li-ion baterií v elektromobilech. Ty kromě Chevroletu Volt používají například také Nissan Leaf, Toyota Prius v její plug-in hybridní verzi nebo Toyota RAV4 EV. U těchto vozů se prozatím podobné potíže nevyskytly. Koncern GM ale kvůli problému s li-ion bateriemi uvažuje o přechodu na jinou technologii. Pro elektrickou verzi malého modelu Spark, která se má objevit na trhu v roce 2013, prý použije bezpečnější články s lithium-fosfátovou technologií. V ní vidí budoucnost i další výrobci, a to nejen kvůli větší bezpečnosti, ale také pro její delší životnost.


Elektromobil