Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

aktualizováno 
Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel startuje tím, že zařazuje nový vrcholný turbodiesel. Dočkáme se však i silného benzinového motoru a prvního plug-in hybridu.

Opel Grandland X | foto: Opel

Opel ve svém crossoveru Grandland X mění motory a ukazuje tím, kudy se automobilka vydá dál. Trochu paradoxně jako první zavádí do nabídky nejsilnější čtyřválcový turbodiesel o výkonu 130 kW (177 k při 3750 otáčkách). Protože je tento vůz postaven na technice koncernu PSA, pochází i agregát z jeho produkce. 

Fotogalerie

Je vybaven systémem čištění výfukových plynů se vstřikováním AdBlue a katalyzátorem SCR. Pro odstranění oxidů dusíku (NOX) z výfukových plynů využívá selektivní katalytickou redukci. V předstihu tedy plní nejen přicházející normu Euro 6c, která bude platit od září letošního roku, ale rovnou i přísnější Euro 6d.

Spojen bude výhradně s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která se rovněž objeví nejen v dalších modelech Opelu (už ji má Insignia), ale nejnověji třeba i v Peugeotu 308. 

Test nového motoru a převodovky

Měli jsme možnost spojení na pár desítkách kilometrů vyzkoušet a výsledek je nepřekvapivě dobrý. Motor poskytuje maximum točivého momentu už při 2000 otáčkách, takže pod plynem máte dostatek síly k předjíždění. Maximální rychlost vyšplhá na 214 km/h a zrychlení z nuly na sto na 9,1 sekundy. 

Opel Grandland X v číslech

Provedení 2.0 CDTi + 8st. automat

  • motor: čtyřválcový turbodiesel 1,997 ccm
  • max. výkon (kW /k): 130/177 při 3750 ot. min.
  • max. točivý moment:  400 Nm při 2000 ot. min
  • objem palivové nádrže: 53 litrů
  • spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,3-5,33 / 4,6-4,53 / 4,9-4,83 litrů
  • emise: 126-128 gramů CO2

Převodovka řadí plynule bez škubání a dobře funguje i systém start-stop, který dokáže vypínat motor už při pomalém dojíždění ke křižovatce a startuje naopak hned po sundání nohy z brzdového pedálu. Motor je kvalitně odhlučněný, takže uslyšíte spíš valivý hluk pneumatik než hlas dieselu.

Grandland X s novým agregátem citelně přibral na váze. Zatímco s dieselovou 1,6 vážil 1392 kg, s novinkou pod kapotou už 1575 kg, stále však patří mezi lepší váhový průměr ve své třídě. Pozitivně se to zřejmě odrazí na spotřebě, kterou Opel stále měří podle normy NEDC. Ve městě by to mělo být 5,3-5,32 l/100 km, mimo město 4,6-4,52 l/100 km, v kombinaci 4,9-4,82 l/100 km. 

Realita pravděpodobně bude trochu jiná, ale za prvních pár kilometrů si netroufneme nějaké přesnější číslo odhadovat. Otázka je, kolik zákazníků tento motor zvolí, protože svým charakterem nejde o služební auto pro velký nájezd kilometrů a rozdíl mezi základní pohonnou jednotkou 1.2 Turbo 96 kW ve výbavě Selection za 479 900 Kč a 2.0 CDTi 130 kW ve výbavě Innovation za 751 900 Kč už je značný.

Opel Grandland X
Opel Grandland X

Tím však motorová výměna stráží teprve začíná. V létě letošního roku nahradí stávající dieselový agregát 1.6 CDTi 88 kW zcela nový a menší o objemu 1,5 litru ve dvou výkonových variantách 74 a 96 kW. Benzinový pohon 1.2 Turbo 96 kW sice zůstane, ale v případě spojení s automatickou převodovkou dostane místo šesti také osm stupňů.

A už v příštím roce zahájí Opel prodej svého prvního plug-in hybridu. Pro model Grandland X půjde i o novinku v tom smyslu, že vozy se spalovacím motorem jsou výhradně „předokolky“, kdežto u hybridu bude benzinový motor pohánět přední kola, a elektromotor zadní.

Autoři:


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...



Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Osmiválec, rám, hrany a luxus. Mercedes G je stále poctivý offroad

Mercedes-Benz třídy G

Největší drsňák vyjede opravdu všechno, ale také je nejdražší. Nová generace géčka vypadá stejně, ale je postavená...

Mrazivý řev a rychlost Mustangu Shelby. Zkrotí ho jen zkušení borci

Ford Mustang Shelby GT350

Jméno Shelby GT350 je nesmazatelně zapsáno do automobilové historie. Právě toto provedení Fordu Mustang z roku 1965...

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

Ford Focus

Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností,...

Najdete na iDNES.cz