Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opěrky hlavy nepodceňujte: Švédská auta chrání krk nejlépe

aktualizováno 
Čím dál tím bezpečnější auta mají svou achillovu patu v hlavových opěrkách. Při nárazech zezadu totiž řidič i spolujezdci často utrpí nepříjemné poranění krční páteře.

V autě se má sedět vzpřímeně a opěrka má být blízko hlavy. | foto: ADAC

Velký test, do něhož se zapojily švédské a britské organizace věnujících se bezpečnosti na silnicích, ukazuje, která auta nabízejí posádce větší ochranu krku a která jsou na tom hůře.

Mezi 28 srovnávanými sedadly dopadly nejlépe hlavové opěrky vozů Volvo S80, Volvo V50 a Saab 9-3. Naopak nejhůře skončila dvojice BMW 5 a Volkswagen Fox. Škodovky se v testu neobjevily.

Test hlavových opěrek: BMW 5Test hlavových opěrek: Volvo V50




Nejhorší a nejlepší: vlevo BMW řady 5 x vpravo Volvo V50

Mladoboleslavským vozům konstrukčně příbuzné modely Audi a Volkswagen skončily v průměru až podprůměru.

Nebezpečí při nárazu jiného vozu zezadu spočívá v tom, že se hlava při střetu pohne rychle dopředu jinou rychlostí než horní část těla. Následky jsou různé – od poraněných svalů krku až po zlomeniny páteře. Úrazy přitom způsobují i střety v malých rychlostech.

Poraněním je možné předcházet nejen vhodnou konstrukcí opěrek, ale i jejich správným nastavením. Proto je důležité v autě sedět co nejvíce zpříma a opěrka by neměla být od hlavy vzdálena více než tři centimetry. V žádném případě nesmí být opěrka nízko pod hlavou, ale přímo za ní.

Automobilky přicházejí s různými nápady, jak konstruovat opěrky tak, aby k poškození krční páteře nedocházelo. Jak vyplývá z velkého testu, nejvíce se to zatím daří Volvu a Saabu.

Volvo nazvalo svůj systém WHIPS. Opěrka a sedadlo jsou v pevném spojení a při nárazu dochází k lehkému pohybu celé konstrukce směrem dozadu, čímž se uleví krku při jeho nebezpečném pohybu.
Saab zase podobně jako řada dalších automobilek používá systém, který opěrku automaticky při nárazu zezadu posune blíž k hlavě.

Automobil hodnocení ADAC

Volvo V50

++++
Volvo S80 (modelový rok 2007) ++++
Saab 9-3 +++
Honda Civic +++
Mazda 5 +++
Peugeot 307 +++
Ford Focus II +++
Ford S-MAX +++
Opel Corsa +++
Land Rover Discovery III +++
Subaru Legacy ++
VW Passat ++
Renault Clio ++
Toyota Prius ++
Mercedes A ++
VW Golf ++
Audi A6 ++
Mercedes C +
Audi A4 +
Fiat Grande Punto +
Lexus IS +
Nissan Almera +
Citroën C1 +
Toyota Yaris +
BMW 3 +
Citroën C5 +
VW Fox 0
BMW 5 0

Hodnocení ADAC
++++ velmi dobrý
+++ dobrý
++ uspokojivý
+ dostatečný
0 nedostatečný

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.