Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Astra OPC: Superlomcovák pro odvážné

  13:58aktualizováno  13:58
Právě tohle auto Vám dokáže, že zase takový mistr volantu nejste; řídit auto možná umíte, krotit OPC ovšem vyžaduje srdce a um závodníka a pud sebezáchovy kaskadéra.

Opel Astra OPC | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Řidič se s rychlým opelem neustále pere a vzpomíná na mistry volantu, kteří v minulosti bez elektroniky v zádech kočírovali stejně nespoutaná a nezkrotná stáda koní. Pokud má být OPC jediným autem ve vaší garáži, nekupujte ho!

Sedmdesátá léta se zapsala do automobilové historie rozšířením automobilové čeledi hot-hatch: Lehká a nadupaná auta - vlastně spíše emisními normami nespoutané zuřivé motory, obalené trochou tenkého plechu. Aktivní bezpečnost se teprve rodila v hlavách snílků a pohodlí figurovalo pouze v kapitolách katalogů, které nikdo nečetl.

Jízda v takovém sporťáku vyžaduje opravdové řidičské umění, dvacet kilometrů neustálého boje s fyzikou a sveřepým strojem se vyrovná dnešní cestě přes půl Evropy; každý kilometr je vysilující, zároveň si ho ale užíváte, jako by měl být poslední.

Právě takové auto se podařilo postavit technikům z Opel Performance Centra v novém tisíciletí, kdy opravdoví milovníci aut začínají pochybovat, jestli jsou to oni, kdo auto řídí. Komfort je v Astře OPC tím posledním, nač se konstruktéři zaměřili; jmenovatelem všeho je úplně jiná charakteristika - "extrém".

Opel Astra OPC

Technici s logem OPC na svých pláštích musejí být především velmi škodolibí. Vezmou auto, vestaví do něj monstrózní agregát, který by zalomcoval i s vozem o tunu těžším, a doufají, že to nějak dopadne. Možná nevědomky se jim tak podařilo postavit co do pocitu z jízdy to nejostřejší, co lze dnes mezi spotřebními kompakty pořídit.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Astra můžete koupit na www.automodul.cz

Astra OPC není nejrychlejší, nejvýkonnější, ani nejlepší ze všech, množstvím adrenalinu, které při jízdě pumpuje do těla řidiče, je ale o několik délek před konkurencí.

ZVENČÍ: Ve jménu síly
Třídveřová Astra GTC oplývá hodně dynamickými tvary. Kupé-vzhled, tvořený přikrčenou siluetou, hranatou přídí s velkýma očima světel a tvary zádě, které odmítají ustupovat praktičnosti, designéři OPC ještě došlechtili výraznými nárazníky, spojlery a extrémní koncovkou výfuku.

Vše korunují obří příplatková 19“ kola, obutá do pneumatik 225/35 R19. Pro srážení sebevědomí ostatních závodivých účastníků provozu si ještě astra oblékla modř, kterou na jiný než OPCčkový opel nepořídíte.

ZEVNITŘ: Nic pro klustrofobiky  a estéty
Pracoviště řidiče je po opelovsku strohé, do extrémně tvarovaných sportovních sedadel se pevně zaklíní tělo i toho nejvyzáblejšího řidiče.

Vysoké bočnice sedáků svírají stehna i střízlíkům, skládání objemnějšího těla za volant připomene pohyby hadího muže. Volant má extrémně tlustý věnec a velký průměr, hlavice řadicí páky je sice zušlechtěná kůží, má ale hodně podivný tvar, který by ergonomové pravděpodobně nepochválili.

Opel Astra OPCOpel Astra OPC

Uvnitř třídveřové astry příliš prostoru nečeká, černý interiér se nebude líbit klaustrofobikům. Řidič díky mohutným sloupkům a vysokým bokům moc nevidí jinam než směrem vpřed; a ani tam to není ideální kvůli obřímu zpětnému zrcátku. Na parkování nárazník na nárazník rovnou zapomeňte, také od obrubníku se budete díky blyštivým ráfkům držet v uctivé vzdálenosti.

Osmisetpadesátitisícovému autu chybí pár položek výbavy, které by mohly být samozřejmostí: Rádio nepřečte MP-trojky, chybí loketní opěrka a citelně také tempomat.

JÍZDA: Krocení divé zvěře
Ocelové rány z podvozku, kov naráží na kov, ve vlastních kostech cítíte mechaniku, jak funguje a je namáhána na ani ne moc rozbité okresce. Řízení OPC je neustálý boj muže proti silnému stroji, ani jedna strana se nechce nechat pokořit. Každý výjezd ze zatáčky doprovází hluk pneumatik, obrušujících se o asfalt, hrana adheze je pekelně ostrá a vy na ni balancujete bosi. Když ulovíte kolej od kamionu a nezachováte chladnou hlavu, je konec...

Astra ráda dlouhé oblouky s kvalitním povrchem, na českou okresku si ale nepřijde: Držíte se volantu a doufáte, že se trefíte do prostoru, který Vám vymezují bílé čáry na silnici. Vinu na tom má nekomunikativní řízení, které ulehčí vašim svalům, trestuhodně ale nechá zahálet smysly. Vůbec není problém se v mžiku ocitnout o metr a půl mimo původní stopu, modrý tvrdohlavec z rodu OPC se prostě rozhodne uplatnit právo silnějšího. A rozbitá okreska mu v tom ráda pomůže.

Pokud řidičův stisk na extra silném věnci volantu na okamžik povolí, musí počítat s tím, že toho nezkrotná bestie umí bleskově využít. Kopance turbodmychadla přijímá řidič s mrazením v zádech, auto vnucuje v každé situaci stále přebytek výkonu, který mají přední kola očividně problém přenést na vozovku. Řidič okusí strach co se stane, když sundá ruku z volantu, aby přeřadil, příliš nápomocná mu není ani přísně naladěná, sportovně tuhá spojka.

Opel Astra OPC

Narozdíl od konkurentů, jejichž jízdní vlastnosti tříbí zadní víceprvková náprava, se astra rozhodla pro klasickou torzní příčku. Prostorově a technicky jednodušší řešení nedovolí precizní vykroužení zatáčky, ortodoxní vyznavači jízdy s "povlávající" zádí si naopak přijdou na své. Přebytek výkonu adresovaný na přední kola z nedotáčivého smyku astru ve většině případů zachrání. Při ubrání plynu v zatáčce si to naopak astra namíří doprostřed oblouku.

V táhlých rychlých zatáčkách se přisaje astra k zemi a je všechno v pořádku, na zanedbanou silnici je ale alergická, jako žádné jiné auto. Bez nadsázky lze říci, že OPCčko nezná rovný směr; pokud nejede po vyžehlené dálnici, udržujete přímý směr spíš přibližně.

Na peklo se zvoní tlačítkem "SPORT". Nenápadný knoflík na středovém panelu spustí nečekaně razantní doping. Již tak nekompromisní podvozek díky tlumičům s proměnnou tuhostí ještě ztvrdne, pneumatiky s profilovým číslem 35 vás i bez toho rády zpraví o každé dlažební kostce a nerovnosti. Kromě toho ztuhne řízení a zrychlí reakce na plynový pedál.

Zkušenost: Pokud stisknete tlačítko sport s nohou na plynu, je třeba počítat s tím, že auto promptně zareaguje a vystřelí kupředu. Nedoporučujeme zkoušet  příliš blízko za vpředu jedoucím vozem!

MOTOR: Vztekloun rád řve
Prošlápnete na neutrál plynový pedál a tabulky oken na vašem sídlišti se zatřepou; je ve hvězdách, jak se tohle auto v době přísných ekologických předpisů mohlo vejít do hlukových norem. Nad 4 tisíce otáček v tahu jakoby OPC zahodilo jakékoliv tlumení, kdyby z uprostřed umístěné chromované koncovky výfuku šlehaly plameny, nikdo by se ani nedivil.

Astra má ve srovnání s konkurencí "pouhé" čtyři válce, o dvou litrech objemu. S pomocí životadárného kyslíku od turbodmychadla ale z motoru vydoluje víc než dostatečných 240 koní. V nízkých otáčkách se projevuje vcelku krotce. Vztekloun se v něm probudí po překročení 4 tisíc otáček. Forsáž pokračuje s nezměrnou intenzitou až k sedmitisícové hranici.

Při jízdě na hraně se spotřeba šplhá k třiceti, beránčí zacházení ji srazí ke 13 litrům devadesátiosmioktanového benzinu. Tabulky, předpokládající jízdu proti přirozenosti, předpokládají devítilitrovou spotřebu.

Opel Astra OPC

ZÁVĚR: Není s kým soupeřit 
V ceníku Opelu figuruje auto, které nemá konkurenty. Na výletě si nikdo pohodlí neužije, na dlouhou cestu je lepší rovnou zapomenout, ale právě proto si OPCčko nadšenci najdou.

Všechny rychlé a agresivně se tvářící focusy, golfy a "Cé-čtyřky" jsou umírněnými beránky, kterými lze jezdit rychle, zároveň s nimi manželka odveze děti do školky a na kurz kreslení. V disciplině zážitků však odjíždějí zahanbeně poraženi.

Pro rohlíky a do práce s ním vydrží jezdit i ten nejskalnější rallysta jen pár dní, pak si pořídí litrovou corsu a OPCčko vytáhne z garáže o víkendu pro odbourání přetlaku z pracovního týdne.

Nejextrémnější zážitek, který sériové auto poskytne, je k mání za 849 tisíc. Připlatit ale bude třeba 20 tisíc za hlavové airbagy. Bixenonové světlomety vyjdou na 26, interaktivní podvozek na 33 tisíc Kč.

Připlácet chtějí u Opelu i za palubní počítač (6000), nebo automatické rozsvícení světel po nastartování (1700 korun).

Luxus kožených sedadel vyjde na 32, audiosystém s navigací na 39 tisíc korun.

Opel Astra OPC v číslech

délka x šířka x výška (mm)

4290 x 1794 x  1420

rozvor (mm)

2614

objem kufru (l)

700 - 1070

hmotnost pohotovostní/celková (kg)

1393/1840

motor

zážehový přeplňovaný

počet válců/ventilů

4/16

objem (ccm)

1998

max. výkon (kW/k)

177/240

maximální točivý moment (Nm)

320

max. rychlost (km/h)

244

zrychlení 0 -100 km/h

 6,4

spotřeba město/mimo město/kombinace

13,0/7,0/9,2

pneumatiky

225/40 ZR18

záruka

2

cena v Kč

849 900





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.