Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

aktualizováno 
Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve srovnání se stejně starými konkurenty.

Opel Insignia první generace | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Insignia měla být odpovědí německé automobilky s bleskem ve znaku na konkurenční vozy, jako jsou Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo. Věhlasu těchto lídrů třídy ovšem nedosáhla. Dá se říci, že na trhu nových vozů hrála vždy až druhé housle a totéž platí i pro trh ojetin. Zde ale nezřídka potkáte skutečně zajímavé nabídky vozidel s relativně nízkým kilometrovým nájezdem, která navíc zdobí skutečně příznivá cena. Nejen jí, ale i designem Insignia určitě zaujme nejednoho řidiče.

Jenže nabídka místa je menší než u konkurence a kvůli vyšší hmotnosti vůz nereaguje na sešlápnutí plynu tak svižně, jak někteří řidiči očekávají. To zájemce mnohdy odvede k vozu jiné značky. Jenže ten, kdo přijme tyto nevýhody, může při nákupu automobilu výrazně ušetřit. Už proto by Insignii neměl zájemce o ojeté vozidlo této třídy minout a minimálně se s ní seznámit a absolvovat zkušební jízdu. Na ovládání je insignia opravdu příjemná.

Opel Insignia první generace

Na určitou vrozenou lenost plynoucí právě z vyšší hmotnosti vozu si lze zvyknout - zejména pokud nejste nevybouřený mladý spalovač gum. A ruku na srdce, takové Insignia zrovna moc neláká. Rozumně uvažující motorista tak může ve vozidle vidět dobrý obchod, na jehož konci získá moderní vůz s rozsáhlou komfortní i bezpečnostní výbavou. A také podvozkem, který dobře tlumí nerovnosti a i přes jistou nedotáčivost zajistí nadprůměrné jízdní vlastnosti - v případě adaptivního podvozku je chování za jízdy lepší než u základního provedení. Kromě toho u lépe vybavených insignií se můžete těšit třeba na adaptivní světlomety nebo systém pro rozpoznávání dopravních značek. To vše jen podtrhuje pocit komfortu, jenž tento opel nabízí.

Pohon všech kol i sportovněji laděné OPC

Insignia vyjela na silnice i s pohonem všech kol, který obstarává mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. Jako u většiny moderních vozidel tedy nejde o „permanentní čtyřkolku,“ ale nedá se mluvit ani o systému, který připojuje druhou nápravu až při prokluzu kol té první, v tomto případě přední. Moderní Haldex přerozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy i při rozjezdech nebo výraznější akceleraci, aby tak předešel nežádoucím prokluzům kol a co možná nejefektivněji plnil řidičovy požadavky na automobil. V roce 2013 se dokonce představilo módní provedení Country Tourer s karoserií na zvýšeném podvozku a ochrannými plasty.

Může se hodit

Sportovně založené řidiče ale bude spíše zajímat provedení uvedené v roce 2009 (ve všech třech karosářských verzích), tehdy totiž vyjela Insignia OPC. Pohání ji přeplňovaný šestiválec o objemu 2,8 litru dosahující maximálního výkonu 239 kW (max. točivý moment 435 Nm). Ten může spolupracovat s manuální šestistupňovou nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Poháněna jsou všechna kola opět prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex, podvozek je standardně vybaven adaptivním odpružením FlexRide (nabízí předvolby Normal, Sport a OPC).

Méně místa lze odpustit

Interiér vozu nabídne místa o trochu méně než největší konkurenti, přesto bude většina motoristů hodnotit prostornost jako dostatečnou. Snad jen svažující se střecha liftbacku nad zadními sedadly může být skutečným problémem pro cestující vyšších postav. Nechybějí pohodlná sedadla ani pohledná palubní deska. Tu ale trochu sráží použitý plast a jeho povrchová úprava. Ve srovnání s některými konkurenty působí laciněji, což se pro automobil této třídy nehodí.

Opel Insignia první generace
Opel Insignia první generace

Insignia vyjela v roce 2008 (vyráběla se do roku 2017, kdy ji nahradila druhá generace, faceliftem vůz prošel v roce 2013) ve třech karosářských variantách: sedan, liftback a kombi pojmenované Sports Tourer, takže je z čeho vybírat. Sedan má kufr o objemu 500 litrů, o něco praktičtější liftback 530 litrů. Nejpraktičtější je samozřejmě Sports Tourer se zavazadlovým prostorem o objemu 540 litrů, přesto na konkurenční kombi Volkswagen Passat ztrácí 65 litrů (pro představu: do passatu naložíte složený kočár podélně a vedle něj spoustu dalšího rodinného příslušenství, do insignie jde uložit pouze napříč).  Ve srovnání s Fodem Mondeo není rozdíl tak velký, ale i tak je kufr všech karosářských verzí Insignie o pár litrů menší.

Vybírejte ze silnějších motorů

Vzhledem k vyšší hmotnosti vozu je dobré volit silnější motorizaci, která si s vozem snáze poradí. Benzinové verze představují okrajovou záležitost: většina insignií se prodávala s turbodieselem a tak mají naftová provedení dominantní postavení na trhu ojetin. To ale nevadí, protože v centru zájmu motoristů vybírajících vůz této velikosti, jsou především naftové motory. Slabší turbodiesely mají s Insignií více práce, a tak ty silnější budou svižnější a jejich spotřeba bude stejná, ne-li nižší. Pro představu agregát 2.0 CDTi o výkonu 96 kW je kvůli vyšší hmotnosti vozu o něco línější než srovnatelný motor u konkurence, kombinovaná spotřeba bude přibližně 7,2 až 7,5 l/100 km. Méně náročným motoristům pomalejší akcelerace nebude vadit, ale předjížděcí manévr pak vyžaduje rozvahu a rozjezdy třeba v kopci jsou skutečně laxní. Naftový dvoulitr o výkonu 118 kW si pak s vozem už poradí lépe.

Pozor na hadice a turbo

Insignii s turbodieselem pod kapotou mohou potrápit vadné žhavicí svíčky, pozor dejte na stav filtru pevných částic. Známé jsou potíže s EGR ventilem nebo regulací turbodmychadla (projevuje se výkonovými výkyvy). Někdy se můžete setkat se závadou adaptivního světlometu AFL. Často se vyskytují potíže s praskajícími hadicemi od turba a u posilovače řízení. 

Fotogalerie

Výjimkou není prasklý kryt EGR, často nefunguje vyhřívání sedadel. Poměrně často se vyskytují potíže se zadřenou předstihovou spojkou, tedy volnoběžkou alternátoru. U verzí s pohonem všech kol pozor na aktivní zadní diferenciál eLSD, jehož porucha negativně ovlivňuje stabilitu vozu - pokud je funkční diagnostická kontrolka na palubní desce, rozsvítí se. 

Ojeté automobily nabízené k prodeji mají častěji spojku na konci životnosti a pozor i na stav dvouhmotového setrvačníku. Stejně tak i brzdy mají mnohdy své nejlepší za sebou, což je dáno vyšší hmotností automobilu (to platí pro brzdové destičky i kotouče). Objevují se také poruchy zámku dveří kufru.

Názor experta

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Ceny například pětileté Insignie jsou skutečně v průměru asi o 30 tisíc korun nižší než u Fordu Mondeo a o 50 tisíc nižší než u VW Passat. V rámci segmentu tedy jde při daném stáří o výhodnou koupi, byť popularity a praktičnosti Mondea a Passatu nedosahuje. 

Kritika zákazníků směřuje hlavně na menší kufr a málo místa na zadních sedadlech (vzhledem k vnější velikosti auta) a lenivější motory (kvůli vysoké hmotnost auta).

Pohonné jednotky jsou však mechanicky spolehlivé, očekávat lze běžné komplikace moderních dieselů: tedy s filtrem pevných částic DPF, EGR ventilem, dvouhmotovým setrvačníkem a podobně. Zazlobit může také palubní elektronika. 

Automatické převodovky jsou s hydrodynamickým měničem, oproti dvouspojkovým řešením tedy robustnější, spolehlivější a jízdně příjemnější. Riziková je verze 4x4, u níž se poměrně často mluví o poruchovosti zadního diferenciálu. Životnost brzd a podvozku je u Insignie kvůli vysoké hmotnosti kratší než u konkurentů.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Další z rubriky

Vysoké Mýto představí skvosty z „karosárny pro šlechtu“. I auto Baarové

Muzeum karosářství ve Vysokém Mýtě. Ředitel tamního Regionálního muzea Jiří...

Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě v neděli představí dalšího významného českého karosáře. Na téměř celý...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

OBRAZEM: Tipy bazarového šmejdila stojí zapomenuté v koutě neprávem

Modernizovaná Škoda Superb Combi

Barva, design nebo charizma značky často při nákupu auta rozhodují více než spolehlivost. Srdce vyhrává nad hlavou, i...

Najdete na iDNES.cz