Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

aktualizováno 
Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc opelů má být vybaveno softwarem, který upravuje chování motoru tak, aby zakryl zvýšenou produkci oxidů dusíku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Opel

Německé ministerstvo dopravy potvrdilo, že federální úřad pro motorová vozidla KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) vyšetřuje Opel za manipulaci se systémem spalování u modelů Cascada, Insignia a Zafira, které mají splňovat ekonormu Euro 6. Deset tisíc těchto aut se mělo prodat na německém trhu. Ministerstvo dopravy ovšem zdůraznilo, že zatím „není nic definitivní“.

KBA má podezření, že zařízení - tedy spíš část softwaru řízení motoru - má vypínat systém čištění výfukových plynů, především tedy odlučování oxidů dusíku (NOX), pokud je vozidlo v pohybu. Týdeník Bild am Sonntag uvádí, že tyto opely překračovaly limity oxidů dusíku desetinásobně.

Opel nové obvinění nejprve reagoval obecným prohlášením, že už v roce 2015 automobilka „uznala, že je prostor pro zlepšení a zahájila technologickou kampaň za účelem zvýšení míry transparentnosti, efektivity a důvěryhodnosti vůči veřejnosti“. Poté, co jí od KBA dorazí oficiální cestou výzva k vysvětlení, bude mít dva týdny na přesnější odpověď.

KBA ještě dodává, že k takovému chování vozu „není technický důvod“. 

Fígly motorářů

Ten důvod existuje, ale nelíbí se úřadům. Je to klasický „fígl“, který automobilky používaly proto, aby jejich motory prošly emisními testy. 

Hlavním úkolem těchto zařízení je, aby auto poznalo, že je podrobováno testu emisí. Ten se provádí v laboratoři a má přesně danou metodiku.

Protože se emise měří na již sériově vyrobeném voze, mají takovou speciální funkci vždy všechny vozy dané specifikace. Všechny technologie odlučování emisí (SCR - selektivní katalytická redukce s pomocí močoviny AdBlue, filtr pevných částic a další) jsou velmi drahé na každém autě, do kterého je automobilka nemusí namontovat, tedy ušetří poměrně vysokou částku.

Aktuální obvinění KBA vůči Opelu říká, že se systém odlučování NOX vypíná za jízdy, to znamená, že funguje, když se auto nehýbe. A při měření v laboratoři auto v pohybu není. Pokud tedy systém rozpozná měřící cyklus (akceleraci, zpomalování) probíhající staticky bez toho, aby se auto hýbalo, auto pojme podezření, že se měří na dynamometru a snaží se výfukové plyny čistit co nejvíce.

Podobných strategií je více. Některé značky sledují řízení - pokud autu běží motor, ale netočí se volantem, je pravděpodobné, že je v laboratoři a je tedy třeba čistit výfukové plyny. To byla specialita vozů koncernu Volkswagen. Fiaty zase systémy odlučující emise vypínaly po určité době od nastartování (podrobnosti zde).

„Naše vozy splňují normy,“ uvádí Opel stejně jako všechny ostatní automobilky. A vlastně mají pravdu, spory se vedou o to, zda je legální (a etické) používat takovéto zařízení, které mění chování vozu v laboratoři a reálném provozu. Volkswagen už aféra Dieselgate stála miliardy. Evropa nově kromě vyhrožování soudy stále více znepříjemňuje automobilkám život, zvlášť když chtějí vyrábět a prodávat dieselová auta (čtěte zde).

Italský magazín Quattroruote připomíná, že Opel, do loňska patřící americkému koncernu GM (nyní je německá značka součástí koncernu PSA), byl mezi šestnácti společnostmi, které německá vláda v dubnu 2016 vyzvala ke svolání a úpravě aut. Mezi 630 tisíci dieselovými vozy byly také modely Astra a Insignia s motory 2,0 CDTI a Zafiry vybavené turbodieselem 1,6 CDTi. Ministr dopravy Alexander Dobrindt tehdy vyjádřil pochybnosti nad účinností úprav.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Další z rubriky

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...



Najdete na iDNES.cz