Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesrovnalosti u emisí vykazují i opely, tvrdí němečtí ekologové

  18:03aktualizováno  18:03
Některé vozy automobilky Opel vytvářejí v běžném provozu až sedmnáctinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Uvedli to zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe, kteří nechali vybraný typ aut s naftovým motorem testovat ve Švýcarsku.

Opel Zafira Tourer | foto: Opel

Aktivisté vyzvali německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace při testování emisí podobně jako automobilka Volkswagen. Opel tvrzení ekologů z Deutsche Umwelthilfe (DUH) označil za „falešná a nepodložená“ a uvedl, že jeho vlastní měření žádné překročení norem nezjistila.

„Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu pro zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent,“ řekl novinářům předseda DUH Jürgen Resch. Ve chvíli, kdy se kola točila rychlostí odpovídající 150 kilometrům v hodině, pak podle DUH dosáhly emise úrovní, které běžnými přístroji nebylo možné změřit; později se ukázalo, že šlo o sedmnáctinásobek normy.

„Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by se měly emise zvyšovat jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou. Zvlášť, když zadní kola motorem poháněná nejsou,“ řekl Resch. Podle švýcarských expertů to lze vysvětlit vypnutím systému AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby oxidy dusíku neutralizoval. DUH proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA) vyzval, aby záležitost prověřil.

Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých naftových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Opel však zdůraznil, že jeho softwarové vybavení neobsahuje nic, co by umožnilo zjišťovat, zda je vozidlo testováno na emise, a podle toho zapojovat systém kontroly emisí. Firma uvedla, že aktivisté z DUH jí odmítli poskytnout výsledky testování v Bernu, aby je mohla prostudovat.

Inženýři Opelu nicméně uskutečnili vlastní testy se stejným vozem tak, jak jej údajně testovali experti v Bernu, tedy v režimu otáčení dvou i čtyř kol. „Zjištěné hodnoty se pohybovaly v rámci zákonných předpisů pro oba druhy měření“, uvedl Opel podle agentury DPA. „Nic jiného není možné, protože otáčení zadních kol Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynů žádný vliv,“ dodala firma.

Ekolog Resch už na počátku října vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože podle něj měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy. Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u kterých má podezření na manipulaci s údaji o emisích.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již o třetinu srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.

Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč). Řada analytiků však předpokládá, že tato rezerva nebude stačit. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (442 miliard Kč).

Autoři: ,



Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Taxi dělá sexy těla

Sexy kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018

Kalendář newyorských taxikářů pro rok 2018 je tu a zas je to pokoukání. Konkurence kalendáře Pirelli s umělohmotnými...

Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

Bezpečnostní čepice Ford

Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Volvo XC70 D4 AWD 2014 ·
Volvo XC70 D4 AWD 2014 ·

r.v. 2014, naj. 73 236 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz