Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

aktualizováno 
Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc opelů má být vybaveno softwarem, který upravuje chování motoru tak, aby zakryl zvýšenou produkci oxidů dusíku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

Německé ministerstvo dopravy potvrdilo, že federální úřad pro motorová vozidla KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) vyšetřuje Opel za manipulaci se systémem spalování u modelů Cascada, Insignia a Zafira, které mají splňovat ekonormu Euro 6. Deset tisíc těchto aut se mělo prodat na německém trhu. Ministerstvo dopravy ovšem zdůraznilo, že zatím „není nic definitivní“.

KBA má podezření, že zařízení - tedy spíš část softwaru řízení motoru - má vypínat systém čištění výfukových plynů, především tedy odlučování oxidů dusíku (NOX), pokud je vozidlo v pohybu. Týdeník Bild am Sonntag uvádí, že tyto opely překračovaly limity oxidů dusíku desetinásobně.

Opel nové obvinění nejprve reagoval obecným prohlášením, že už v roce 2015 automobilka „uznala, že je prostor pro zlepšení a zahájila technologickou kampaň za účelem zvýšení míry transparentnosti, efektivity a důvěryhodnosti vůči veřejnosti“. Poté, co jí od KBA dorazí oficiální cestou výzva k vysvětlení, bude mít dva týdny na přesnější odpověď.

KBA ještě dodává, že k takovému chování vozu „není technický důvod“. 

Fígly motorářů

Ten důvod existuje, ale nelíbí se úřadům. Je to klasický „fígl“, který automobilky používaly proto, aby jejich motory prošly emisními testy. 

Hlavním úkolem těchto zařízení je, aby auto poznalo, že je podrobováno testu emisí. Ten se provádí v laboratoři a má přesně danou metodiku.

Protože se emise měří na již sériově vyrobeném voze, mají takovou speciální funkci vždy všechny vozy dané specifikace. Všechny technologie odlučování emisí (SCR - selektivní katalytická redukce s pomocí močoviny AdBlue, filtr pevných částic a další) jsou velmi drahé na každém autě, do kterého je automobilka nemusí namontovat, tedy ušetří poměrně vysokou částku.

Aktuální obvinění KBA vůči Opelu říká, že se systém odlučování NOX vypíná za jízdy, to znamená, že funguje, když se auto nehýbe. A při měření v laboratoři auto v pohybu není. Pokud tedy systém rozpozná měřící cyklus (akceleraci, zpomalování) probíhající staticky bez toho, aby se auto hýbalo, auto pojme podezření, že se měří na dynamometru a snaží se výfukové plyny čistit co nejvíce.

Podobných strategií je více. Některé značky sledují řízení - pokud autu běží motor, ale netočí se volantem, je pravděpodobné, že je v laboratoři a je tedy třeba čistit výfukové plyny. To byla specialita vozů koncernu Volkswagen. Fiaty zase systémy odlučující emise vypínaly po určité době od nastartování (podrobnosti zde).

„Naše vozy splňují normy,“ uvádí Opel stejně jako všechny ostatní automobilky. A vlastně mají pravdu, spory se vedou o to, zda je legální (a etické) používat takovéto zařízení, které mění chování vozu v laboratoři a reálném provozu. Volkswagen už aféra Dieselgate stála miliardy. Evropa nově kromě vyhrožování soudy stále více znepříjemňuje automobilkám život, zvlášť když chtějí vyrábět a prodávat dieselová auta (čtěte zde).

Italský magazín Quattroruote připomíná, že Opel, do loňska patřící americkému koncernu GM (nyní je německá značka součástí koncernu PSA), byl mezi šestnácti společnostmi, které německá vláda v dubnu 2016 vyzvala ke svolání a úpravě aut. Mezi 630 tisíci dieselovými vozy byly také modely Astra a Insignia s motory 2,0 CDTI a Zafiry vybavené turbodieselem 1,6 CDTi. Ministr dopravy Alexander Dobrindt tehdy vyjádřil pochybnosti nad účinností úprav.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz