Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ušetřete za benzin, tankujte zemní plyn. Stojí to polovic

aktualizováno 
Vysoké ceny nafty i benzinu nutí řidiče zamyslet se nad tím, jak jezdit levněji. Jednou z méně rozšířených variant je přestavba na CNG, kdy vůz pohání stlačený zemní plyn.

Opel Zafira CNG | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

"Náklady na provoz těchto aut jsou oproti benzinu o polovinu nižší. Ve srovnání s naftou je úspora zhruba 35 procent a s LPG 20 procent," říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva budějovické Asociace NGV, která se těmito technologiemi zabývá.

Přestavba vozu na pohon na stlačený zemní plyn stojí okolo 40 tisíc korun. Některé automobilky, jako Fiat, Mercedes nebo Volkswagen, už ale vozy na CNG upravují přímo továrně. I za ně si však zákazník připlatí. "Průměrný dojezd takového vozu je okolo 350 kilometrů, dalších 150 kilometrů je benzinová rezerva," popisuje Prokopec.

Ne všem se ale vyplatí. Uvažovat o nich mohou lidé nebo firmy, které auta hodně využívají. V takovém případě se jim investice vrátí zhruba do čtyř let.

Podle dostupných údajů zatím jezdí v Česku na CNG asi 2,5 tisíce vozů. Do roku 2020 jich podle odhadů Asociace NGV může být až 400 tisíc. Momentálně však mají k dispozici jen 33 veřejných plnicích stanic.

Opel Zafira CNG

CNG vozy určitě jezdí úsporně a jsou ekologické, ale omezená síť čerpaček je zatím diskvalifikuje. Vzhledem k čistotě a nízké ceně paliva jsou však brzkou budoucností.

Nádrž si naplníte přímo doma

K rozvoji této alternativy může pomoci novinka soběslavské společnosti Motor Jikov Strojírenská, kde vloni dokončili vývoj malé plničky CNG, která je určena pro malé firmy a domácnosti.

"Umožňuje nádrž naplnit přímo v pohodlí domova. Stačí mít pouze zavedený zemní plyn. Obsluha i údržba je jednoduchá a plnění automatické. I přesto, že se jedná o nový a na trhu vcelku ojedinělý výrobek, je o něj velký zájem," shrnul zástupce společnosti Jiří Slíva. S pohonem CNG má Motor Jikov vlastní zkušenosti. Od února letošního roku začala tato jihočeská firma využívat CNG vysokozdvižné vozíky. "Nyní jich máme pět, další tři dostaneme do konce května.
Ostatní budeme postupně nahrazovat," sdělil Slíva.

Vozíky firma plní na vnitropodnikové stanici. Kromě toho, že ušetří na nákupu pohonných hmot, je jejich provoz ekologičtější. "Příjemně nás překvapila i spotřeba. Plný zásobník vystačí na celou pracovní směnu," zhodnotil Slíva.

Už vloni začali referenti a manažeři Motoru Jikov jezdit v několika autech upravených na CNG pohon. I v tomto případě se počítá s jejich rozšířením. "Celá firemní flotila ročně najede téměř 1,5 milionu kilometrů. Přechodem na stlačený zemní plyn ušetříme ročně dva až tři miliony," uzavřel Slíva.

Opel Zafira na zemní plyn

Ujedete jen 340 km bez dotankování, ale nejlevněji

Koruna třicet za kilometr, to je v dnešní době neuvěřitelná cena. Opel Zafira, spalující zemní plyn CNG, to dokáže. To je skvělé. Peníze se vám však tak rychle nevrátí, protože zafira je hodně drahá, stejně jako všechna nová auta na CNG. Jezdili jsme s ní se spotřebou 6,15 kg plynu na 100 km, což při ceně 21 korun za kg znamená zmíněných 1,30 Kč/km.

S osmilitrovou benzinovou spotřebou pak km vychází na 2,80 – o 1,50 Kč dráže. Jenže: plynová zafira stojí 510 tisíc Kč, tedy o 120 tisíc korun víc než benzinová.

Takový rozdíl se vrátí až po ujetí asi 80 tisíc km, což je pro běžného člověka čtyři, pět let provozu. A to je hodně.

Opel Zafira CNG

Opel Zafira CNG

A jak se se zafirou s plynovými bombami pod zadními sedadly  (takže nijak neomezují zavazadlový prostor) jezdí?

Není to špatné, ale nadšení se nekonalo. Auto je dost těžké, o víc než 200 kg oproti benzinové verzi, a na dynamice je to znát. Zvuk motoru je pak kvůli výfuku vyvedenému na stranu v půlce auta dunivější, motor má bručivý zvuk. Neslyšný je jen na volnoběh.

Tah turbomotoru se 110 kW výkonu je ale solidní, na plyn lepší než na benzin. Z nádrže na 21 kg stlačeného plynu však CNG ubývá dost rychle, dojeli jsme 340 kilometrů. Pak se auto přepnulo samočinně na benzin, ale kontrolka rezervy brzy svítila znovu: nádrž má pouhých 14 litrů. Oba pohony přitom mají jeden ukazatel, který se aktuálně přepíná.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.