Oprava testovaného oplu: levný servis - 6178 Kč, značková firma - 11 641 Kč

Něco vám teče z motoru tlumočila mechanikův vzkaz dívka, která za přepážkou vypisovala objednávku výměny motorového oleje a filtru u deset roků starého vozu Opel Vectra 1.6. Ten do plzeňského rychloservisu ze sítě Drive in zavítal v rámci dlouhodobého redakčního testu, při kterém má jako reprezentant automobilů v ceně zhruba 100 tisíc korun zjistit konkrétní náklady na provoz staršího auta.

Ojetin v cenách do 100 tisíc korun se na tuzemském trhu prodává nejvíc a dlouhodobý test na 40 tisíc kilometrů svým dílem chce přispět k hledání odpovědi na otázku, zda stotisícové starší auto je pro motoristu relativně levným a skromným služebníkem nebo pastí na peníze.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Vectra 
můžete koupit na www.automodul.cz

Starý opel původně měl v servisu v Plzni prověřit jen rychlost a cenu jednoduché služby ve srovnání s praxí značkové firmy. Únik "něčeho" z motoru byl tedy nad plán, nicméně proč to nevyužít? Proč nevyzkoušet připravenost mechaniků rychloservisu, který se nespecializuje na žádnou značku a slouží všem, ke komplikovanějšímu zákroku?

Plzeňský Drive in skutečně vzal - jak v reklamě slibuje - vůz k výměně oleje bez předběžné objednávky, během dvou tří minut. A zpráva, že "něco" teče z motoru? Šéf, který se odkudsi vynořil, s přehledem člověka, který zná oply jako svoje boty, konstatoval: "Je to vodní pumpa. Neměnili vám poslední dobou rozvodový řemen?" Měnili. Před 15 tisíci kilometry, preventivně před startem dlouhodobého testu.

 "Jestli ano, tak se nedivte. Pumpy v takových případech odcházejí," nečekal na odpověď. Z kódů na motoru dešifroval jeho model a během okamžiku bylo jasné, že zrovna pumpa potřebného provedení v tu chvíli není na skladě. "Během pár hodin ji ale můžeme dostat, zítra bude vůz k převzetí," učinil nabídku, na kterou se nedalo nepřistoupit. Auto, které má chladicí kapalinu na podlaze dílny, daleko nedojede.

Levné díly, menší účet

Téhož dne večer se servis Drive in ozval telefonicky: "Mám pro vás dvě zprávy: dobrou - pumpa už je opravená, a špatnou - na oplu je vadný silentblok levého předního ramene, které se mění celé," povídal šéf. Vadný silentblok vozu nebyl tajemstvím.

Odhalila ho - kromě dalšího - už prohlídka vozu před zahájením dlouhodobého testu v pražském značkovém Opel - Srba servisu. Problém však zůstával dočasně neřešen jednak proto, že vadný silentblok se zatím na pneumatikách ani na jízdních vlastnostech auta nijak nepříznivě neprojevoval, a jednak proto, že jen za silentblok s ramenem žádal značkový servis bez práce za výměnu zhruba 6800 korun, což je - viděno pohledem kupce laciného vozu - přece jen dost.

Silentblok s ramenem byl jediný díl, na jehož urychleně nutné výměně se obě firmy - pražská značková i plzeňský rychloservis - shodly. Opel v Praze u vozu označil za špatné ještě poslední díl výfuku, těsnění víka ventilů a olejové vany, přidřené lanovody ruční brzdy, ložiska zadních kol... Spolu s ramenem prostě závady za tisíce a tisíce korun.

"Nic není tak aktuální jako silentblok," vyjádřil se vedoucí plzeňského rychloservisu, ve kterém však při žádném z jednání nebyla zřejmá snaha o to, aby zákazník ve firmě utratil co nejvíc. "Je to samozřejmě na vás, ale já bych se s tím na delší cestu nevydal," varoval muž v Drive in. A ke každé nabídce práce hned předložil její cenu. Například silentblok s ramenem byl za zhruba polovinu toho, co žádá značkový dealer.

Originál je pro mládí

Za třiadvacet hodin od chvíle, kdy testovaný Opel Vectra zastavil v plzeňském Drive in k výměně oleje a filtru, odjížděl po popsané větší opravě - za cenu, která vcelku nedosáhla ani částky, jakou značkový servis žádá pouze za silentblok s ramenem, bez práce mechanika při výměně.

Bylo to možné při levnější práci rychloservisu a hlavně při nižších cenách náhradních dílů z kategorie tzv. neoriginálních. Je jejich použití na místě? "Neoriginální díly patří až do vozu, který je starší než tři roky nebo absolvoval přes 100 tisíc kilometrů. Pokud jde o automobil u prvního majitele a v perfektním stavu, tak neradím přemýšlet o neoriginálních součástkách, byť je auto starší a třeba má i najeto víc kilometrů.

Majitel by totiž byl sám proti sobě, neboť díl od náhradního výrobce téměř vždy vydrží méně než originál," vyjádřil se před časem k tématu plzeňský obchodník s novými i jetými vozy Petr Svoboda. "Díl od náhradního výrobce patří do starších a již více jetých vozů," souhlasil i autoklempíř a majitel menšího servisu na kraji Plzně Josef Hodek.

Opel Vectra 1.6, který je v dlouhodobém testu MF DNES, těmto zásadám naprosto vyhovuje: je takřka desetiletý, má na kontě - pokud se dá věřit tachometru - 112 tisíc kilometrů, byl pořízen (po havárii v Německu a opravě v Česku) jako typická ojetina z kategorie levnějších za 105 tisíc korun...

Díly, které vůz dostal v plzeňském Drive in, se nezdají podezřelé. Z obalů, které v autě nechyběly, neboť v nich servis vrátil původní vadné součásti, je zřejmý výrobce - například u vodní pumpy to je německá firma.

Pozor na bezpečnost

"Máme samozřejmě zájem, aby zákazníci co nejdéle využívali značkových servisů a originálních náhradních dílů. Ale připouštím, že zhruba po třech letech provozu většinou přestávají věnovat svým vozům špičkovou péči a uchylují se do levnějších, neznačkových servisů," potvrdil Jan Machač, technický ředitel pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem automobilů Opel na zdejší trh.

"Pokud už lidé na takové služby vsadí, tak jim doporučuji, aby i na starších vozech využívali výhradně originální díly tam, kde je ovlivněna bezpečnost - tedy v brzdách, řízení, zavěšení kol a podobně." Karel Horejš, jednatel velké pražské společnosti, která do země dodává originální autodíly, však upozorňuje, že originální díl nemusí být jen takový, který je - obvykle za vyšší cenu - k mání ve značkové firmě.

Často totiž náhradní součástky dodávají i neznačkovým servisům a obchodům také výrobci, kteří pracují pro automobilky. "Náhradní díly by měl motorista kupovat jen v zavedeném kamenném obchodu či servisu. Přitom neuškodí zajímat se o značku a původ konkrétního kusu. K dobru je, když s prodejcem náhradních dílů či servisem už má solidní zkušenost buďto sám, nebo alespoň někdo z jeho známých," radí Karel Horejší.


Práce ve značkové dílně je o dost dražší

Plzeňský rychloservis ze sítě Drive in opravil automobil Opel Vectra 1.6, který je v dlouhodobém redakčním testu, za zhruba poloviční cenu, než by práce stála u autorizovaného dealera Opel.

Ceny z Drive in vycházejí z předloženého účtu, práce značkových firem v Praze a mimo hlavní město propočítali na žádost MF DNES odborníci z pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem automobilů Opel do tuzemska. Protože zdejší motoristé jsou zvyklí porovnávat zahraniční auta se zdejší produkcí, připojujeme pro orientační přehled ceny podobné opravy u Škody Felicia 1.3, a to i s vědomím, že jde o vůz o dvě třídy menší než Opel Vectra 1.6.

Ceny MF DNES zjišťovala v náhodně vybraných značkových servisech Škoda v Praze a mimo hlavní město. Pro Škodu Felicia, která má vcelku levnější náhradní díly než většina zahraniční konkurence, nejsou dodávky neoriginálních dílů tak bohaté a důležité ve srovnání s jinými rozšířenými automobily.

Orientační ceny opravy Oplu Vectra 1.6 v různých servisech
servis/práce

Drive in Plzeň

Opel Praha

Opel mimo Prahu

Škoda Felicia Škoda Felicia
(Kč) (Kč)  (Kč) Praha (Kč) mimo Prahu
(Kč)
minerální olej 15W-40
+ filtr + výměna 657 773,50 3) 728,50 3) 686,40 5) 1069
vodní pumpa + 3 l
nemrznoucí směsi 1304,30 1) 2706 4) 2706 4) 2110 1829
výměna vodní pumpy,
dolití směsi 440 788 563 903,20 498
klínový řemen 148 215 215 286 260
výměna klínového
řemene - 2) - 2) - 2) 142,80 117
rameno řízení 3450 6781 6781 2124 1930
výměna ramene řízení 179 378 270 142,80 88
celkem 6178,30 11 641,50 11 263,50 6394,40 5791
Poznámka: 1) 1037 Kč pumpa + 267 Kč nemrznoucí směs, 2) práce je započtena při výměně vodní pumpy, 3) minerální olej Opel, 4) 2352 pumpa + 354 nemrznoucí směs, 5) Olej Mogul
Pramen: MF DNES

Starší Opel Vectra 1.6 má v testu MF DNES za sebou 17 tisíc kilometrů.