Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel je expert na krásná kupé. Nová autosocha vzpomíná na legendu

  15:21aktualizováno  15:21
Malé kupé GT je jedním z nejslavnějších modelů Opelu. Německá značka, která už skoro 90 let patří americkému GM, se nadechuje k ofenzívě. Špatné roky zahnala novými modely a snad přišel čas i na hraní. Na autosalon do Ženevy míří parádní koncept, který jménem i tvary odkazuje na legendární Opel GT z 60. let.

Opel GT Concept 2016 | foto: Opel

„GT Concept ukazuje, jaký je Opel dnes. Jsme sebevědomí, ambiciózní, inovativní a každým novým modelem chceme získat víc zákazníků,“ komentuje novinku Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva Opelu.

GT Concept pojímá téma hodně futuristicky. Je to čistočistá studie, může si tedy dovolit puristický minimalismus, který by u sériového auta zatrhly konstruktérům předpisy nebo ekonomické možnosti (třeba chybějící stěrače nebo zrcátka nahrazená kamerami). Že jde hlavně o stylistické cvičení, prezentující ovšem také nejnovější technologie značky, podtrhují neprůhledná okna splývající s linkami karoserie. Na vizualizacích, které Opel představil, tak GT působí hlavně jako sochy používané designéry k ladění proporcí a rozložení hmot karoserie.

Opel GT Concept 2016
Opel GT Concept 2016

Novodobý Opel GT v podání sošného konceptu dostává svému jménu: má kompaktní míry, dvě sportovní sedačky a je lehký (váží pod tunu). Jedenadvacáté století přidalo moderní techniku. Pod kapotou je za přední nápravou uložený litrový tříválec, první GT mělo kdysi v základním provedení čtyřválec 1,1 litru. Motor Ecotec Turbo pod kapotou konceptu má 145 koní a 205 Nm, vychází z agregátů, který znají majitelé aktuálních Opelů Astra, Corsa a Adam.

Původní GT mělo pohon zadních kol, ten už Opel dávno opustil, ale koncept si na něj vzpomněl. Kardan ústí do samosvorného diferenciálu. Opel neuvádí, kde je umístěna převodovka, jde o sekvenční šestistupňovou skříň s ovládáním pádly na volantu.

Fotogalerie

Zrychlení z nuly na stovku vypočítali konceptu pod osm sekund, maximálku na 215 km/h.

A navrch mu přidali novinky, které se v nejbližších letech dostanou do aut: kamery nahrazující zpětná zrcátka, přední lampy složené z LEDek, dveře otevírané elektricky jsou ovládané dotykovou ploškou. Speciální patentované závěsy dveří šetří prostor a dovolují velký uhel otevření i ve stísněných prostorách. Dveře se totiž při otevření výrazně zanoří do předních blatníků.

Opel GT

Interiér je sportovně agresivní a stejně jako exteriér čistě minimalistický. Červené sedačky jsou manýra designérů, hranatý volant zase módní nesmysl dneška. Parádně vypadá kaplička přístrojovky a zajímavým prvkem je most nad středovým tunelem.

Unikátní červené pneumatiky namontované na discích z lehkých slitin s designem kolečkových bruslí jsou pak reminiscencí motocyklu Opel Motoclub 500, který ve své době také představoval avantgardu a v roce 1928 zaujal rudými pneumatikami.

Krásná kupé

Opel GT Concept jde ve stopách slavné studie Opel Experimental GT. V roce 1965, rok po založení prvního vlastního designérského studia evropské značky, představil Opel úhledné kupé se spolehlivou technikou sériového modelu Kadett B na frankfurtském autosalonu. Historicky první studie evropského automobilového výrobce byla dílem Erharda Schnella. Opel Experimental GT proslavily výklopné reflektory. Reakce veřejnosti byla tak nadšená, že o tři roky později stál sériový Opel GT v autosalonech.

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Monza

Opel Monza

Opel Calibra

Opel Calibra

Vyznavači kupátek s bleskem ve znaku ovšem vzpomenou také na koncept Monza z Frankfurtu 2013, u kterého tehdy opelisté snili o návratu bájné Calibry.

To je další sportovní legenda, i když spíš než jízdními výkony hlavně neopakovatelnými tvary karoserie, která potvrzuje, že Opel měl v osmdesátých letech asi nejlepší designérský tým v Evropě. Také Calibru namalovala ikona designcentra Opelu Erhard Schnell. Byli v něm třeba Chris Bangle (enfant-terrible, který se nakonec proslavil u BMW) nebo Tony Hatter, dlouholetý šéf designu exteriérů u Porsche. Vedoucím jim byl Wayne Cherry, jeden z autorů prvního Chevroletu Camaro.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz