Opel Astra je o dost lepší než předchůdce kadett

5. 4. 2000 - Opel Astra první generace se představil v roce 1991, a byť předloni vyjel už ve druhé generaci, neztratily ani starší vozy na zajímavosti. Dobře se prodávají, neboť astra v motoristickém povědomí zatím nezestárla. A jestliže je na trhu ojetin poměrně bohatě zastoupena, když spousta starších či havarovaných vozů přijela ze západní Evropy a zvláště z Německa, lákají potenciální kupce i ceny.
Například nejobyčejnější bílá třídveřová Astra 1.4 nejstaršího ročníku 1991 bývá k mání už za 90 000 a žádanější pětidveřový vůz třeba z roku 1993 stojí kolem 125 000 korun.
Špička zájmu, Astra kombi 1.7 TD po modernizaci v roce 1995, je zhruba za 170 000 a čtyřdveřový model Classic 1.6 z roku 1998 mívá cenu kolem 230 000 korun. Pro srovnání: pětidveřový vůz druhé generace, kterou přinesl rok 1998, se v bazarech objevuje za 320 000 korun. Astra první generace stojí ve statistikách německého TÜV nad průměrem sledovaných modelů a výrazně horší než konkurenti je v hodnocení technického stavu snad jen v únicích oleje z motoru a převodovky. Ukazuje se tak v docela jiném světle než její předchůdce kadett, který naopak stojí ve všech věkových kategoriích pod průměrem. K výhodám vozu dál patří jeho jednoduchost, relativně levný provoz, bohatá nabídka motorových i karosářských variant, spolehlivost a v neposlední řadě také dostatek levných dílů z druhovýroby. Solidní jsou prostorové, jízdní i bezpečnostní vlastnosti. Naopak výčet bolestí starší astry musí začínat u koroze, která nejdřív postihuje zadní blatníky a prahy, a to snad až nečekaně vzhledem k tomu, o jak mladý model jde. Viděno nároky na vůz západoevropské provenience není bezchybné výrobní zpracování, když výhrady lze mít kupříkladu k lícování dílů karoserie. Strohý je interiér, snad až ošklivé čalounění. Někteří majitelé aster si stěžují na úniky chladicí kapaliny a s tím související přehřívání motoru, často trucuje palubní elektronika a někdy i zapalování. V situaci, kdy v Česku pracuje spousta ne vždy kvalitních myček, trpí u aster - podobně jako u modelu Omega a víc než u jiných srovnatelných vozů lak. Ještě důležitější než u kadetta je, jak ukazuje praxe, kontrola a včasná výměna rozvodových řemenů. Opel Astra se nabízí s tří-, čtyř- a pětidveřovými karoseriemi, nechybí kombi ani kabriolet. Motorová nabídka zahrnuje benziny i diesely od 1.4 do 2.0 litru o výkonech od 42 do 110 kilowattů (57 až 150 koní).

PLUSY
- dobré jízdní, prostorové a bezpečnostní vlastnosti
- bohatá nabídka karosářských i motorových variant
- dostatek servisů i levnějších náhradních dílů
- relativně nízká pořizovací cena
- nenáročný provoz
- nadčasový design
- jednoduchost

MINUSY
- předčasná koroze
- úniky oleje z motoru a převodovky
- úniky chladicí kapaliny
- horší výrobní zpracování
- závady elektrického vybavení
- lak, který vždy nevydrží práci zdejších myček

Největší konkurenti

Jestliže pětidveřový Opel Astra 1.6 ročníku výroby 1993 stojí zhruba 125 000 korun, tvoří m u největší stejně starou konkurenci hlavně Ford Escort 1.6 za 129 000, Vokswagen Golf 1.8 za 145 000, Fiat Tipo 1.6 za 99 000 a Nissan Sunny 1.6 za 119 000 korun. »Z uvedených možností není Opel Astra špatná volba,« říká šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha Tomáš Pánek. »Zájem o ni projevují zákazníci, kteří často váhají, zda nekoupit Ford Escort. V neprospěch astry přitom hovoří hlavně častější koroze, výhodou naopak je nekomplikovaná, jednoduchá technika.«

Opel Astra