Opel Omega je pohodlný, ale trpí nadváhou

- Omlazený model Omega jakožto křižník firmy Opel v porovnání s konkurenty vyniká komfortním pérováním a prostornou karoserií, ovšem při větší hmotnosti má hlavně ve městě vysokou spotřebu. A jestliže elitní trojku vyšší střední třídy, kterou tvoří Audi A6, BMW řady 5 a Mercedes E, poráží omega nižší cenou, tak jemně zaostává - jak vyplynulo z redakčního testu - v kvalitě zpracování.

Dříve přísně kulatá omega nyní sleduje linii nových hranatých oplů v čele s astrou. Modernizace největšího modelu německé automobilky přinesla ostřejší hrany na přídi a na zadních světlech, kombinace kulatých a hranatých prvků se nevyhnula ani interiéru. Ten má dvě výrazné vlastnosti: první je doslova tlustý středový panel, druhým znakem je komfort a hlavně dostatek místa na předních i zadních sedadlech. Pohodlí cestování zvyšuje výborně fungující automatická klimatizace,která je stejně jako vyhřívání sedaček v základní ceně. Ve městě zaslouží ocenění také automatická vnitřní cirkulace vzduchu, jež se zapne vždy při zastavení za kouřícím vozidlem. Svezení ve městě však má i minusové body. Omega je z konkurentů nejtěžší, což se projevuje vysokou spotřebou. Ta se během testu pohybovala kolem 15 litrů na 100 kilometrů. Nejmenší apetyt automobil ukázal při pomalé jízdě mezi obcemi, kdy jel za osm litrů na sto kilometrů, zatímco na dálnici žádal o litr víc. Omegu přitom poháněl nový 2,2litrový benzinový motor s výkonem 144 koní. První svezení s omegou působilo dojmem, jako by motor těžkému vozu nestačil. Po čase ale řidič zjistil, že auto zrychluje bez problémů, jen to díky výbornému odhlučnění motoru i podvozku nedává znát. Dobrou pružnost motoru potvrdilo také měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - akcelerace z nuly na 100 kilometrů v hodině za 11 vteřin není špatná. A to je nutné doplnit, že motor 2.2 patří v nabídce řady Omega spíše k základním. Kromě nízkého hluku rovněž patří k jeho vlastnostem menší zátah v nižších otáčkách. Vlajková loď mezi opely má nadprůměrný kufr, u něhož však zarazí zavírání, které potřebuje větší ránu. To je první výtka ke kvalitě testovaného vozu. Další patří nepřesně lícujícím částem přístrojové desky. U levnějších aut jde o prominutelné prohřešky, u milionové omegy to je k neodpuštění. Také Opel Omega pro rok 2000 zastává klasickou koncepci zadního pohonu, ovšem nástupce by už měl dostat pohon přední nápravy. Těžký automobil nemá s pohonem zadních kol problémy a je dobře ovladatelný i při rychlejším projíždění ostřejších zatáček. Výbavou novinka sází na komfort v základní ceně, která zahrnuje takové doplňky,jako je tempomat nebo vyhřívaná přední sedadla. Oproti konkurenci však chybějí například boční hlavové airbagy a senzory parkovací signalizace v zadním nárazníku. Nic z toho nelze do nové omegy získat ani za příplatek. Opel Omega už několik let svádí spolu s Audi A6 souboj o post nejprodávanějšího mezi velkými automobily na tuzemském trhu.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  11,4
Zrychlení 0-400 m (s)  18,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  11,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  20,7
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,2
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Dívám-li se na poslední designérské práce firmy Opel, chápu její nadšení z nového hranatého stylu. Snaha přizpůsobit tomu dosavadní vlajkovou loď však nemohla skončit jinak než jako pokus o vytvoření kulaté krychle. Všechny nové prvky, které měly oživit vzhled, věci podle mého soudu spíš uškodily. Největší výtky mám k přední masce a tvaru víka zavazadlového prostoru, které nesou tíhu hranatého opojení. Odklon od osobité tváře k laciné snaze upoutat chromovanou maskou nevýrazného tvaru (podobně jako u Škody Octavie) lze přirovnat ke ztrátě sebevědomí. Historie ukázala, že tudy cesta mezi automobilovou aristokracii nevede. Necitlivé je také napojení zmíněných dílů, které opticky protahuji přední i zadní část vozidla, na téměř nezměněné blatníky. Nesourodost vnějších tvarů pak bohužel pokračuje i v interiéru, kde se kladný dojem z nové středové části přístrojové desky mísí s nepochopitelným tvarováním dveřních výplní.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce 
Opel Omega aktuální generace,vyráběné od roku 1994, byl na tuzemském trhu nejprodávanějším vozem ve vyšší střední třídě. Nyní však v žebříčku klesl na druhé místo, takže modernizace přišla právě včas. Dynamičtější vzezření podtrhuje novou motorizaci, která modelu více svědčí. To dohromady může velkému opelu pomoci přesvědčit hlavně úspěšné a prakticky uvažující manažery, aby také s vědomím výhodného poměrem mezi cenou a užitnou hodnotou začali o zmíněném automobilu uvažovat. Na trhu ojetin podle mého názoru ceny mírně stoupnou, ale neovlivní hodnotu reprezentačního opelu, který po pěti letech přijde na zhruba 390 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce