Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Meriva: povedená almara

aktualizováno 
Meriva je jedním z nejúspěšnějších modelů Opelu. Prodalo se jí milion kusů, excelovala i v žebříčcích spolehlivosti. Právě teď se chystá do prodeje nová generace, která je ještě povedenější.

Opel Meriva | foto: Opel

Unikátní dveře, které se otvírají proti sobě, takže se výborně nastupuje na zadní sedadla, to je hlavní marketingový trhák nové rodinné merivy. Druhá generace populárního malého MPV je velmi žhavou novinkou a v těchto dnech probíhá v Hamburku premiérové představení auta pro evropské novináře a MF DNES a iDNES.cz u toho nechyběl.

Opel Meriva

Systém almara funguje

Dveře jsou velký trhák, ale neslouží jen k samoúčelnému upoutání pozornosti zákazníků - opravdu fungují. Nastupování je mnohem pohodlnější: není třeba se vůbec ohýbat, kroutit, sedat "zadkem napřed". Prostě přijdete a uvnitř se posadíte, nastupujete v nejvyšším bodě auta, takže se do docela vysokého auta nemusíte nijak výrazně ohýbat. Nejistým pomůže i velké madlo. Výborně se také upevňuje třeba dětská sedačka.

Může se hodit

Spolehlivé a funkční automobily Opel Meriva si můžete prohlédnout
na online obřím portálu www.automodul.cz

Dveře se dají aretovat ve čtyřech polohách a otvírají se téměř do pravého úhlu. Pro jistotu se při rychlostech nad 4 km/h automaticky zamykají. To kvůli bezpečnosti. Po špatných zkušenostech s vypadáváním pasažérů v zatáčkách byly dveře otvírané proti směru jízdy (anglicky se jim říká suicide doors, sebevražedné dveře) v Německu zakázané od roku 1961 až dosud, kdy se Opelu po náročných testech podařilo úřady přesvědčit, že jejich řešení je bezpečné.

Opel Meriva

Je zajímavé, že automobilka si děla vlastní průzkum mezi zákazníky, z něhož vyplynulo, že do dvou dnů si na jiný styl nastupování lidé zvyknou. Nám to trvalo asi šest nástupů a výstupů, je to opravdu pohodlné.

Všechno je větší

I když necháme dveře (jimž u Opelu říkají FlexDoors) stranou, také zbytek auta je hodně povedený. Meriva narostla ve všech směrech - oproti předchozí generaci je o 24 cm delší, čímž se velmi přiblížila první generaci o třídu větší Zafiry. Přední mcphersonovskou a zadní nápravu s torzní příčkou si konstruktéři také vypůjčili ze zafiry. Přímé konkurenty meriva překonává rozměry, nejblíže je jí o sedm cm kratší roomster. Z velkorysých rozměrů těží posádka i řidič.

Z malého auta je bachratější, delší a širší. Při délce 4288 mm má o 15 mm delší rozvor. Výhody vyšší karoserie vozu MPV merivě zůstaly, hlavně vnitřní prostornost, vyšší posaz šoféra, který sedí napřímo s nohama spuštěnýma dolů, a maximální variabilita zadních sedadel. Sedáky jsou vynikající, pevné a tuhé, a to přední i zadní i v základní výbavě.

Opel Meriva

Všude také najdete spoustu šikovných odkládacích prostor. Jedna výhrada ovšem zůstává - už z nové astry a insignie známe "přetlačítkovanou" přístrojovou desku. Řidič opelu si tak připadá skoro jako pilot boeingu, zvlášť po setmění. Někdo to možná rád, my se přikláníme k jednoduchosti.

Na řadičku, která je na vyvýšeném místě, navazují dvě mohutné kovové ližiny, pod nimi je pevná podlouhlá vanička. Mezi ližiny se vejde třeba kabelka. Uchytit mezi ně půjde buď malou mělkou vaničku s přihrádkami, nebo velký box s loketní opěrkou. Vaničku můžete umístit do dvou různých výšek a stejně jako box ji můžete posouvat ve velkém rozsahu. Když je třeba, může box posloužit také mezi zadními sedadly a když překáží, schová se do kufru. Ten má 400 litrů objemu, sklopení zadních sedadel zvětší kufr na 920 litrů, až po strop narvete do merivy 1500 litrů.

Meriva zachovává oceňovaná zadní flexibilní sedadla, která lze různě sklápět, polohovat a posouvat. Kromě posuvu v podélném směru se může dvoučlenná posádka také přisunout více ke středu, získá tak další místo na ramena. Podélně je lze posunout o 190 mm (140 mm dopředu a 50 mm dozadu), do středu je přisunete o pět centimetrů. Zadní cestující navíc sedí výš než řidič, mají tak lepší výhled vpřed. Sklopit sedadlo zvládnete jednou rukou a poutka na zadní straně je umožňují sklápět a zpátky vyklápět přímo z kufru.

Připlatit můžete třeba za sklopné stolky pro zadní sedadla. Líbit se bude také obrovská prosklená střecha a v příplatcích nechybí ani šuplík v zadním nárazníku ukrývající nosič na dvě kola.

Jistá jízda i řízení

Auto působí velmi "festovně". I proto, že řidiče obklopuje masivní palubní deska. Díky širšímu rozchodu kol (o čtyři cm vpředu a čtyři a půl vzadu proti předchůdci) je nová meriva hodně jistá a stabilní, v obloucích se nenaklání a je téměř necitlivá na boční vítr. Fešácká příplatková sedmnáctipalcová kola na testovaném autě způsobila nižší komfort jízdy, od kol se na nerovnostech ozývaly rázy. Pochvala směřuje k řízení, namísto dřívějšího čistě elektrického posilovače použili konstruktéři elektrohydraulický a na výsledku je to znát. Řízení je příjemně tuhé, ne houbovitě měkké jako hlavně u francouzské konkurence.

Opel Meriva

Turbo v hlavní roli

Z motorů jsme mohli v praxi vyzkoušet pouze jeden, benzinovou 1.4 s turbodmychadlem. Její výkon 88 kilowattů je dostatečný a díky turbu velmi plynulý, trochu ovšem vadí pouze pětistupňová převodovka - takže při 120 už motor točí 2 800 otáček. Šestka by jednoznačně pomohla i spotřebě - jezdili jsme za průměrných 7,5 litru. Maximální rychlost leží někde u dvoustovky (podle tachometru), přičemž ani při tak vysokých rychlostech auto nemá problémy se stabilitou. Paleta motorů bude ovšem širší - základní 1.4 se 74 kW nebude přeplňovaná, další dvě "čtrnáctky" ano (88 a 103 kW). Milovníkům nafty nabídne Opel dva motory - 1.3 a 1.7 CDTi, a to vždy buď v běžné, nebo v ekologické variantě se sníženou spotřebou.

Za kolik?

Nová meriva se v Česku začne prodávat v červenci, cenu zatím tuzemské zastoupení Opelu vyjednává s centrálou. Odhad je kolem 330 tisíc korun, protože auto pokukuje už o třídu výše než konkurence. Během léta budou k mání pouze benzinové verze, naftové přijdou do prodeje na podzim. V příštím roce přibude také auto s originálním pohonem na LPG.

Opel Meriva v číslech
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 288/1 812/1 615/2 644
objem kufru (l) 400 - 1500
základní motor 1.4i, 74 kW

základní cena

329 000 Kč (odhad)





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.