Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

aktualizováno 
Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem passatu nebo mondea. Jestli je krásnější než superb nebo Kia Optima, si každý rozhodne sám.

Opel Insignia | foto: Opel

Nová insignia je vyloženě hezká a parádně jezdí, k tomu je komfortní a umí být i rychlá.

Insignia druhé generace je každopádně nová ve všech směrech. Má nový, velmi výrazný design, je až o dva metráky lehčí a prostornější. Odstranit vyčítanou zavalitost a nepochopitelnou stísněnost kabiny předchozí generace byly určitě první položky na seznamu priorit a to se povedlo na výtečnou.

Opel Insignia

Vstřícné jsou především ceny, Insignii jako liftback koupíte nejlevněji už za 569 900 Kč (1.5 TURBO (104kW/140k), kombík od 594 900 Kč. Testovaný nejsilnější turbodiesel startuje na 689 900 korunách.

Do konce roku má Opel přejít do vlastnictví konkurenčního koncernu PSA Peugeot Citroen. Úspěch nového modelu střední třídy přitom dost možná rozhodne o budoucnosti Opelu - francouzské duo v tomto segmentu dlouhou dobu paběrkuje a Němci právě s pomocí insignie mohou nové francouzské pány přesvědčit o svých schopnostech.

Udělali pro to maximum a udělali to výborně. Nová generace je větší, v provedení se splývavou zádí (liftback) dorostla insignia k 4,9 metru a za pětadvacet tisíc příplatku je téměř pětimetrové kombi (do této délky mu schází jen 14 mm), které velikostí dokonce překonává Volvo V90 oficiálně patřící o třídu výš. Klasický čtyřdveřový sedan v rámci racionalizace vypadl z nabídky. Že by PSA kupovalo Opel kvůli insignii, se určitě říci nedá, ale propojování technického vývoje už probíhá mezi Francouzi a Němci několik sezon. Příští rok se tak představí nová generace Peugeotu 508, která je blízkým příbuzným právě nové insignie.

Design zevnějšku je parádní: insignia má majestátní vyvážené proporce prokreslené ladnými křivkami a vyšperkované propracovanými detaily. Na ulici budí respekt. Auto je to obrovitánské, ale oko estéta nikde žádné přebytečné špeky a faldy nenajde. Má to však i stinnou stránku. Přes ty mohutné boky a rozmáchlé křivky se pak hůř odhadují konce auta při parkování natěsno.

Za zmínku stojí i koeficient aerodynamického odporu, který činí 0,26, což je jedna z nejnižších hodnot ve střední třídě.

Chloubou jsou chytré LED světlomety IntelliLux s dosahem až 400 metrů, které při trvale zapnutých dálkových světlech zatemňují část světelného paprsku, aby neoslňoval kolemjedoucí vozy. V každé lampě je 16 samostatně ovládaných segmentů a funguje to náramně. V noci si to tak hodně kvapně valíte po okresce a máte pocit, že je den. Jen značky a cedule potom odrážejí příliš mnoho paprsků a řidiče zpětně oslepují.


Zevnitř to jsou rozmáchlé křivky a snaha vyvarovat se usedlosti konkurentů. Vodorovné linky člení relativně subtilní přístrojovku, kde má pré velká dotyková obrazovka. Multimediální systém je hezky nahoře na očích, ovládání je intuitivní, na povely reaguje rychle. Pro ty nejpoužívanější věci, jako je třeba ovládání klimatizace nebo nastavení jízdního profilu, zůstaly zachovány klasické ovladače.

Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTi v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4897 x 1951 x 1455 x 2829
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1507/603
  • objem nádrže: 62 litrů
  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1956 ccm
  • převodovka: šestistupňový manuál (osmistupňový automat za příplatek)
  • max. výkon: 125 kW/170 k
  • max. točivý moment: 400 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
  • max. rychlost: 226 km/h

Za volantem můžete sedět hodně nízko, s nohama dopředu, hezky sportovně jako před patnácti-dvaceti lety, kdy ještě řidičům nediktovali konstruktéři židlovitý posaz. Kabina je hlavně široká. Dvojice vepředu si užívá dojem prostoru a vzdušnosti, na zadních místech je spousta místa v podélném směru, daní za ladně klesající oblouk střechy je jen průměrný prostor na hlavu.

Řečí čísel: zatímco v předchozí generaci nechtěně vynikala i insignia tím, že v jedné z nejdelších karoserií dokázala nabídnout jeden z nejmenších vnitřních prostorů a poměrně značnou nadváhu, teď už je to jinak. Nová generace je až o 175 kilogramů lehčí. Celková délka sice ještě neparně narostla o 55 milimetrů na 4897 milimetrů, rozvor se ale prodloužil o celých 92 milimetrů na 2829 milimetrů, rozchod se zvětšil o 11 milimetrů.

Auto je celkově o 29 mm nižší, řidič i díky tomu sedí o 30 mm níže nad vozovkou. Vzadu přibylo 25 mm jak v prostoru pro nohy, tak pro ramena. Zavazadlový prostor nabídne spíš podprůměrných 490 litrů (maximem u liftbacku je 1450 litrů).

Opel Insignia Sports Tourer
Opel Insignia

Za jízdy jako by se insignia pořád trochu ladně houpala, je to dáno těmi obřími rozměry. Když si na to zvyknete, odhalíte v ní obratného a lehkonohého atleta, velikost ovšem nazapře. Podvozkáři se vyznamenali, šasi doladili na jedničku, auto skvěle odtlumí nerovnosti a ladně se nese. Obratný okreskový raubíř to není, ale exceluje v jiných disciplinách.

Vyzkoušeli jsme verzi posazenou na podvozku s adaptivními tlumiči FlexRide (příplatek 26 tisíc). Technici si pohráli s nastavením a rozdíly mezi jízdními režimy jsou opravdu znát. Nejsou to jenom čudlíky s nápisy Sport, Normál a Tour. Děti budou na dálnici milovat houpavý a silnice žehlící režim Tour. Po jeho stisku se dlouhá kapota s elegantním prolisem uprostřed začne vzdouvat nahoru - dolů. Ve vysoké rychlosti na dálnici je to vyloženě uspávací mód. Auto však nijak netratí na jistotě.

Na trase dlouhé 530 kilometrů jsme ji nejprve potrápili na velmi pomalých a klikatých okreskách Lužických hor z německé strany: mají tam sice krásný asfalt, na který nejsme v Čechách zvyklí, ale zato velké převýšení; takže dvojka, trojka a rychlost mezi čtyřicítkou a osmdesátkou. Tady už to chce minimálně režim „Normal“. Přílišná houpavost je tu na škodu a prudké obraty v devadesátistupňových zatáčkách nedělají dobře dětským žaludkům. Auto je ale i přes značné rozměry ochotné řidiče poslouchat až na hranici adheze. Opel jede dlouho neutrálně, když už je to moc, chová se spíš přetáčivě.

Opel Insignia
Opel Insignia

Volant řidiči mnoho informací od kol nepředá, řízení je přesné, ale klasicky tupé. Zbytečně dlouhé jsou i dráhy řadicí páky mezi jednotlivými stupni. Na rychlé řazení to není, i spojka má dlouhý chod pedálu. A její záběr na rozjezdu také není tak „odpouštějící“, jak byli řidiči opelů zvyklí v minulosti.

A pak tradá na německou autobahn, tam veškeré výtky zapomenete. Tam je insignie vyloženě doma. Hltá stovky kilometrů a rozmazluje posádku komfortem.

Když navolíte sportovní režim, ztvrdne jak podvozek, tak řízení. Odezva na plyn se zrychlí a z naftových 170 koní se stává to, co je v papírech napsáno.

Může se hodit

To je lichotka, protože dnešní auta mají často pocitově jen papírový výkon. Honba za emisemi udělala ze spousty aut sterilní zboží. Insignia má také prodlevu v tahu po přeřazení i po rychlém sešlápnutí plynu, ale příval síly nabíhá o poznání rychleji, než na co jsme zvyklí.

Dvoulitrový 125kilowattový turbodiesel není přeborník v rychlých startech, 400 newtonmetrů točivého momentu ho ale po rozvážnějším nádechu rozpohybuje s elánem a plynule ho zařadí do levého dálničního pruhu. Když při stotřicítce olizuje ručka otáčkoměru metu 2300 otáček, je to ta pravá chvíle na nenucené rázné zrychlení.

Zpřevodování je dlouhé, motor točí při 150 km/h 2500 otáček na šestý převodový stupeň a v kabině ho neslyšíte. Celkově je odhlučnění na vysoké úrovni. Ani obří kola 245/45/19 nepřenáší přes podběhy hluk a v autě je ticho i ve vysokých rychlostech. Nad 180 km/h na německé dálnici už se hlásí o své aerodynamický hluk.

Fotogalerie

Jestli se motoru něco nelíbí, tak je to podtáčení. Motor si v nízkých otáčkách prostě nelibuje, začíná hučet a přenáší vibrace do karoserie.

Velkým překvapením byla na konci testu spotřeba: 250 kilometrů německých dálnic a okresek zvládla insignia za 6,1 litru nafty. A to nešlo o žádnou ustálenou jízdu „na spotřebu“. Naopak, co provoz a předpisy dovolily. Rychlost oscilovala mezi 140 a 180 km/h, k tomu nás velký závod kamionů v předjíždění nutil často zpomalovat a zase zrychlovat.

Poslední část testovacích jízd proběhla na 130 kilometrech českých okresek. Tam spotřeba klesla na 5,2 litru nafty. Svůj díl na takto příznivých hodnotách má určitě aerodymanika karoserie a minimalizované jízdní odpory. Po vyřazení rychlosti auto zpomaluje jen velmi zvolna a tiše plachtí.





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.