Letošní novinka Opelu, vlajková loď Insignia, je velmi povedené auto z vlastního vývoje. S převzetím automobilky koncernem PSA je pravděpodobné, že německá značka převezme techniku francouzské mateřské společnosti.

Letošní novinka Opelu, vlajková loď Insignia, je velmi povedené auto z vlastního vývoje. S převzetím automobilky koncernem PSA je pravděpodobné, že německá značka převezme techniku francouzské mateřské společnosti. | foto: Opel

Francouzi ordinují Opelu dietu. PSA představí plán, který ukončí plýtvání

  • 43
Bývalý šéf Opelu Karl-Thomas Neumann kriticky vystoupil proti Carlosu Tavaresovi, vládci francouzské automobilky PSA, která převzala Opel k 1. srpnu letošního roku. Rozhovor, který poskytl Tavares německému deníku Die Welt, označil Neumann za „arogantní“.

Přitom Tavares jen vyslovil to, co všichni v automobilovém odvětví už dávno věděli: Opel musí začít vydělávat. Tavares naznačil možné snižování nákladů. V rozhovoru uvedl, že výrobní náklady v továrnách Opelu jsou přinejmenším o polovinu vyšší než ve francouzských závodech PSA. „Musíme být všude a ve všem mnohem efektivnější,“ řekl. „Automobilový průmysl stále zůstává oblastí, kde se velice plýtvá,“ dodal.

Rozchod harmonický jen naoko

Červená čísla, ztráty. S problémy bojoval Opel posledních dvacet let. Americká automobilka General Motors (GM), která Opel vlastnila od roku 1929, se proto v první polovině letošního roku rozhodla k jeho prodeji. PSA koupila ztrátovou značku za 2,2 miliardy eur (zhruba 56,5 miliardy Kč). Díky této akvizici se stala druhým největším automobilovým koncernem v Evropě za německým konkurentem Volkswagenem.

Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann představí novou astru na autosalonu ve Frankfurtu...

Karl-Thomas Neumann odešel z vedení Opelu narychlo v půlce července letošního roku.

Nejsilnějším mužem Opelu a potažmo celého koncernu PSA, který v současnosti vlastní celkem čtyři značky, kromě Opelu ještě Peugeot, Citröen a DS, je nyní předseda představenstva Carlos Tavares.

Výměna dvou nejvýše postavených mužů ve funkci proběhla navenek velice harmonicky. „Opel se dočká úspěchu,“ komentoval na rozloučenou na Twitteru Karl-Thomas Neumann, který odstoupil znenadání jen pár dní před předáním Opelu Francouzům (nahradil ho Michael Lohscheller - čtěte více).

Počátkem srpna pak charismatický Neumann pokračoval: „Lidé kolem Opelu jsou mimořádní. Děkuji vám za vaše nasazení, lásku k autům, za vaši lidskost.“ Od té doby byly jeho tweety čím dál vzácnější, až nyní se bývalý šéf Opelu přihlásil o slovo. A zaútočil na svého nástupce Tavarese.

„K arogantnímu rozhovoru, který Carlos Tavares poskytl deníku Die Welt, bych řekl jediné: Nejdříve něco zlepšete a předveďte úspěch,“ reagoval za všech okolností sebevědomý Neumann.

20.října 2017 v 19:34, příspěvek archivován: 24.října 2017 v 00:49

Zu dem arroganten Interview, das Carlos Tavares morgen in der @welt gibt, würde ich sagen: Erst mal besser machen und Erfolge zeigen. \KTN

Tavares přitom rüsselsheimskou automobilku, svou novou dceru, chválil, kudy chodil. Aby také ne, jinak by ji přece nekoupil. „V Rüsselsheimu smějí dělat, co chtějí, zásadní je, aby ve výsledku vydělali peníze,“ nechal se slyšet.

Nový šéf kritizuje

Ale co tak pobuřujícího ve zmíněném rozhovoru řekl, že vyburcoval k reakci svého předchůdce? V první řadě kritizoval předchozí management rüsselsheimské značky. „V žádném případě nechci připisovat zodpovědnost pouze americké mateřské společnosti,“ řekl Tavares s poukazem na dlouholeté ztráty Opelu jako dceřiné společnosti General Motors. „Výsledky Opelu jsou především výsledky rozhodnutí jeho managementu. To je jedna z nejzásadnějších změn, k nimž v nejbližší době dojde: lidé v Opelu musí vědět, že v rámci jasně daných rámcových podmínek společnosti činí vlastní rozhodnutí, za něž nesou zodpovědnost.“

Tím ovšem jeho kritika nekončí. „Dle mého názoru spočívá spousta problémů v tom, že je u Opelu řada věcí naddimenzovaných, stojí spoustu energie, postupy nejsou dostatečně efektivní,“ řekl šéf PSA.

Nyní žádá Tavares po Opelu ostrá úsporná opatření. Řadu struktur je podle jeho slov potřeba osekat: „Musíme být vždy, všude a ve všech funkcích maximálně výkonní.“

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas Neumann, šéf Opel Group a president General Motors Dan Ammann na autosalonu v Ženevě.

Přichází doba šetření

Zároveň ovšem dodal, že PSA Opelu pomůže, jak to jen půjde. Francouzský koncern má podle jeho vyjádření dostatek finančních prostředků, aby ztrátové dceřiné společnosti umožnil nový začátek: „Důkladně prověříme, jaké projekty se v Rüsselsheimu plánují, a pokud budeme přesvědčeni, že jde o způsob, jak vydělat peníze, poskytneme prostředky pro jejich realizaci.“ Bylo dohodnuto, že se zlepší a zrychlí transfer technologií z PSA do Opelu, aby bylo možné zahájit společnou výrobu elektromobilů a hybridů. „Naše týmy pracují dnem i nocí, aby našly způsoby, jak tento plán realizovat. Výsledky představíme v listopadu,“ oznámil Tavares.

K novému začátku Opelu se jeho nový šéf staví velice pozitivně: „Auta, která zde vidím, jsou skutečně dobrá. Dokonce si myslím, že se PSA může od Opelu mnohému přiučit. Vše, co jsem zjistil během plánování převzetí společnosti, mě v tomto názoru jen utvrdilo,“ komentuje Tavares.

Jak bylo zmíněno, PSA převzala Opel 1. srpna. První sanační plán by měl být představen po 100 dnech, tedy v listopadu. S velkou netrpělivostí ho očekávají zaměstnanci Opelu v německých továrnách, kteří jsou do konce roku 2018 chráněni tarifní smlouvou před propuštěním. Stávající smluvní záruku zaměstnání Tavares do budoucna odmítl.

Tavaresova prohlášení mohou lidi z Opelu znepokojit. A nejen kvůli slovům o šetření. Také proto, že tato tradiční evropská automobilka byla celou svou dosavadní historii suverénní značkou a do jejího chodu zámořské vedení zasahovalo jen v omezené míře. Velkou chloubou Opelu je jeho vlastní vývojové centrum a designérské studio. Mimochodem Opel měl své vlastní designstudio jako vůbec první evropská automobilka a vždy to byla jeho výkladní skříň. 

Jenže u PSA to chodí úplně jinak, celý koncern má jedno vývojové centrum, které dělá všechny modely všech svých značek (Peugeot, Citroën, DS). „Konstruktér dveří tak pracuje třeba na citroënu a pak přejde na druhou značku,“ popsal pro iDNES.cz jeden z vývojářů značky. „Kvalita výroby je stejná pro Citroën, Peugeot i DS. Rozdíly jsou v objemu a možnostech výbavy a různých pokročilých prvcích a technologiích,“ vysvětlil. A to může německou značku po právu děsit. Unifikace vývoje a výroby a tlak na efektivitu by mohly komplexně fungující automobilku zadusit.