Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer | foto: Opel

Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

  • 7
Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních čísel i registrace vozů, které mají za mimořádně výhodných podmínek v nájmu jejich stávající či bývalí zaměstnanci.

Podle serveru Automotive News Europe dosáhl Opel za první pololetí na německém trhu podíl 7,1 procenta jen díky tomu, že do počtu prodaných aut zahrnoval i registrace zhruba 60 000 aut, která si vzali do výhodného pronájmu stávající či bývalí zaměstnanci automobilky. Bez toho by byl její podíl pouze 4,5 % a před Opel by se tak dostala třeba značka Škoda, konstatoval magazín Automobilwoche.

Opel ale nevidí za takovým počínáním nic špatného. „Jsme rádi, že naši zaměstnanci stojí za Opelem a že počet našich osobních vozů, které soukromě využívají zaměstnanci a jejich rodiny, se neustále zvyšuje,“ řekl mluvčí.

Importéři ale manipulují s prodejními čísly napříč celou Evropou. Do prodejních statistik zahrnují reexportovaná i předváděcí auta, na značky registrují i skladové vozy a podobně.

O rozsahu této manipulace jen na českém trhu svědčí pohled do veřejně dostupných statistik. Třeba v České republice se za loňský rok registrovalo 259 693 nových a 164 422 ojetých osobních aut, tzn. dohromady 424 115. Ovšem celkový počet aut ve vozovém parku stoupl meziročně z 5 158 516 na 5 368 661, tedy pouze o 210 145 kusů. Kam tedy zmizelo oněch 213 970 aut?

Argument, že šlo o stará auta, která jejich majitelé dali do šrotu a vyměnili za nová, neobstojí při pohledu na stáří vozového parku. Ten totiž v České republice za rok 2016 naopak zestárnul z 14,33 na 14,48 roku.

Podstatná část z oněch 200 tisíc „chybějících“ aut tak skončila jako reexporty v sousedních zemích, případně se během krátké doby dostala do statistik jako nová i ojetá. Importérům to ale nebrání v tom, aby si je započítávali do svých úspěchů a stále rostoucích čísel.