Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Astra 1.6 kombi: dobrý prostor, líný motor

aktualizováno 
Opel Astra 1.6 Caravan nabízí proti svému největšímu rivalovi na tuzemském trhu - Škodě Octavii - víc místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech, ale kabinu má užší. Motor 1.6 pod kapotou německého vozu dává obvyklý výkon sto koní, leč jeho pružnost je ve srovnání s konkurenty menší. A jak vyplývá ze srovnávací tabulky, další nepříjemnou vlastností astry je vyšší cena.
Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině zvládl vůz v testu MF DNES ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) za 14,9 vteřiny. Stejně výkonná Octavia 1.6 (74 kW) se k téže rychlosti na zkušebním letišti rozjela za 13,1 vteřiny. U astry navíc dává o sobě vědět šestnáctiventilová technika, která lépe zrychluje až ve vyšších otáčkách a řidiče nutí k častějšímu řazení rychlostních stupňů, nechce-li se spokojit s pomalým pohybem ručičky rychloměru. Lepší dojem zanechala poměrně líná astra v testu svou spotřebou: na dálnicích se vešla těsně pod sedm litrů a na okresních silnicích brala od pěti do sedmi litrů na stovku kilometrů. V kopcovitém terénu a při razantnější jízdě je nutné počítat s horní hranicí. V pražských ulicích byla spotřeba v průměru devítilitrová. Mezi nejlepší vozy své kategorie se Opel Astra 1.6 Caravan řadí také díky výbornému podvozku, který patří k tvrdším a především spolehlivým. Řidič se může spolehnout na výborné jízdní vlastnosti stejně jako na snadné a přesné ovládání. Pochvalu zaslouží i komfortní sedadla s dobrým bočním vedením. Opel už je tradičně užší v nabídce vnitřního prostoru. To se také potvrdilo jako jediná slabina jeho karoserie. Jinak pracovníci zkušebny ÚSMD naměřili astře nadprůměrně místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání se Škodou Octavia má astra o sedm centimetrů víc místa mezi předním a zadním sedadlem. Zatímco objem kufru astry (480 litrů) představuje jen průměr aut její třídy, umožňuje nadstandardní možnosti přepravy nákladu velmi nízká hrana zavazadelníku a zhruba čtvercový otvor uprostřed zadního sedadla. Ten je zvláště praktický pro převážení dlouhých předmětů, například lyží. Výtku naopak zaslouží plato, jež skrývá obsah kufru před kolemjdoucími. Je vyrobeno z měkkého materiálu, takže unese jen lehké předměty. Jeho skládání a rozkládání je navíc méně praktické než u konkurence, která často používá vysouvací mechanismus. Martin Kovář, který v testech MF DNES hodnotí auta z pozice tělesně handicapovaného řidiče, oceňuje vnitřní prostor a kufr Oplu Astra 1.6 Caravan. "Sedačky mají - zdá se - dobré boční vedení a nízká hrana kufru usnadní nakládání přímo z vozíku. Ale zvednout přední kapotu - to je kus pořádné práce nejen člověka na vozíku, ale i pro dámu bez handicapu," říká Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 9
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,9
Zrychlení 0-400 m (s) 19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 27,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,3
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Opel Astra Caravan, prostorný, praktický automobil, jehož tvary budí dojem menšího vozu, než ve skutečnosti je. Design je velmi dobře sladěn s karosářskými díly, které sdílí s ostatními variantami této typové řady. Dokonce si myslím, že Astra Caravan je po třídveřové verzi tvarově nejčistší. Škoda jen, že povedený design karoserie nekoresponduje s provedením interiéru, kde se designéři naopak moc nepředvedli. Interiér postrádá nápad a odráží snahu o úsporu nákladů více, než by bylo u této třídy vozů akceptovatelné. Stejnou výtku bych měl i k některým detailům karoserie. Například vnější kliky dveří působí laciným dojmem. Ani v tomto případě to však není pouze vina použitých materiálů.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Opel/Vauxhall Astra je od roku 1993 nejprodávanějším kombi na evropském trhu, kde si je rozdělují všechny skupiny zákazníků. Je oblíbeným služebním vozidlem mnoha firem i každodenním společníkem obchodních zástupců. Po ukončení leasingů se tak auta ve značné míře a v mnoha verzích objeví na trhu ojetin, ale jejich ceny to nijak dramaticky neovlivní. Komu se bude cena nové astry zdát vyšší, ten může sáhnout po předchozí generaci, která se vyrábí paralelně a stále představuje solidní nabídku. Nová astra kombi ztratí v prvním roce 25 a ve druhém dalších zhruba šest procent hodnoty. Po pětiletém provozu její cena klesne na 203 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce


 

Opel Astra kombi

Autor:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Škdoa Karoq

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I...

Ojetý Ford C-Max je dobrá volba, vyhněte se dieselu

Ford C-Max

Vozy první generace Fordu C-Max se dnes prodávají i za ceny pod 50 tisíc korun. Za málo peněz tak můžete mít poměrně...

Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Kia Stonic

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému...



Najdete na iDNES.cz