Opel Speedster: Le Mans na českých silnicích

  • 45
hodnocení iDNES 4,1/5

Opel Speedster se díky uložení motoru před zadní nápravou a pohonem zadních kol řadí mezi plnokrevné sporťáky, což také dokazuje jízdními výkony. Není divu, vždyť jej pohání dvoulitrový turbo motor o výkonu rovných 200 koní.
Reklama

Speedster je postaven z kompozitní skořepiny, podvozek je hliníkový.

Ještě nedávno jej poháněl agregát o objemu 2,2 litru s výkonem 108 kW (146 k), avšak teď přichází na trh s dvoulitrovým přeplňovaným motorem, který je sice menší co do objemu, ale disponuje vyšším výkonem 147 kW (200 k).

Vůz využívá podvozek značky Lotus a tato firma jej také ve Velké Británii vyrábí. Jeho nejbližší příbuzný není z rodiny Opel, ale známý model Elise od výše jmenované legendární briFale disponuje vyšším výkonemtské automobilky.

VNĚJŠÍ VZHLED

 hodnocení 

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- motor a převodovka

- výborné brzdy
- vzhledem k výkonům příznivá cena

MINUSY
- slabé topení
- nižší svítivost předních světlometů
- malá palivová nádrž

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Konečné hodnocení (průměr)
 ceny dílů 
Brzdové destičky přední (sada) 8253 Kč
Brzdové destičky zadní (sada) 6275 Kč
Tlumič pérování přední (kus) 10152 Kč
Tlumič pérování zadní (kus) 10154 Kč
Placatý Speedster upoutá pozornost především designem karoserie, zejména pak výrazným tvarováním předních blatníků, světlometů a průduchů chlazení. Přívod vzduchu k chladiči motoru je řešen třemi průduchy. Jedním, klasicky umístěným v předním nárazníku a dalšími dvěma v kapotě, ta ukrývá chladič, autobaterii, posilovač brzd, řízení a sprej na opravu pneumatik.

Pohonná jednotka je umístěna za sedadly před zadní nápravou, tím bylo dosaženo optimálního rozložení váhy. Kryt motoru (vybavený dvěma průduchy k odvětrávání) je společný i pro zavazadlový prostor, který poskytne až překvapivých 206 litrů. Jeho hlavní nevýhodou je úzký nákladový otvor. Sportovní taška se však do zavazadelníku s přehledem vejde a vzhledem k tomu, že Speedster není rodinný vůz, ale sporťák, je prostor pro zavazadla velmi slušný.

Při pohledu z boku, zaujmou otvory přívodu chladícího vzduchu pro brzdy zadních kol. Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků. Přehlédnout však nelze ani nápis Speedster Turbo a velké logo automobilky. Opel má blesk ve znaku, což ke Speedsteru opravdu sedne.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

INTERIÉRInteriér nenabídne žádný luxus, nalezneme zde jen to nejnutnější. Speedster není vybaven klimatizací ani posilovačem řízení, vše je řešeno tak, aby byla hmotnost vozu co nejnižší a sportovní zážitek co největší.

Sportovně založený řidič, jiný do Speedsteru ani nesedne, ocení především malý a skvěle do rukou padnoucí volant Momo, přesné řazení a nízko uložená sportovní sedadla. Přístrojová kaplička ukrývá pouze rychloměr (kombinovaný s digitálním počítadlem kilometrů) a otáčkoměr. Právě přístroje jsou nejslabším článkem interiéru. Jednak by mohly vypadat více sportovně a především jejich osvětlení, řešené jednou žárovičkou, je při jízdě v noci slabé.

MOTOR A SPOTŘEBAPohon zadních kol zajišťuje celoslitinový přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec ECOTEC o objemu dva litry, který disponuje výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koní. Maximálního točivého momentu 250 Nm dosáhne při 1950 otáčkách za minutu. Agregát je zkombinován s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou Getrag.

Z 0 na 100 km/h se sporťák od Opelu rozjede za 4,9 sekundy a ručička rychloměru se zastaví na 243 km/h. Výrobce udává průměrnou spotřebu 8,5 litru, mimo město 6,5 a po městě 11,9 litru na 100 kilometrů. Nutno říci, že těchto hodnot je velmi obtížné dosáhnout. Ne proto, že by byly nereálné, důvodem je skutečnost, že se člověku za volantem Speedsteru rozbuší srdce dvakrát rychleji jak vychutnává každé, byť sebemenší, sešlápnutí plynového pedálu. Spotřeba v testu se přesto pohybovala okolo třinácti litrů na sto kilometrů, což je velmi příznivá hodnota.

JÍZDNÍ VLASTNOSTIJiž samotné usednutí za volant Speedsteru je obřad. Vsoukat se za volant vozu s nataženou střechou vyžaduje značnou dávku ohebnosti, odměnou je však zážitek, který nabídne jen málokterý sporťák (většinou za úplně jiné peníze). Samotný start proběhne zasunutím klíčku a stiskem tlačítka na přístrojové desce. Následuje příjemný sportovní zvuk motoru umístěného těsně za sedadly, z nichž je pouze řidičovo možné posunout podélně, tím veškeré nastavování končí.

Při prvním usednutí za volant vyvolá vůz v řidiči pocit supersportu, který právě opustil dráhu v Le Mans. Již při prvním sešlápnutí plynu však člověku bleskne hlavou: "jak to ten Schumacher vlastně dělá?" - to když ustřelí zadní náprava na mokrém asfaltu a místo plynulého rozjezdu přijde na řadu vyrovnávání smyku volantem a ubráním plynu. První metry prozradí hodně nejen o zvycích řidiče, ale i o jeho schopnostech "naslouchat" vozu a učit se.

Motor se vyznačuje rychlým nástupem turba už od nízkých otáček a ochotou "jít za plynem" i ve vysokých rychlostech. Tvrdé nastavení podvozku sice není to pravé pro jízdu po dlažbě nebo rozbitých městských ulicích, ale v zatáčkách okresek odvede neocenitelnou práci. Auto sedí jak přibité a jede přesně tam kam jej řidič vede. Samozřejmě i pro Speedster platí fyzikální zákony a tak je třeba občas ubrat plyn, případně vyrovnat začínající smyk - vše je otázkou zkušeností. Faktem je, že zatáčku, kterou byste jeli v Octavii 130 kilometrovou rychlostí, můžete v naprostém klidu projet se Speedsterem 180 a po čase vám to ani nezrychlí tep.

Ve vysokých rychlostech vydává plátěná střecha Speedsteru takový rámus, že není slyšet vlastního slova. Kouzelné je, že to nikomu po celou dobu testování vůbec nevadilo - každý si vychutnával jízdu. Střechu lze snadno sundat a umístit do zavazadelníku. Jízdu vysokou rychlostí (přes 100 km/h) s autem bez střechy však vydrží málokdo - vzdušný vír vytáhne z prostoru pro posádku každou odloženou maličkost. Toto nebezpečí eliminuje prakticky nulový počet odkládacích prostor. Použitelné jsou pouze dvě kapsy v čalouněných bocích prahů. Dvě malé odkládací šachty vpředu nad prahy sice vypadají slibně, ale při prvním sešlápnutí plynu z nich vše vyletí.

Vůz krotí velice dobré kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech (ta jsou nezávisle zavěšena), kterým pomáhá v mezních situacích ABS. Sedmnáctipalcové ráfky z lehkých slitin jsou "obuty" do nízkoprofilových pneumatik Bridgestone Potenza o rozměrech vpředu 175/55, vzadu 225/45.

VÝBAVA A CENAV základní výbavě Speedsteru, jehož cena je 1 399 900 Kč, nalezneme airbag řidiče, ABS a předpínače bezpečnostních pásů. Automobil je samozřejmě vybaven i bezpečnostním obloukem a výztuhami chránícími posádku v případě bočního nárazu.

Testovaný vůz měl navíc kožené čalounění (+ 40 000), rádio s cd přehrávačem (+ 20 000), opěrky pro nohy spolujezdce - velmi šikovná věc v zatáčkách si je vychvaloval každý, kdo na místo spolujezdce usedl- (+ 4 000), přední mlhová světla (+ 11 000) a koberečky (+ 4 000). Konečná cena  se tak vyšplhala na 1 478 900 Kč. Kromě doplňků interiéru je možné objednat ještě odnímatelnou pevnou střechu za 75 000 Kč. Na vůz je poskytovaná dvouletá záruka.

Co říci závěrem? Opel Speedster není auto pro každého. Budoucího majitele musí chytit za srdce, takovému člověku pak nabídne opravdu nevšední sportovní zážitky za příznivou pořizovací cenu a vzhledem k jízdním výkonům i příznivé provozní náklady.

 konkurenti 

Opel Speedster

Smart Roadster
Kaipan 57
objem motoru (cm3) 1998 698 1781
výkon (kW/k) 147/200 60/82 110/150
max.toč.
moment (Nm)
250 110 210
počet válců/ ventilů 4/16 3/6 4/20
typ motoru přepl. zážeh. přepl. zážeh. přepl. zážeh.
max. rychlost (km/h) 243 175 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,9 10,9 5,5
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,9/
6,5/
8,5
6,3/
4,3/
5,1

-/
-/
8,2

nádrž (l) 36 35 40
rozměry d/š/v (mm) 3786/
1708/
1117
3427/
1615/
1192
3350/
1790/
1110
rozvor (mm) 2330 2360 **
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 206/- 145/- **/-
rozměr pneumatik přední/zadní 175/55 R17, 225/45 R17 185/55 R15 195/50/15, 225/50/15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ne ano/ano ne/ne
boční a hlavové airbagy ne/- 21 202*/- ne/-
ABS/ESP ano/ne ano/ano

ne/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ne/- ano/- -/-
klimatizace ne 30 290 -
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč (zákl. verze) 1399 900 617 000 960 000
*Paket nezpečnost plus - mlhová světla, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, boční airbagy
**Výrobce neudává

Placatý Speedster upoutá pozornost především designem karoserie, zejména pak výrazným tvarováním předních blatníků.

Speedster je postaven z kompozitní skořepiny, podvozek je hliníkový.

Speedster pohání přeplňovaný dvoulitr umístěný před zadní nápravou. Pod přední kapotou je ukryt pouze chladič motoru, posilovač brzd, akumulátor a sprej na opravu pneumatik.

Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků.

Střechu lze snadno sundat a umístit do zavazadelníku.

Při pohledu z boku, zaujmou otvory přívodu chladícího vzduchu pro brzdy zadních kol.

Vsoukat se za volant vozu s nataženou střechou vyžaduje značnou dávku ohebnosti.

Jízdu vysokou rychlostí (přes 100 km/h) s autem bez střechy vydrží málokdo.

Opěrky pro nohy spolujezdce jsou velmi šikovná věc. V zatáčkách si je vychvaloval každý, kdo na místo spolujezdce usedl. Pořídit se dají za příplatek 4000 Kč.

Přívod vzduchu k chladiči motoru je řešen třemi průduchy. Jedním, klasicky umístěným v předním nárazníku a dalšími dvěma v kapotě.

Kapota ukrývá chladič, autobaterii, posilovač brzd, řízení a sprej na opravu pneumatik.

Kryt motoru je společný i pro zavazadlový prostor, který poskytne až překvapivých 206 litrů.

Automobil zdobí prahové lišty s nápisem "turbo".

Pohon zadních kol zajišťuje celoslitinový přeplňovaný šestnáctiventilový čtyřválec ECOTEC o objemu dva litry, který disponuje výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koní.

Kryt motoru je vybaven dvěma průduchy k odvětrávání.

Na zadní části automobilu jsou nejvýraznější koncová světla a uprostřed umístěná dvojice výfuků.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

45 příspěvků v diskusi