Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava testovaného oplu: levný servis - 6178 Kč, značková firma - 11 641 Kč

aktualizováno 
Něco vám teče z motoru tlumočila mechanikův vzkaz dívka, která za přepážkou vypisovala objednávku výměny motorového oleje a filtru u deset roků starého vozu Opel Vectra 1.6. Ten do plzeňského rychloservisu ze sítě Drive in zavítal v rámci dlouhodobého redakčního testu, při kterém má jako reprezentant automobilů v ceně zhruba 100 tisíc korun zjistit konkrétní náklady na provoz staršího auta.

Ojetin v cenách do 100 tisíc korun se na tuzemském trhu prodává nejvíc a dlouhodobý test na 40 tisíc kilometrů svým dílem chce přispět k hledání odpovědi na otázku, zda stotisícové starší auto je pro motoristu relativně levným a skromným služebníkem nebo pastí na peníze.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Vectra 
můžete koupit na www.automodul.cz

Starý opel původně měl v servisu v Plzni prověřit jen rychlost a cenu jednoduché služby ve srovnání s praxí značkové firmy. Únik "něčeho" z motoru byl tedy nad plán, nicméně proč to nevyužít? Proč nevyzkoušet připravenost mechaniků rychloservisu, který se nespecializuje na žádnou značku a slouží všem, ke komplikovanějšímu zákroku?

Plzeňský Drive in skutečně vzal - jak v reklamě slibuje - vůz k výměně oleje bez předběžné objednávky, během dvou tří minut. A zpráva, že "něco" teče z motoru? Šéf, který se odkudsi vynořil, s přehledem člověka, který zná oply jako svoje boty, konstatoval: "Je to vodní pumpa. Neměnili vám poslední dobou rozvodový řemen?" Měnili. Před 15 tisíci kilometry, preventivně před startem dlouhodobého testu.

 "Jestli ano, tak se nedivte. Pumpy v takových případech odcházejí," nečekal na odpověď. Z kódů na motoru dešifroval jeho model a během okamžiku bylo jasné, že zrovna pumpa potřebného provedení v tu chvíli není na skladě. "Během pár hodin ji ale můžeme dostat, zítra bude vůz k převzetí," učinil nabídku, na kterou se nedalo nepřistoupit. Auto, které má chladicí kapalinu na podlaze dílny, daleko nedojede.

Levné díly, menší účet

Téhož dne večer se servis Drive in ozval telefonicky: "Mám pro vás dvě zprávy: dobrou - pumpa už je opravená, a špatnou - na oplu je vadný silentblok levého předního ramene, které se mění celé," povídal šéf. Vadný silentblok vozu nebyl tajemstvím.

Odhalila ho - kromě dalšího - už prohlídka vozu před zahájením dlouhodobého testu v pražském značkovém Opel - Srba servisu. Problém však zůstával dočasně neřešen jednak proto, že vadný silentblok se zatím na pneumatikách ani na jízdních vlastnostech auta nijak nepříznivě neprojevoval, a jednak proto, že jen za silentblok s ramenem žádal značkový servis bez práce za výměnu zhruba 6800 korun, což je - viděno pohledem kupce laciného vozu - přece jen dost.

Silentblok s ramenem byl jediný díl, na jehož urychleně nutné výměně se obě firmy - pražská značková i plzeňský rychloservis - shodly. Opel v Praze u vozu označil za špatné ještě poslední díl výfuku, těsnění víka ventilů a olejové vany, přidřené lanovody ruční brzdy, ložiska zadních kol... Spolu s ramenem prostě závady za tisíce a tisíce korun.

"Nic není tak aktuální jako silentblok," vyjádřil se vedoucí plzeňského rychloservisu, ve kterém však při žádném z jednání nebyla zřejmá snaha o to, aby zákazník ve firmě utratil co nejvíc. "Je to samozřejmě na vás, ale já bych se s tím na delší cestu nevydal," varoval muž v Drive in. A ke každé nabídce práce hned předložil její cenu. Například silentblok s ramenem byl za zhruba polovinu toho, co žádá značkový dealer.

Originál je pro mládí

Za třiadvacet hodin od chvíle, kdy testovaný Opel Vectra zastavil v plzeňském Drive in k výměně oleje a filtru, odjížděl po popsané větší opravě - za cenu, která vcelku nedosáhla ani částky, jakou značkový servis žádá pouze za silentblok s ramenem, bez práce mechanika při výměně.

Bylo to možné při levnější práci rychloservisu a hlavně při nižších cenách náhradních dílů z kategorie tzv. neoriginálních. Je jejich použití na místě? "Neoriginální díly patří až do vozu, který je starší než tři roky nebo absolvoval přes 100 tisíc kilometrů. Pokud jde o automobil u prvního majitele a v perfektním stavu, tak neradím přemýšlet o neoriginálních součástkách, byť je auto starší a třeba má i najeto víc kilometrů.

Majitel by totiž byl sám proti sobě, neboť díl od náhradního výrobce téměř vždy vydrží méně než originál," vyjádřil se před časem k tématu plzeňský obchodník s novými i jetými vozy Petr Svoboda. "Díl od náhradního výrobce patří do starších a již více jetých vozů," souhlasil i autoklempíř a majitel menšího servisu na kraji Plzně Josef Hodek.

Opel Vectra 1.6, který je v dlouhodobém testu MF DNES, těmto zásadám naprosto vyhovuje: je takřka desetiletý, má na kontě - pokud se dá věřit tachometru - 112 tisíc kilometrů, byl pořízen (po havárii v Německu a opravě v Česku) jako typická ojetina z kategorie levnějších za 105 tisíc korun...

Díly, které vůz dostal v plzeňském Drive in, se nezdají podezřelé. Z obalů, které v autě nechyběly, neboť v nich servis vrátil původní vadné součásti, je zřejmý výrobce - například u vodní pumpy to je německá firma.

Pozor na bezpečnost

"Máme samozřejmě zájem, aby zákazníci co nejdéle využívali značkových servisů a originálních náhradních dílů. Ale připouštím, že zhruba po třech letech provozu většinou přestávají věnovat svým vozům špičkovou péči a uchylují se do levnějších, neznačkových servisů," potvrdil Jan Machač, technický ředitel pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem automobilů Opel na zdejší trh.

"Pokud už lidé na takové služby vsadí, tak jim doporučuji, aby i na starších vozech využívali výhradně originální díly tam, kde je ovlivněna bezpečnost - tedy v brzdách, řízení, zavěšení kol a podobně." Karel Horejš, jednatel velké pražské společnosti, která do země dodává originální autodíly, však upozorňuje, že originální díl nemusí být jen takový, který je - obvykle za vyšší cenu - k mání ve značkové firmě.

Často totiž náhradní součástky dodávají i neznačkovým servisům a obchodům také výrobci, kteří pracují pro automobilky. "Náhradní díly by měl motorista kupovat jen v zavedeném kamenném obchodu či servisu. Přitom neuškodí zajímat se o značku a původ konkrétního kusu. K dobru je, když s prodejcem náhradních dílů či servisem už má solidní zkušenost buďto sám, nebo alespoň někdo z jeho známých," radí Karel Horejší.


Práce ve značkové dílně je o dost dražší

Plzeňský rychloservis ze sítě Drive in opravil automobil Opel Vectra 1.6, který je v dlouhodobém redakčním testu, za zhruba poloviční cenu, než by práce stála u autorizovaného dealera Opel.

Ceny z Drive in vycházejí z předloženého účtu, práce značkových firem v Praze a mimo hlavní město propočítali na žádost MF DNES odborníci z pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem automobilů Opel do tuzemska. Protože zdejší motoristé jsou zvyklí porovnávat zahraniční auta se zdejší produkcí, připojujeme pro orientační přehled ceny podobné opravy u Škody Felicia 1.3, a to i s vědomím, že jde o vůz o dvě třídy menší než Opel Vectra 1.6.

Ceny MF DNES zjišťovala v náhodně vybraných značkových servisech Škoda v Praze a mimo hlavní město. Pro Škodu Felicia, která má vcelku levnější náhradní díly než většina zahraniční konkurence, nejsou dodávky neoriginálních dílů tak bohaté a důležité ve srovnání s jinými rozšířenými automobily.

Orientační ceny opravy Oplu Vectra 1.6 v různých servisech
servis/práce

Drive in Plzeň

Opel Praha

Opel mimo Prahu

Škoda Felicia Škoda Felicia
(Kč) (Kč)  (Kč) Praha (Kč) mimo Prahu
(Kč)
minerální olej 15W-40
+ filtr + výměna 657 773,50 3) 728,50 3) 686,40 5) 1069
vodní pumpa + 3 l
nemrznoucí směsi 1304,30 1) 2706 4) 2706 4) 2110 1829
výměna vodní pumpy,
dolití směsi 440 788 563 903,20 498
klínový řemen 148 215 215 286 260
výměna klínového
řemene - 2) - 2) - 2) 142,80 117
rameno řízení 3450 6781 6781 2124 1930
výměna ramene řízení 179 378 270 142,80 88
celkem 6178,30 11 641,50 11 263,50 6394,40 5791
Poznámka: 1) 1037 Kč pumpa + 267 Kč nemrznoucí směs, 2) práce je započtena při výměně vodní pumpy, 3) minerální olej Opel, 4) 2352 pumpa + 354 nemrznoucí směs, 5) Olej Mogul
Pramen: MF DNES

Starší Opel Vectra 1.6 má v testu MF DNES za sebou 17 tisíc kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.