Opravu auta poškozeného v díře nemusíte vždy zaplatit sami

  • 13
Defekt pneumatiky patří bohužel k životu snad každého motoristy. Viníkem větších či menších trampot bývá setkání kola s hlubokým výmolem. Když už taková lapálie nastane a ukáže se, že pneumatika je takzvaně v háji a k tomu je zničený i disk a možná také některé díly na podvozku, je možné přemýšlet i o tom, zda není možné náhradu škody požadovat po správci silnice.Vymáhali jste na někom škodu za poškozené auto?

Zatímco za dálnice a silnice první třídy odpovídá Ředitelství silnic a dálnic, silnice druhých a třetích tříd mimo obce mají ve správě krajské úřady, ulice ve městech a vesnicích patří místním radnicím. Proplacení škody samozřejmě nelze vymáhat vždy a u každého výmolu. Určitě s požadavkem na zaplacení opravy nebo nové pneumatiky neuspěje ten, kdo si auto poškodil na silnici plné děr a záplat, navíc označené výstražnou značkou "pozor, nerovnosti". Naopak i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková připouští, že zaplacení opravy se může domoci ten, kdo si auto pošramotil o díru, která byla za horizontem, za nepřehlednou zatáčkou, navíc ojedinělá a neoznačená.

"Je ovšem třeba přivolat policii, která o takové události sepíše protokol," dodává Vápeníková. Přivolání policie v takovém případě rozhodně doporučuje i advokát Michal Dlabola, i když by podle něho mohla být pro případný spor dostačující i svědecká výpověď například spolujezdce a fotografická dokumentace oné díry a způsobeného poškození na vozidle. Přestože možnost náhrady škody existuje, a Ředitelství silnic a dálnic je dokonce vůči takovýmto událostem pojištěno (je ovšem nejprve třeba absolvovat soudní řízení), mnoho řidičů takové možnosti nevyužívá. "Například v loňském roce se stal pouze jeden takovýto případ, v Plzni v ulici Domažlická.

V tomto případě jsme se přes pojišťovnu na základě rozhodnutí správního řízení s poškozeným řidičem vyrovnali," uvedla mluvčí Vápeníková. Také spory s ostatními vlastníky komunikací nejsou u tuzemských soudů na běžném pořádku. "Právě teď ale zastupuji jednoho majitele poškozeného automobilu ve sporu s pražským magistrátem," říká Michal Dlabola. Že úspěch není vždy zaručen, dokládá konkrétní zkušenost jednoho čtenáře internetového magazínu IDnes: "Před pěti lety jsem najel v Praze na Průmyslové do neoznačené díry (mimochodem díry tam jsou prakticky každou zimu). Poškodila se pneumatika, ráfek, tlumiče a ramena - škoda 26840 korun. Pokusil jsem se soudit se Správou silnic - ale po utracení jedenácti tisíc korun za právníky a po třech letech bezvýsledného chození po soudech jsem to vzdal."