Opel Kadett

Opel Kadett - Opel Kadett - jedna z nejrozšířenějších ojetin v tuzemsku. | foto: AAA Auto Praha

Opel Kadett: pozor na vysloužilce, kterých je většina

Model Kadett měla firma Opel v programu drahně let, leč motoristické současníky v Česku zajímá až od typu E, který byl ve výrobě v období let 1984 až 1991 a na zdejších silnicích patří k nejrozšířenějším automobilům nejen značky, ale své kategorie vůbec.

Poslední dobou se usídlil na pozici levného vozu, který kupuje široké spektrum zákazníků: stává se druhým či třetím autem v rodině, slouží jako levné přibližovadlo začínajícím podnikatelům, volí ho i mladí lidé pro svoje řidičské začátky... "Není divu. Vždyť solidního kadetta z posledních dob jeho výroby před nástupem rovněž velmi oblíbené astry lze sehnat už za částky kolem 60 tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Tedy levněji než nejednu srovnatelnou konkurenci," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha. Háček však je v tom, že kadetta se všemi jeho přednostmi obvykle považovali i jeho předchozí majitelé (z drtivé většiny v cizině) hlavně za nenáročného služebníka, nijak ho nehýčkali a kondice automobilů nyní už z kategorie starých tomu velmi často odpovídá.

"Dobře tři čtvrtiny Oplů Kadett jsou podle mých zkušeností v podprůměrném technickém stavu," doplňuje Aleš Kužel. "Zájemci o zmíněné ojetiny by s tím určitě měli počítat." Problematické může být u hodně jetých vozů prakticky cokoliv - opravou po havárii počínaje. Právě Opel Kadett totiž začínal být jako vysloužilec u západních sousedů ve velkém k mání právě v dobách zlatých časů dovozů ojetin a bouraček do Česka, takže se na zdejší silnice dostalo opravdu leccos.

Další významnou potíží je koroze, obvykle a nejčastěji na lemech zadních blatníků, ale mnohdy také na nosných částech karoserie. Ke korozi jsou náchylné i výfuky. Německý TÜV u kadettů rovněž kritizuje součásti řízení, úniky oleje z motoru i převodovky a rezervy v účinnosti nožních brzd.

Výhodou naopak je, že kromě špatných a někdy až nebezpečných karosářských oprav a koroze nosných dílů lze u poměrně jednoduchého automobilu mnohé relativně levně opravit, a to při využití dílů z vrakovišť či z náhradní výroby. K zásadním přednostem dál patří nenáročnost a většinou velmi trvanlivé benzinové i naftové motory, jejichž škála byla za doby výroby modelu úctyhodná a zahrnovala od pohonů od 1.2 až po 2.0 16V včetně dieselů 1.5, 1.6 a nakonec i 1.7.

Také možnost volby karoserie je velkorysá - zahrnuje tří- a pětidveřové varianty, čtyřdveřové sedany, tří- a pětidveřová kombi a konečně i oblíbené kabrio. Nejžádanější na trhu ojetin jsou pětidveřové vozy, na okraji zájmu naopak stojí jak plyne ze zkušeností z autobazarů - pracovní třídveřová kombi. Design Oplu Kadett je dodnes přijatelný, zvlášť když si hodnotitel uvědomí, že se model narodil v době, kdy Česko vyrábělo Škody 120. Stejným pohledem lze hodnotit i nejrozšířenější motory, které nejsou extra výkonné, ale patří k nejúspornějším. Opet Kadett

Ceny automobilu v pětidveřové verzi a s benzinovým motorem 1.3

ročník cena (Kč)
1984 30 000
1985 35 000
1986 35 000
1987 40 000
1988 45 000
1989 50 000
1990 55 000
1991 60 000

příplatky
motor 1.6 0 až 5000
motor 1.7 D 10 000
motor 2.0 16V 10 000
kombi 5 dv. 10 000
kabrio v létě 20 000


srážky
karoserie 3 dv. - 5000
kombi 3 dv. - 10 000


Největší konkurenti

Pětidveřový Opel Kadett s motorem 1.4 z roku 1990 stojí zhruba 55 tisíc korun a na trhu ojetin mu největší konkurenci tvoří například stejně staré automobily Fiat Tipo 1.4 za 65 tisíc, Ford Escort 1.4 za 55 tisíc, třídveřová Mazda 323 1.6 za 60 tisíc, Peugeot 205 1.4 za 60 tisíc, Škoda 125 za 30 tisíc, Škoda Favorit za 50 tisíc a Volkswagen Golf II 1.3 za 70 tisíc korun. "Kdybych hledal auto dané cenové kategorie, zřejmě bych se kvůli nejnižším provozním nákladům rozhodl pro Škodu Favorit. Výrobky ročníku 1990 sice byly kvalitativně horší, ovšem jejich cena je přijatelná," říká svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Nebránil bych se ovšem ani Oplu Kadett či Volkswagenu Golf, mezi nimiž bych ovšem volil jen a jen podle technického stavu konkrétního vozidla. Pravdou je, že Volkswagen má lepší kredit."

PLUSY
- relativně nízké ceny ojetin
- úsporné benzinové i naftové motory
- bohatá možnost výběru motorových i karosářských variant
- dodnes hezký design
- dostatek levnějších dílů z vrakovišť či z druhovýroby
- jednoduchost, v zásadě i trvanlivost
- zájem na trhu ojetin

MINUSY
- kvalitní auta v solidním stavu jsou v menšině
- riziko nekvalitních oprav po haváriích
- častá koroze i na nosných dílech
- méně trvanlivé řízení
- úniky oleje z motoru a převodovky
- předčasně korodující výfuky
- rezervy v účinnosti nožních brzd
- méně trvanlivé poloosy
- starší z exemplářů mají jen čtyřrychlostní převodovky

Mezníky modelu(vůz je v nižší střední třídě, má pohon předních kol, třírychlostní automatické i čtyř- a pěti- rychlostní převodovky, šest karosářských variant)

1984 - premiéra


1985 - verze GSi a kabriolet

1988 - úpravy, všechny modely s katalyzátorem, GSi má sériově ABS

1991 - nahrazen modelem Astra