Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plán na záchranu Opelu: nové modely, elektřina, racionalizace a technika PSA

  16:28aktualizováno  16:28
Opel začne vydělávat do roku 2020. Tak to naplánoval koncern PSA, který německou značku koupil od GM. Šéf Opelu představil záchranný plán. Příští rok dorazí nové Combo, rok na to Corsa. Výroba projde racionalizací a urychlí se zavádění technologií koncernu PSA. Ve velkém začne elektrifikace modelů. Opel má ovšem i nadále zůstat německou značkou.

Opel patří k Citroënu a Peugeotu od srpna 2017. | foto: Reuters

Francouzská automobilka vyrábějící citroëny a peugeoty převzala Opel 1. srpna, management značky tehdy dostal od vedení PSA za úkol vytvořit záchranný plán. „V podstatě jde o přežití značky. Nový vlastník dal novému managementu 100 dnů, aby se k situaci značky postavil,“ napsal Frankfurter Algemeine Zeitung a pro ilustraci situace připojil jednoduchý příklad. Ve třetím čtvrtletí 2017 prodal Volkswagen 169 tisíc kusů svého bestselleru Golfu, oproti tomu Opel udal jen 45 tisíc Aster, která je jeho přímým konkurentem.

„Není to demagogie, je to robustní plán, důvěryhodný a poctivý. Vytvořili ho lidé z Opelu pro lidi v Opelu,“ řekl při prezentaci nových plánů německé značky s 118letou historií výroby aut šéf koncernu PSA Carlos Tavares.

Carlos Tavares nalevo a Michael Lohscheller na tiskové konferenci v...

Carlos Tavares nalevo a Michael Lohscheller na tiskové konferenci v Ruesselsheimu

Německý tisk je ostřejší: „Co tam vlastně v Rüsselsheimu celé ty roky pod americkým vedením dělali?“ parafrázuje Frankfurter Algemeine Zeitung. Nový vlastník PSA má na Opel bič v podobě vlastního příběhu. Carlos Tavares tam zavedl drsný ozdravný program a během krátké doby přešel francouzský koncern od miliardových ztrát k miliardovým ziskům. Americká automobilka General Motors (GM), která Opel vlastnila od roku 1929, prodala ztrátovou značku za 2,2 miliardy eur (zhruba 56,5 miliardy Kč). Díky této akvizici se stala druhým největším automobilovým koncernem v Evropě za německým konkurentem Volkswagenem.

„Naším cílem je nezavírat továrny a nepropouštět, chceme ovšem vylepšit efektivitu a dosáhnout zisku,“ shrnul zadání, které do dnes představeného plánu sanace značky, rozpracoval tým Michaela Lohschellera. Nová strategie Opelu se jmenuje PACE!, to se dá přeložit třeba jako „tempo“. A nové kroky budou opravdu budou muset nabrat spád. „Situace Opelu je bezpochyby těžká, od roku 1999 nevydělává a má před sebou těžké úkoly,“ komentuje šéf značky.

„To, co nás čeká, není jednoduché, ale máme vnitřní rezervy. Plán jsme postavili na schopnostech našich lidí,“ dodává, ale zároveň přiznává, že není jen poslem dobrých zpráv. „Součástí plánu je také omezení nákladů.“ Frankfurter Algemeine Zeitung to ironicky popsal jako konec sušenek v zasedačkách a služebních iPhonů. „Přikročíme k tomu ovšem zodpovědně. Bez propouštění. Ve spolupráci s PSA a svazem německých odborů IG Metall jsme připraveni jednat o předčasném penzionování,“ uvedl Lohscheller. Zaměstnanci Opelu v německých továrnách jsou do konce roku 2018 chráněni tarifní smlouvou před propuštěním. Stávající smluvní záruku zaměstnání Tavares už dříve do budoucna odmítl.

PSA s Opelem dnes dohromady prodá ročně 4,3 milionu aut, za které utrží 55 miliard eur. „Máme ovšem ambicioznější plány: v roce 2020 se chceme dostat na dvouprocentní provozní marži, v roce 2026 na šestiprocentní. Dosáhneme toho tím, že snížíme bod zvratu (anglicky break even point, je to takové množství produkce firmy, při kterém nevzniká žádný zisk ani ztráta) na 800 tisíc aut.“ Opel také plánuje navýšit produkci „Neporosteme bezhlavě, ale jen v udržitelném rozsahu,“ říká. Efektivita výdajů na marketing má vzrůst o deset procent. Podíl režijních nákladů a administrativních výdajů vůči obratu se sníží z 5,6 % na 4,7 %, poměr mzdových nákladů a obratu se přiblíží k referenční hodnotě v automobilovém odvětví.

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf PSA Carlos Tavares

Šéf Opelu Michael Lohscheller

Šéf Opelu Michael Lohscheller

Opel si vytyčil čtyři základní pilíře, na kterých chce stavět. Tím nejdůležitějším má být elektrifikace modelové řady. Cílem je srazit flotilové emise značky na 95 gramů CO2, které naplánovaly evropské úřady automobilkám na rok 2020. „Nebyli jsme připravení na nové požadavky týkající se emisí CO2. Dobrá zpráva ale je, že s naším novým plánem to teď dokážeme,“ komentuje Lohscheller.

Tohoto cíle má dosáhnou díky technologiím PSA. Do roku 2020 má mít Opel elektrifikovanou variantu čistě elektrický nebo plug-in hybridní pohon ve čtyřech modelových řadách. Dva modely už jsou jisté: SUV Grandland X dostane hybridní provedení a elektrická verze nové Corsy. Kompletní elektrifikace nabídky Opelu má být hotová v roce 2024.

Druhým pilířem má být větší efektivita. Automobilka zjednoduší nabídku a posílí synergie. V roce 2020 to má být v objemu 1,1 miliard a šest let na to 1,7 miliard eur. Do roku 2024 se zredukuje aktuálních devět platforem, které značka používá, na dvě. Z deseti rodin motorů zbudou čtyři a racionalizace čeká také paletu variant převodovek. „To sníží vývojovou a výrobní složitost, povede k větší profitabilitě z objemu výroby a synergií,“ popsal Lohscheller.

Důležitou zprávou je, že Opel zůstane v Německu. Celý vývoj tedy bude i nadále v Rüsselsheimu. „Do výzkumu a vývoje budeme investovat sedm až osm procent obratu a vytvoříme výzkumné centrum celého PSA pro alternativní paliva, autonomní systémy, testování softwaru a palivové články,“ vypočítává Lohscheller.

Fotogalerie

Dalším úkolem je zefektivnění produkce. Do roku 2020 má klesnout cena výroby a nákladů na logistiku opelů o 700 eur na kus. Tavares už dříve pro německý Die Welt uvedl, že výrobní náklady v továrnách Opelu jsou přinejmenším o polovinu vyšší než ve francouzských závodech PSA. „Musíme být všude a ve všem mnohem efektivnější,“ řekl. „Automobilový průmysl stále zůstává oblastí, kde se velice plýtvá,“ dodal.

Značka tedy přeorganizuje výrobu, například do Evropy přesune produkci modelů, které se nyní dovážejí z Koreje (pozůstatek po GM, které také vlastní značku Daewoo dnes vyrábějící Chevrolety a pro Opel model Karl). Opel už má pro každou fabriku plán, jak ji dovést k efektivitě a výdělečnosti. Součástí toho je také přechod od platforem GM (za jejichž použití musí značka Američanům platit) na nové sdílené s PSA. Plaftormu EMP2 určenou pro SUV zavede továrna Opelu v Eisenachu v roce 2019, architekturu EMP2 určenou pro vůz segmentu D (kategorie Opelu Insignia) začne zavádět hlavní továrna v domovském Rüsselsheimu.

Přechod na francouzskou techniku se už ostatně děje. Dva nejnovější modely značky, crossovery Crossland X a Grandland X stojí na francouzských základech, první sdílí techniku s chystanou novou generací Peueotu 2008, druhý je dvojčetem Peugeotu 3008. Jen pro ilustraci: crossland se vyrábí ve Španělsku, grandland ve Francii.

Třetím pilířem je zaměření a kvalita. PSA má tři francouzské značky Peugeot, Citroën a luxusní DS, které jsou jasně umístěné na trhu a nekonkurují si. Opel má podle Lohschellera zůstat německou značkou. „Grandland X ukazuje cestu, kterou se vydáme, je výrazně odlišný od Peugeotu 3008. Důležitým odlišujícím prvkem zůstane design,“ vysvětluje.

Značka chce, aby do roku 2020 tvořily 40 procent prodejů SUV. Zároveň „ořeže suché větve“, tedy modely, které nevydělávají. Opel také uvede novou, vrcholovou výbavu Ultimate. Růst prodejů mají podpořit také nové nabídky financování a leasingu, s financováním má pomáhat BNP Paribas.

Čtvrtým pilířem se mají stát nové modely, nové trhy, na které vstoupí, a také rozvoj divize užitkových vozidel. Do roku 2020 představí automobilka devět nových aut (modelů a karosářských variant). Například v roce 2018 dorazí nové Combo, rok na to další generace Corsy. V kategorii užitkových aut si do roku 2020 Opel naplánoval dokonce pětadvacetiprocentní růst.

Do roku 2020 chce Opel zdvojnásobit export a do roku 2022 vstoupit na dvacítku nových trhů. „Opel se konečně stane globální značkou,“ říká Lohscheller a chce prodávat přes deset procent produkce na zahraničních (mimoevropských) trzích.

Chyby minulosti

„Plán je ovšem jen pět procent práce, která před Opelem je. Nyní je čas implementace, která je zbytkem toho úkolu. Když se podíváme, co se s touto firmou stalo v posledních patnácti letech, je jasné, že nejsme připraveni na budoucnost. Nejen v ohledu emisních limitů, ale také financí,“ komentuje Carlos Tavares. „Prodělali jsme přes deset miliard dolarů, uzavřeli přes třicet tisíc míst a ztratili tři procentní body prodejů v Evropě. A z této dramatické situace, ze které vycházíme, nesmíme ztrácet čas,“ říká Tavares. „Spousta problémů spočívá v tom, že je u Opelu řada věcí naddimenzovaných, stojí spoustu energie, postupy nejsou dostatečně efektivní,“ zopakoval při představení záchranného plánu šéf PSA.

Carlos Tavares (nalevo) a Michael Lohscheller na tiskové konferenci v...

„V Rüsselsheimu smějí dělat, co chtějí. Zásadní je, aby ve výsledku vydělali peníze,“ nechal se už dříve slyšet Tavares. Francouzský koncern má podle něho dostatek finančních prostředků, aby ztrátové dceřiné společnosti umožnil nový začátek: „Důkladně prověříme, jaké projekty se v Rüsselsheimu plánují, a pokud budeme přesvědčeni, že jde o způsob, jak vydělat peníze, poskytneme prostředky pro jejich realizaci.“

„Máme příležitost zachránit Opel a dáváme řešení zaměstnancům Opelu,“ dodal Tavares. „V posledních patnácti letech jsme jim ho nedali a oni očekávají, že vedení vytvoří udržitelnou budoucnost pro firmu. Musíme chtít, aby vedení rozhodovalo, s odpovědností a beze strachu. Dnešní nepopulární vůdcové jsou hrdinové zítřka. Musíme mít na paměti, že lidé v Opelu nejsou problémem, ale řešením. Jsme evropským šampionem, prodej tří milionů aut v Evropě je základ pro růst venku. Není možné být světovým lídrem, pokud nejste lídrem na vlastním domácím trhu,“ uzavřel.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.