Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S pronájmy aut na rok byly obří patálie. Teď jsou zpátky na mladé ojetiny

Na začátku byly neuvěřitelně nízké měsíční splátky operativního leasingu při pronájmu na jeden rok, na konci odstavná parkoviště plná neprodejných aut a stomilionové ztráty. Roční leasing způsobil před dvěma lety finanční i personální zemětřesení mezi leasingovkami. Teď se vrací, ovšem v jiné podobě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Připomeňme, co se před dvěma lety stalo: V roce 2017 všichni na automobilovém trhu vzývali pojem trvalý růst. Měřeno dnešní optikou, prodávali mraky aut, ale stále to nestačilo. Aby si manažeři vysloužili odměny a povýšení, muselo se každý rok prodat víc aut než ten předchozí. 

Nic proti základu této myšlenky – růst je motorem pokroku. Ale v roce 2017 zvolily některé automobilky a leasingové společnosti k růstu metodu, která je přivedla na pokraj propasti. Myslely si, že dosud neobjevenou dírou na trhu jsou roční operativní leasingy. 

Automobilky nabídly leasingovkám výrazné slevy a ty nastavily nízké měsíční splátky. Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. Ovšem ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností. 

Najednou to nevycházelo. Odstavná parkoviště po celé republice se začala plnit ojetými vrácenými vozy, které ale měly účetně mnohem vyšší hodnotu, než za jakou se daly reálně na trhu prodat. Výsledkem bylo, že leasingové společnosti musely odepsat desítky až stovky milionů korun, řada manažerů dostala výpověď, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing zmizel z nabídky (čtěte zde).

Teď je však zpět. S nabídkou krátkodobého operativního leasingu přišla společnost ALD Automotive. V reakci na aktuální dění v ekonomice a pozastavení investic u řady firem i soukromých podnikatelů nabídlo klientům mimo jiné nový produkt, a to možnost krátkodobého pronájmu vozidla na 12 měsíců. 

Ovšem oproti situaci před dvěma lety se nabídka vztahuje nikoli na nové, ale na ojeté automobily ve stáří zhruba tří let. „Zpravidla se jedná o vozidla, která se vrací z „prvního“ operativního leasingu. Jsou to vozy pravidelně servisované a s jasnou historií. Nicméně již proběhl největší propad tržní hodnoty. Ten se děje zpravidla v prvních dvou letech,“ vysvětluje Pavel Doležel z ALD Automotive Česká republika. „Pokud bychom porovnávali stejný model vozu braný na leasing jako nový na tři roky nebo jako ojetý na rok, tak splátka v druhém případě může být až o 20 procent nižší.“

Po příležitosti nabízet firmám leasing ojetých vozů koukají samozřejmě i další leasingové společnosti. „Jedním z důvodů, proč se nyní objevily nabídky na pronájem zánovních vozů, může být fakt, že ochranná opatření přijatá na potlačení nákazy změnila chování spotřebitelů, což mělo vliv i na vytíženost automobilových flotil. V některých oborech poměrně výrazně vzrostla potřeba vozidel. Typickým příkladem jsou rozvážkové společnosti. Pro firmy tohoto typu je pak pronájem zánovních automobilů velmi dobrým řešením,“ říká třeba Peter Tölgyesi, obchodní ředitel společnosti LeasePlan Česká republika, která nabízí pro tyto účely pronájem vozů na jeden měsíc až dva roky. Operativní leasing na rok v případě zánovních vozidel nabízí i Volkswagen Financial Services.

Roční operativní leasing na nové auto tak dnes stále seženete už jen výjimečně a výrazně si za něj připlatíte. „U nových vozů dochází během prvního roku k razantnímu propadu mezi cenou a zůstatkovou hodnotou. Výsledkem je tak pro zákazníka nevýhodná výše splátky. Proto v tomto případě roční operativní leasing plošně nenabízíme, výjimkou je pouze přání klienta. U zánovních vozidel však výrazný pokles hodnoty za jeden rok nehrozí,“ říká Jan Pařízek, vedoucí fleetového prodeje a remarketingu ve Volkswagen Financial Services. „Nevěřím, že se roční operativní leasing v podobě nabízené před dvěma lety vrátí,“ dodává Pavel Doležel.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...