Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Zafira 1,8 - další krok ve vývoji minivanů

aktualizováno 
- Sedm míst v autě,které délkou a šířkou odpovídá vozu nižší střední třídy,je novum. Minivan na podvozku Opelu Astra nabízí nezvyklý komfort čtyřem dospělým a trojici dětí. Kdo však čekal, že do malé Zafiry naskládá sedm dospělých cestujících, bude zklamán.I tak nabízí Zafira nejvíce prostoru ve stále ještě vznikající třídě.

Zafira vyrostla na podvozku Astry, rozvor je prodloužený o osm centimetrů, do výšky a do délky přibylo ve srovnání s pětidveřovou verzí dvacet centimetrů. Levnější verze Zafiry s motorem 1,6 přijde na šest set tisíc korun, což je zhruba o sto tisíc víc než stejně vybavená Astra s pěticí dveří. Pocity pasažéra z první a druhé řady sedadel Zafiry jsou trochu jiné než v klasickém autě nižší střední třídy. Vyšší kabina vytváří pocit velkého prostoru, druhá řada je o něco výše než řada první. Nohy cestujících ve druhé řadě visí pohodlně dolů, do šířky je prostor v obou řadách srovantelný s nižšími vozy. T o znamená, že čtyři dospělí si užijí pohodlí jako ve voze přinejmenším o třídu větším, než je Zafira. Prostřední místo ve druhé řadě a dvojice sedadel z řady třetí jsou jako stvořené pro děti. Pokud jsou dvě zadní sedadla třetí řady obsazená, zbývá jen něco přes sto litrů prostoru pro zavazadla. Kufr se zvětší sklopením jednoho nebo obou sedadel až na čtyři sta litrů. Druhou řadu sedadel lze posunovat po kolejnici dopředu, čímž lze kufr dále zvětšit až na šest set litrů, pasažérům ve druhé řadě se však zmenší prostor pro nohy. Stačí-li posádce pouze dvě místa vepředu, odkrývá se podle výrobce 1700 litrů prostoru. Testovanou Zafiru poháněl silnější z nabídky dvou benzinových motorů. Sto patnáct koní motoru 1,8 více než tisíc tři sta kilogramů těžkému autu (bez posádky) stačí, otázkou je,jak si se Zafirou poradí o patnáct koní slabší šestnáctistovka. Silnější motor má dobrý zátah v celém spektru otáček, což zaručuje výbornou dynamiku Zafiry. Ve spotřebě se váha auta přece jen projeví, ve srovnání s lehčí Astrou se stejným motorem je asi o litr benzinu na sto kilometrů vyšší. Mimo město se pohybuje okolo osmi litrů na sto kilometrů, na dálnici šplhá k devíti a ve městě přes deset litrů na sto kilometrů. Velkou pochvalu si zaslouží podvozek Zafiry. Ačkoliv má vůz vyšší těžiště, nechová se v zatáčkách neurvale a přesně drží jízdní stopu. Dokonce i na nerovnostech se zdá komfortnější než menší sestra Astra. V interiéru zaujme několik podařených maličkostí. Dvojici sedadel úplně vzadu lze pohodlně vsunout pod druhou řadu. Každý ze sedmi možných členů posádky najde místo pro odložení pár nezbytností včetně plechovky s nápojem. Ochranná síť pro oddělení kufru od prvních dvou řad sedadel je ve vtipném pouzdře pod druhou řadou. Za zmínku stojí i u Opelů již obvyklý otvor uprostřed druhé řady sedadel, kterým lze prostrčit i několik párů lyží. Pochvalu si zaslouží i solidní zpracování Zafiry, pohodlná sedadla a do ruky dobře padnoucí kožený volant.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  12,5
Zrychlení 0-400 m (s)  18,5
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  18,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,0
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
V daných patnácti řádcích není prostor pro hlubokou kritiku, která by mohla tu a tam objevit tvar, který by mohl být ještě lepší. Na této prostorové limuzíně či vanu je vše tak, jak to má být, aby se auto zalíbilo jak tvarem, tak nabízenou funkčností. Vytříbené linie a jemný, nanejvýš harmonický detail v moderním výrazném trendu vytvářejí sympaticky dynamickou, téměř jednoprostorovou karoserii multiužitkového pojetí. V kombinaci se zvětšeným rozvorem výchozího modelu Astra slibuje už vizuálně jízdní požitek. Vytříbená harmonie designu je u značky Opel standardně očekávána. O to víc bolí, když se to někdy nepovede. Zafira mě však nebolí ani trochu. Je to pěkná figura s krásným »pohledem«.  
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Podle prognózy na rok 2005 bude podíl kompaktních vanů na evropském trhu s novými vozidly desetiprocentní, přičemž dnes je zhruba dvouprocentní. Multifunkční Opel na náš trh přichází v nelehké době a výraznější průlom do skupiny zákazníků, kterou především má oslovit, se zatím konat nebude. V rámci možností pravděpodobně trochu přece jen kartami zamíchá: pro solventní rodiny s malými dětmi může představovat zlatou střední cestu při rozhodování mezi zakladatelem třídy kompaktních vanů Renaultem Mégane Scénic a »velkými«, o 300 kg těžšími a o čtvrt milionu korun dražšími auty z rodu Sharan, Galaxy a Alhambra. Předpoklad,že ojetá Zafira bude i po pěti letech »v kursu«, je velmi reálný. Proto také optimistický odhad ceny v roce 2003: 310 tisíc korun
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Opel Zafira 1,8

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.