Mezi další změny u omlazené Vectry patří pozměněné tvary nárazníků, kosmetické úpravy se dotkly zadních i předních světel a mřížky chladiče, která je nyní chromovaná. Omlazovací kúra neminula ani tvarování zadní části předních sedadel, kde přibyly tři centimetry pro kolena cestujících vzadu.
Výrobce vozu udává, že přepracoval osmnáctistovkový motor tak, aby spotřeba díky lehčímu motoru a sníženým třecím plochám poklesla v kombinovaném provozu o 0,8 litru na sto kilometrů. I při testovacích jízdách byla spotřeba nízká. Mimo město se Vectra spokojila i s šesti a půl litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici si brala o litr více. Ani při jízdách po městě nepřekročila spotřeba hranici deseti litrů na sto kilometrů. Sto patnáct koní přitom zaručuje vozu střední třídy velmi slušnou dynamiku.
Jízdními vlastnostmi patří i nadále ke špičce ve své třídě, podobně jako u Astry však i odpružení Vectry posádce dopřeje o něco menší komfort než konkurence. U testovaného vozu příliš nepřesvědčilo řazení, zvláště u druhého a prvního stupně nebylo hladké.
Interiér Vectry uspokojí všechny ty, kdo si libují ve vozech "Made in Germany". Pro ty jsou vlastní výborné zpracování, dobře umístěné ovladače a dávka nápaditosti. Jedinou výtku si z ovládacích prvků Vectry zaslouží páčky pod volantem, které mají tuhý chod. Přední sedadla Vectry drží tělo pevně usazené, vzadu přibyly centimetry pro kolena. Vectra je však užší než konkurenti a to je znát v prostoru pro ramena cestujících. Praktickým nápadem je odkládací kapsa před vnitřním zpětným zrcátkem.
Se svým pětisetlitrovým kufrem patří čtyřdveřový sedan (v nabídce je i pětidveřová verze a kombi) na samou špici své třídy. Kufr lze zvětšit nejen sklopením asymetricky rozděleného zadního sedadla, ale i otevřením otvoru uprostřed zadního opěradla, kterým lze do kabiny prostrčit třeba lyže. Kufr by si ale zasloužil komfortnější zavírání, než dovoluje kožené oko. Také vzpěry víka při plném naložení narážejí do zavazadel a mohou je tak poškodit.
Důležitým kritériem při koupi auta je jeho poruchovost. V tomto ohledu figuruje Vectra ve statistikách německých stanic technické kontroly TÜV mezi méně poruchovými vozy.
očima designéra
Nová Vectra je oproti své předchůdkyni hodnostně doladěná a přetvarovaná. Testovaná verze měla výhodu větších odlitkových kol, což ji dalo pohlednou sportovní figuru. Ostřejší lomy a hrany nové tvarové generace automobilky Opel lze vidět vzadu, kde horizontálně člení výšku hmoty. Hra světla a stínu je vůbec doménou zadního, bohatě prolamovaného čela s výraznou hranou zavazadlového prostoru, kde je dovedně vkomponován nový tvar rohových lamp. Tento razantní tvrdý zadek nachází protiváhu vpředu, kde však pouze jeden ostrý vlis v nárazníku připomíná nový markantní styl. Nápadným akcentem v toku oblin je oboustranné vyústění zrcátek.
Celková figura je svými křivkami spíše femininní, ale ne křehká.
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Oproti modelu Vectra 1,8 CD se srovnatelnou výbavou je akční verze Jubileum o třicet tisíc korun levnější, což může pro někoho představovat lákavou nabídku. Největší zájem je trvale o čtyřdveřové provedení, následuje kombi a pětidveřový hatchback. Zvýšený stupeň výbavy spolu s nižší cenou nového vozu bude mít u akční verze Jubileum hlavně během prvních dvou letech provozu vliv i na vývoj ceny ojeté Vectry - pokles hodnoty bude mírnější než u méně vybavených vozidel. Lze očekávat, že zájem o automobil zvláštní edice "100" bude dlouhodobější. Za dva roky klesne cena z 669 900 korun na 390 000 a o další dva roky později bude tento vůz k mání asi za 270 000 korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu |
7 |
Pružnost |
8 |
Řazení/odstupňování převodovky |
6 |
Spotřeba v testu |
8 |
KAROSERIE A INTERIER | |
Prostor na předních sedadlech |
7 |
Prostor na zadních sedadlech 1) |
7 |
Využití zavazadlového prostoru 2) |
9 |
Výhled z vozu 3) |
8 |
Vybavení interiéru |
8 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) |
8 |
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) |
9 |
Řízení a ovladatelnost |
8 |
Tlumení nerovností |
7 |
Brzdy |
9 |
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotil designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských autombobilek. Prognózu odhadce sestavil Peter Kolník ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz a jeho konkurenti 1)
Model |
Opel Vectra Jubileum 1,8i 16V |
Volkswagen Passat 1,8 5V |
Mazda 626 2,0 GLX |
Ford Mondeo 1,8 CLX |
Toyota Avensis 2,0 Linea Sol |
Výkon motoru (kW/k) |
85/115 |
92/125 |
85/115 |
85/115 |
94/128 |
Max. točivý moment (Nm) |
170 |
168 |
170 |
158 |
178 |
Maximální rychlost (km/h) |
203 |
206 |
200 |
195 |
205 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11 |
10,9 |
9,9 |
10,9 |
9,3 |
Spotřeba (l/100 km) 2) |
10,6/5,8/7,4 |
12,2/6,4/8,5 |
10,6/6,4/7,9 |
11,1/5,8/7,8 |
11,2/6,5/8,2 |
Rozměry d/š/v (mm) |
4495/1707/1411 |
4675/1740/1460 |
4575/1710/1430 |
4560/1750/1420 |
4490/1710/1430 |
Rozvor (mm) |
2637 |
2705 |
2610 |
2705 |
2630 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
500 |
475 |
500 |
470 |
500 |
Výbava porovnávaných vozů | |||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ano/ano |
ano/ano |
ano/ano |
ano/ano |
Boční airbagy |
12 800 |
8772 |
ano |
8210 |
ano |
ABS |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Automatická převodovka |
40 700 |
53 400 |
87 000 3) |
ne |
50 000 |
El. ovládáná přední okna |
ano |
ano |
ano |
9460 |
ano |
Klimatizace |
ano |
39 481 |
ano |
21 470 |
ano |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Centrální zamykání |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Cena (Kč) |
669 900 4) |
641 700 |
599 900 |
587 400 |
691 000 |
Poznámka: 1) ve všech případech jde o čtyřdveřová provedení; 2) město/mimo město/kombinace; 3) s vyšším stupněm výbavy GLE; 4) k dostání je i méně vybavená verze za 599 900 Kč
Pramen: AUTO MOTO
Klady - úsporný motor |
Zápory - tužší řazení |
Interiér inovované Vectry zůstal nedotčen. |
Opel Vectra |