Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kočkolap Opelu slaví padesátiny. Nádherné GT zařízly americké předpisy

Na podzim roku 1962 se na sešlosti nejvyšších šéfů automobilky Opel řešil zásadní problém, jak se vypořádat s tím, že blesk v logu značky ztrácí energii. Východisko ze situace se našlo: vyrobíme cenově dostupné sportovní auto. Tak vznikla myšlenka na model Opel GT.
Opel GT

Opel GT | foto: Opel

Což o to, nápad se zrodí rychle, jeho realizace si však žádá delší dobu. Nicméně v Rüsselsheimu se do práce ihned pustili konstruktéři pod vedením Charlese M. Jordana. Cena novinky se podle vedení automobilky měla pohybovat kolem deseti tisíc marek, a tak bylo nutné v zájmu úspor použít již vyvinuté díly. 

Takže platformou posloužil Kadett B s na ní bylo třeba postavit karoserii, která by dokazovala sportovní ambice vozu. Shodou okolností za oceánem sourozenecká značka Chevrolet (obě patřily do koncernu GM) pracovala na modelu Corvette a nějakým způsobem se plány na design dostaly i k Erhardu Schnellovi, jenž měl v Jordanově týmu na starosti vzhled auta. Není proto divu, že oba vozy mají některé rysy přinejmenším podobné.

Výklopná světla

Tvůrcům „gétéčka“ se dílo podařilo, dvoumístný sporťák dostal přitažlivé tvary a také několik pikantností. Jednou z nich byly výklopné přední světlomety, které se ovládaly mechanicky. Řidič měl po své pravé ruce páku, kterou vyklápění a sklápění ovládal. Původní návrh počítal s hranatými světly vyklápěnými nahoru, ovšem při práci na prototypu se zjistilo, že jejich umístění nízko nad zemí neodpovídá předpisům, a tak se změnila na okrouhlá (vyklápěná kolem předozadní osy) a posunula se výše.

Další zvláštností oproti běžným zvyklostem byla absence víka zavazadlového prostoru. Případnou bagáž museli cestující dopravit za svoje záda vnitřkem, což za praktické rozhodně pokládat nelze. A což teprve výměna pneumatiky. Rezervní totiž byla zasunuta až na samém konci odkládacího prostoru za opěradly sedadel.

Opel GT dostal výšku 1225 mm. To představovalo další problém, který se týkal nastupování i vystupování normálně rostlých cestujících. Ale i to technici vyřešili elegantně, dveře ukously část střechy a posadit se mohli i dlouháni bez toho, aby po úrazu hlavy vyhledávali lékařskou pomoc.

V roce 1965 se na frankfurtském autosalonu poprvé představil Opel Experimental GT jako designová studie. Měl za úkol ukázat, že není nic pravdy na pověsti značky jako konzervativní a nepříliš odvážné, ale také vysondovat názor veřejnosti na nový produkt. Zda se líbí, jestli najde odezvu na trhu. Experimental GT se objevil také v New Yorku, protože marketingoví odborníci předpokládali, že v USA by mohl zaujmout.

Francouzská pomoc

Reakce veřejnosti na obou stranách Atlantiku byly příznivé, proto rozhodnutí o zahájení sériové výroby na sebe nenechalo dlouho čekat. Zbývalo už jen vyřešit maličkost: kde spustit výrobní linku, když v Německu není volná kapacita. Pomohly francouzské firmy, konkrétně společnost Chausson, která dodávala karoserie, a Brissonneau & Lotz, jež se postarala o lakování a částečně také o interiér. Polotovar se pak naložil na vlak s cílem Bochum, kde se v továrně značky Opel dílo dokončilo. Opel GT mohl vyrazit za zákazníkem.

Stalo se tak v roce 1968 a start novinky doprovázela reklamní kampaň s ústředním heslem „Jen létání je krásnější“. Produkce se rozjížděla zvolna, v roce 1968 se na trh dostalo 550 kusů, ovšem v roce následujícím už to bylo 35 tisíc vozů. Zájem byl velký i díky ceně, „gétéčko“ se slabším motorem o objemu 1078 ccm vyšlo na 10 780 marek, silnější čtyřválec o objemu 1897 ccm stál 11 880 marek. K překvapení výrobce však trh o levnější model příliš nestál, zájemci rádi připlatili, aby si mohli jízdu jaksepatří užít.

Opel GT našel uplatnění i na americkém trhu, ostatně na něm skončily takřka tři čtvrtiny produkce, a zdálo se, že na model čekají roky hojnosti. Zvláště když vedení Opelu po dvou letech zastavilo výrobu jedenáctistovky a její místo zaujala verze GT/J, kde se písmeno J dalo rozšifrovat jako Junior. Byla určena především mladým (a tudíž méně finančně vyspělým) klientům. Přestože pod kapotou pracovala silnější verze pohonné jednotky, „juniorská“ cena byla 10 499 marek, neboť vůz dostal chudší výbavu.

Mimochodem vozů s motorem 1.1 bylo vyrobeno pouze 3573 kusů, a tak není divu, že jsou v současnosti vyhledávaným artiklem sběratelů automobilových veteránů.

Ale zpátky do léta roku 1973, kdy byla výroba vozu Opel GT tak trochu nechtěně ukončena. Vedly k tomu dva faktory. Firma Brissonneau & Lotz totiž přešla do rukou společnosti Renault a ta vypověděla Opelu smlouvu. Přece si nebude pěstovat konkurenci pro svůj sportovní model Alpine. Nalézt jinou výrobní kapacitu by se možná povedlo, ale dalším hřebíčkem do rakve Opelu GT byla změna zákonů v USA. Jeho nárazníky neodpovídaly novým předpisům, problém byl i se splněním emisních limitů, prostě podřídit se legislativě by znamenalo pro automobilku velké finanční náklady, které by model nejen vzhledově zhoršily, ale také zdražily natolik, že by se stal takřka neprodejným. A tak poslední Opel GT, který si odvezl nový majitel, měl výrobní číslo 103 463.

V Rüsselsheimu se však na heroickou dobu konce šedesátých let minulého století nezapomíná, Opel (patřící nyní francouzskému koncernu PSA) by rád na slávu GT navázal, proto představil koncept podle současných trendů Opel GT X Experimental. Tedy ve variantě SUV a s elektrickým pohonem. Zda dojde k sériové výrobě, není jasné, ale duch „gétéčka“ zřejmě žije.

Pod kapotou

Opel GT disponoval dvěma pohonnými jednotkami. U slabší verze poháněl zadní kola čtyřválec s objemem 1078 ccm a výkonem 44 kW (60 k), maximum točivého momentu bylo 85 Nm. Z nuly na stovku akceleroval za 16,5 sekundy a dosahoval až 155 km/h. Silnější a oblíbenější motor měl objem 1897 ccm a výkon 66 kW (90 k), točivý moment vyšplhal na 149 Nm, z klidu na 100 km/h zrychlil za 11,5 sekundy a uměl pelášit až 185 km/h.

Motory spolupracovaly se čtyřstupňovou manuální převodovkou, do USA se dodávaly především s třístupňovým automatem.

Opel experimentoval i s elektrickým pohonem, v roce 1971 byl testován vůz vybavený dvěma elektromotory Bosch (výkon 88 kW). Projekt však skončil nezdarem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...