Chystaná novinka, malý městský Opel Adam se představí koncem září na autosalonu v Paříži.

Chystaná novinka, malý městský Opel Adam se představí koncem září na autosalonu v Paříži. | foto: Opel

Nezvedené dítě: Opel podle analytiků škodí GM

  • 45
Automobilka GM by měla prodat německou divizi Opel, radí analytici investiční banky Morgan Stanley největší americké automobilce. Evropské značky GM s Opelem v čele stály podle analytiků v uplynulých dvanácti letech přes 300 miliard korun, tedy16 miliard dolarů.

"Ztráty v příštích 12 letech by mohly být dokonce ještě vyšší," uvedli analytici ve studii s názvem Život bez Opelu. Dodali, že prodej by byl nejlepším řešením také z hlediska samotného Opelu. "Z našeho pohledu je oddělení, ačkoli bude nákladné, nejlepším řešením pro General Motors i Opel," píše se ve studii.

Adam Jonas, analytik Morgan Stanley odhaduje, že by značka nového majitele stála až 13 miliard dolarů včetně nákladů na restrukturalizaci. "Myslíme si, že je čas najít pro značku Opel nový domov," uvádí Morgan Stanley. General Motors vlastní německou značku se stopadesátiletou historií od roku 1929.

Opel je momentálně jednou z nejohroženějších značek v Evropě. Nejčastěji se o ní mluví v souvislosti s omezováním výroby a uzavíráním továren. O pomyslnou první příčku churavějících evropských značek se dělí s těmi z koncernu PSA (Peugeot a Citroën). Právě s francouzským koncernem ovšem před nedávnem Opel uzavřel alianci. Automobilky předpokládají, že díky spolupráci ušetři dvě miliardy dolarů.

Jonas označuje Opel jako jeden velký problém pro dlouhodobé finanční zdraví a stabilitu GM a dodává, že prodej by prospěl oběma. Situaci přirovnává k roku 2007, kdy se rozešel Daimler s Chryslerem. Německá značka se finančně zotavila a americká dnes relativně prosperuje prod vládou Fiatu.

Mluvčí GM Jim Cain však vyjádřil přesvědčení, že firma dokáže německou divizi vrátit k zisku. "Jsme přesvědčeni, že tento podnik úspěšně ozdravíme, aby se tak stal dlouhodobě ziskovým," řekl.

Stojí za povšimnutí, že podobně radili ekonomičtí odborníci nedávno Volkswagenu, aby prodal problematický Seat

Automobilka Opel se v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a skupina GM v roce 2009 dokonce už jednou její prodej chystala. Z prodeje kanadské společnosti Magna ale nakonec na poslední chvíli sešlo a GM se rozhodla Opel vlastními silami restrukturalizovat s tím, že je Opel strategicky významnou částí globální strategie amerického mamuta. Jonas dnes připomíná, že šéf GM Dan Akerson tehdy prosazoval prodej. "Přáli by si, aby se mohl rok 2009 vrátit," poznamenává.

Kvůli klesajícím prodejům, což je problém jdoucí napříč Evropou, vykázal Opel za loňský rok ztrátu přes 18 miliard korun. Letošní ztráta se očekává na úrovni miliardy eur (asi 25 miliard korun).

Prodeje automobilky letos spadly v Evropě o 15 procent. Automobilka doufá, že za celý letošní rok prodá 1,4 milionu aut (o 100 tisíc míň oproti roku původním plánům).

Na prodělku se podílí také vysoké fixní náklady na provoz továren s přebytečnou kapacitou. Opel již v rámci úspor uzavřel továrnu v Antverpách a zrušil 8 000 pracovních míst. Rád by také uzavřel výrobní linku v Bochumi, nejdřív se mu to ale podaří v roce 2016.

Od září do konce roku zkrátí pracovní dobu v továrnách v Russelsheimu a Kaiserslauternu. Víc než 16 tisíc zaměstnanců si za zbytek roku odpracuje o dvacet dní míň.

Podle Holgera Kimmese, personálního ředitele Opelu, je to správná cesta, jak překonat mizérii na trhu. Perličkou je, že zrovna Opel se chlubí tím, že vymyslel 24hodinový provoz v továrnách. Německá značka tvrdí, že byla první na světě, která zavedla třísměnný provoz ve své španělské továrně na malé corsy ve španělské Zaragoze, psal se rok 1988.

Tahem, který má vývoj v Rüsselsheimu obrátit ke změnám k lepšímu, je letošní náhlá výměna na postu generálního ředitele. V červenci nastoupil na kapitánský můstek Opelu Steve Girsky.

Výzkumníci z centra pro automobilový výzkum univerzity v Duisburgu a Essenu (CAR - Center of Automotive Research, University of Duisburg-Essen) spočítali, že na jednom prodaném Opelu automobilka prodělává 938 eur. Pro srovnání: předposlední PSA prodělá na jednom autě 789 eur, pak následuje Ford se 583 a Seat 193 eury. Nejlepší je Porsche, které podle studie CAR vydělá na jednom autě 16 826 eur, druhé BMW pak 4 325. Škoda na sedmém místě vydělá na jednom autě 1 100 eur, to je víc než Volkswagen (916).

Opel má přitom relativně moderní modelovou řadu. Stěžejní model Astra představil v roce 2009, v nabídce má i Evropské auto roku 2009, Opel Insignia. Dva roky jsou praktické merivě, loni se představila nová generace zafiry. Letos se představí malé SUV mokka a městský mrňous jménem Adam.