Opel Astra 2.0 DTI: dost místa, motor průměr

Opel Astra nabízí - hodnoceno pohledem na automobil nižší střední třídy - prostornou karoserii s velkým kufrem. Ke kladům lze přičíst také výborné jízdní vlastnosti, naopak zlepšení by zasloužilo výrobní zpracování. Z redakčního testu dál vyplynulo, že turbodieselový motor nevyčnívá z průměru ani směrem dolů, ani nahoru.
Porovná-li se astra se Škodou Octavií, nabízí německé auto víc místa na zadních sedadlech, zatímco mladoboleslavský vůz má navrch v ohromném prostoru pro zavazadla. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) dává opel svým pasažérům na zadních sedadlech o šest centimetrů více v prostoru pro kolena. Škoda naopak nabízí větší kufr, kam se vejde o 160 litrů zavazadel více než do astry. Ta je opět měřeno její třídou - uvnitř poměrně úzká: ve výši loktů zaostává za octavií o tři až čtyři centimetry. Výborné hodnocení však v kabině astry zaslouží sedadla s bezpečným bočním vedením. Praktické jsou také odkládací plochy a tvary kapes ve dveřích, které pamatují nejen na delší ploché předměty, jakým může být třeba automapa, ale i na nápoje. Řidiče astry ovšem trápí stejný neduh jako u octavie: při couvání je výhled dozadu prachbídný. Jinak si na pohodlí člověk za řízením oplu stěžovat nemůže. Má k dispozici jak výškově nastavitelné sedadlo, tak i dvěma směry posuvný volant. Naftový turbomotor se stokoňovým výkonem nesází na nejmodernější technologie systému Common Rail (jako například Peugeot, Citroën nebo Fiat), ani nepoužívá techniku koncernu Volkswagen čerpadlo-tryska. V akceleraci je pohon oplu nadprůměrný, horší je jeho pružnost. Zimní starty doprovází pro naftové motory typický hlučný projev, který však po zahřátí brzy mizí. Z měření v ÚSMD vyplynulo, že astra zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině o vteřinu a půl rychleji než Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, o téměř tři vteřiny zůstal za oplem při testech Citroën Xsara Break. V pružnosti, kdy vozy akcelerují například z osmdesátikilometrové rychlosti na stotřicítku, se už poměr obrátil a astra za golfem i xsarou zaostala. Také pro motor astry platí, že má oproti benzinovým pohonům nižší spotřebu a při jízdě v nízkých otáčkách příjemný zátah, byť ten je právě u oplu ve srovnání s jinými turbodiesely o trochu výš. Během více než tisícovky testovacích kilometrů spotřeboval Opel Astra 2.0 DTI v průměru od pěti do osmi litrů nafty na sto kilometrů. Spodní hranice odpovídá klidné jízdě po okresních silnicích, osm litrů nafty vůz žádal při jízdách po městě. Podvozek astry patří ve své třídě k nejbezpečnějším. Bez výtek je přesné řazení rychlostních stupňů. O nedokonalém dílenském zpracováním svědčila například nepřesná návaznost pátých dveří na zadní blatníky. Martin Kovář, který hodnotí auto pohledem tělesně handicapovaného člověka, si u Oplu Astra všiml těžké přední kapoty. "Ta znepříjemní život nejen postiženému, ale třeba také dámě, která bude chtít dolít vodu do ostřikovačů," říká Kovář. "Výborné sedačky podrží i labilnější postavu méně pohyblivého řidiče. Pro postiženého je vždy dobré, když má auto zadní dělenou sedačku, která zjednoduší nakládání i umístění vozíku. Cena astry ale asi sociálně slabšího motoristu vyděsí."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,0
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 23,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,5
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8



Očima designéra
Vývoj designu se u astry podřídil cíli vyvolat vysoký pocit bezpečí. Výsledkem je mohutná přístrojová deska a zadní sloupky, které dost omezují výhled dozadu. Vnější tvary jsou snad až příliš výrazné a brzy zevšední. Nejatraktivnějším prvkem karoserie je přechod kapoty a blatníku do předního sloupku a výrazně lomený boční prolis, který dává vozu velkou míru dynamiky. Příkladně ergonomicky zpracovanému interiéru dominuje kontrast kvalitního měkkého plastu s plastem lacině vyhlížejícím, který zabírá spodní část přístrojové desky a především madla dveří. Ty u leckoho vzbudí vzpomínku na favorita.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Vůz oslovuje všechny skupiny zákazníků - konzervativně se rozhodující lidi, obchodníky, manažery, rodiny s dětmi i tradicionalisty. Pořizovací cena je vyšší, ale vyvažují ji podstatné klady, například motor. Minulostí jsou zřejmě doby, kdy diesel byl u jinak velmi oblíbených jetých aster spíš nevýhodou. Vývoj ceny vozu bude zřejmě příznivý pro prodávajícího i kupujícího. Její pokles v závislosti na stáří nepřekvapí odborníky ani laiky a bude stabilně průměrný, jak je u typu zvykem. Na přelomu čtvrtého až pátého roku třetího tisíciletí se hodnota sníží na zhruba 225 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Opel Astra