Černý kůň nebo černý Petr? Chřadnoucí Opel je pro Francouze velké téma

  13:00aktualizováno  13:00
Proč francouzská skupina PSA proboha kupovala značku Opel, když je nad hrobem? Tato otázka se poslední týdny ve Francii skloňuje na každém rohu. Má skupina sdružující úspěšné značky Peugeot, Citröen a DS vizi, co s prodělečnou německou automobilkou dělat?

Opel Insignia je aktuální hit značky. Je to velmi povedené auto, které ještě vzniklo za původního vlastníka značky, amerického koncernu GM. | foto: Opel

Šéf skupiny PSA Carlos Tavares je mezi Francouzi tak trochu za rockovou hvězdu. A vůbec nevadí, že je Portugalec. Nebere si servítky a klidně zkritizuje nesmyslné evropské emisní limity, nebo se opře do elektromobilů. Platí za toho, kdo vytáhl francouzské značky zpět mezi evropskou špičku. Vypadá, že ví, co dělá. Tak co má tedy za plány s Opelem? Bude značka pomyslným černým koněm, který všechny překvapí, nebo si Francouzi dobrovolně do ruky vzali černého Petra?

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

Opel Grandland X

Jedna spekulace míří k usedlému designu Opelu. Taková značka v portfoliu francouzského koncernu chybí. Přece jen Peugeot i Citröen si poslední dobou libují v rozevlátém stylu, výstřelcích a designových vychytávkách, které nemusí sedět každému. O prémiové značce DS nemluvě.

Opel je proti tomu poměrně usedlý a koncern by s ním mohl bodovat na konzervativnějších trzích. Magazín Caradisiac přirovnává v tomto ohledu Opel ke Škodovce, německá značka by ve francouzském koncernu mohla zaujmout podobnou pozici. 

Nepropouštíme. Nabízíme dobrovolné odchody

Jenže proti tomu stojí loňská ztráta 179 milionů eur, tedy přibližně 4 miliardy korun. A není to jen nějaký jednorázový úlet, problémy Opelu jsou dlouhodobé a hluboké, nevydělává už od konce minulé dekády. Tento týden – v době největší konjunktury, kterou Evropa prožívá za posledních deset let – německá automobilka oznámila program „dobrovolných odchodů“. Jinými slovy nabízí svým zaměstnancům z mateřské německé továrny, že mohou sami odejít ze zaměstnání výměnou za odstupné. Přitom se počítá s tím, že jako první si novou práci najdou mladí perspektivní zaměstnanci, po kterých je v Německu stejná sháňka jako kdekoliv jinde v Evropě.

„Dobrovolné odchody“ jdou navíc proti slibu, který PSA při převzetí Opelu od koncernu General Motors dalo – že nebude minimálně do konce roku 2018 v mateřských továrnách, které dohromady v Evropě zaměstnávají 35 700 lidí, hromadně propouštět. Formálně je tato podmínka splněna, nejde o propouštění v pravém slova smyslu. Reálně ale mají lidé ve velkém odcházet.

„Kousek po kousku vytváříme v Německu pro naši firmu udržitelnou budoucnost prostřednictvím vyšší konkurenceschopnosti, tak jako to momentálně děláme v celé Evropě,“ komentoval politicky korektně plán na odchody zaměstnanců současný šéf Opelu Michael Lohscheller.

Sázka na Mokku a novou Astru

Na druhou stranu PSA z jiného pohledu má pár dobrých důvodů Opel koupit. Třeba jeho SUV Mokka byl loni druhým nejprodávanějším modelem své kategorie v Evropě. A naopak – Peugeot chystá nové platformy pro modely 208 a 308 a ty by měly dostat i nové generace Opelu Astra a Corsa. Díky tomu by mohl celý koncern výrazně redukovat náklady na vývoj a zároveň přes Opel získat silné postavení na německém trhu, kde se Francouzům rozhodně nedaří tak, jak by si přáli.

Současné plány nicméně odpovídají tomu, co Tavares naznačil už na podzim, kdy zkritizoval hospodaření Opelu. Výrobní náklady jsou podle něj u německé automobilky nejméně o polovinu větší, než ve francouzských závodech PSA. „Musíme být všude a ve všem mnohem efektivnější,“ konstatoval tehdy portugalský šéf automobilky.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Najdete na iDNES.cz