Opel přechází na francouzskou techniku. Novou corsu předělává

aktualizováno 
Po modelech Crossland X a Grandland X se chystá další opel, který si vypůjčí technický základ od francouzského PSA. Bude jím nová generace klíčového modelu Corsa.

Corsa loni slavila 35. výročí. Výroba první generace odstartovala v roce 1982 ve španělské Zaragoze. Továrna byla založena speciálně pro malý model Opelu. | foto: Opel

Po převzetí značky Opel francouzským PSA dochází k přehodnocení stávajících projektů (podrobnosti zde). Výhodou je, že Opel s Francouzi spolupracoval na vývoji už v dobách, kdy patřil pod americké GM. Přesto ale manažeři musí důkladně zvažovat, zda se vyplatí pokračovat vytyčeným směrem, nebo jednotlivé projekty poupravit.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Dosud to bylo jednoduché: crossovery Crossland X a Grandland X byly od počátku vyvíjeny jako sesterské modely peugeotů a citroënů. To samé platí pro příští generaci Opelu Combo, který bude odvozen od Peugeotu Partner a Citroënu Berlingo. Se čtyřmetrovým hatchbackem Opel Corsa to ale tak jednoduché není.

Podle neoficiálních informací Francouzi stávající projekt, rozeběhnutý ještě pod vedením a především s využitím technologií GM, zastavili. Místo toho se urychleně pracuje na vývoji nového typu Corsy, která bude dvojčetem příštího Peugeotu 208.

Peugeot 208

Peugeot 208

Corsa představuje čtvrtinu prodejů německé značky, a tak bylo důležité vše důkladně propočítat. Rozhodnutí narychlo začít od začátku a odložit příchod takto klíčového modelu zhruba o jeden rok je riskantní. V případě využití technologií GM by ale Opel musel Američanům platit licenční poplatky – to znamená vyšší náklady u každého vyrobeného kusu. Právě tento argument podle neoficiálních informací převážil. Jistou roli může hrát i fakt, že auta s technologiemi GM smí Opel podle dohody spojené s předáním značky PSA prodávat pouze v Evropě.

Opel Corsa

Aktuální Corsu nabízí Opel od roku 2014.

Opel tedy u nové corsy využije modulární platformu EMP1, která se v budoucnu stane základem všech modelů skupiny PSA s karoserií dlouhou okolo čtyř metrů. Zvolené řešení také přináší výhodu v podobě úspory hmotnosti – skelet karoserie je o 100 kg lehčí než u současné corsy a na dílech interiéru se ušetří dalších 50 kg. Celková úspora hmotnosti nicméně dosáhne zhruba 100 kg, část z ušetřené váhy odmažou nové bezpečnostní prvky.

Nový majitel Opelu se také rozhodl využít souběhu odloženého příchodu corsy s nástupem nové generace SUV Mokka X. Corsa se momentálně vyrábí současně ve východoněmeckém Eisenachu a tradičně i ve španělské Zaragoze, kde se dále vyrábí Crossland X, Mokka X a nově i Citroën C3 Aircross. V roce 2019 se stane Zaragoza pro Corsu jediným výrobním závodem a nová Mokka X zaujme uvolněné místo na výrobní lince v Eisenachu.

Francouzi ordinují Opelu dietu. PSA představí plán, který ukončí plýtvání

Opel Insignia

Význam této rošády podtrhuje skutečnost, že dva z pěti vyrobených opelů se jmenují Corsa nebo Mokka X. Francouzské vedení navíc následně počítá s novou generací Opelu Adam, který také využije techniku PSA.

Opel se těmito kroky během pár let zbaví většiny vazeb na původního majitele, americký General Motors. Rodinná Zafira i kabriolet Cascada se blíží do závěru své kariéry, městský (a v Koreji vyráběný) model Karl má okrajový význam a klíčová řada Astra je v polovině modelového cyklu – na zbrusu novém nástupci se tedy téměř jistě také pracuje.

Jedinou výjimkou na poli osobních aut tak pro Opel zůstává manažerský model Insignia a řada výkonných naftových i benzinových dvoulitrových motorů. Dle dohod má Opel takto pokračovat ve výrobě insignie po celý její modelových cyklus, a to i pro exportní značky GM Buick a Holden. Podle spekulací by se navíc insignia v blízké budoucnosti mohla stát základem nástupce Peugeotu 508.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Soutěž: Vyhrajte 10 tisíc korun na zimní pneumatiky

Pneuservisy mají před zimou hodně napilno.

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz