Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

aktualizováno 
Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším problémem zimních silnic je břečka z posoleného sněhu, ničící hlavně podvozky. Jeho dodatečné ošetření pořídíte asi za osm tisíc korun.

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Pokud chcete mít se svým autem delší vztah než jen pár let, uvažujte o investici do antikorozní ochrany podvozku. A to klidně už když kupujete nový vůz. Ty sice nějaké ošetření mívají, ale většinou ne takové, aby dlouhodobě zvládalo neustále přesolené české silnice (ale třeba i rakouské, auta dovezená odtamtud jsou na tom ještě hůře než české ojetiny).

Fotogalerie

„Solidní laťku drží především vozy koncernu Volkswagen, kde je korozní problematika řešena velice komplexně, dobrou pověst mají také vozy francouzského koncernu PSA nebo italská auta, u korejských a japonských vozů je kvalita ochrany nevyrovnaná,“ hodnotí Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu, který provozuje servis v Praze.

Právě sem mnohdy míří kupci i úplně nových vozů. „Není to běžné, ale i takových pečlivých motoristů pár je. Dneska tu třeba mám novou Mazdu 6. U předchozího modelu s ní měl majitel špatnou zkušenost, takže nové auto nechává hned ošetřit,“ dodává Trendl s tím, že kompletní nástřik podvozku a dutin (mimo výfuk) vyjde v tomto případě na 8800 korun (další ceny v tabulce).

Záruka jen na něco

Většinou však do servisů přijíždějí majitelé středně starých vozů, mezi pěti až deseti lety. Antikorozní ochrana se za posledních třicet let výrazně zlepšila, hlavně se to ale týká lakovaných částí karoserie. Však také výrobci dávají záruku na neprorezivění v délce většinou 12 let.

Ovšem pozor, má to velký „hák“ - garance se týká pouze prorezivění skrz naskrz, a navíc výhradně zevnitř ven. Takže pokud vám kamínky otlučou lak a dveře proreznou, se zárukou neuspějete. Navíc je tady ještě další podmínka - správně byste měli ve značkovém servisu absolvovat pravidelné roční prohlídky zaměřené na kontrolu stavu karoserie.

„Když objevíme v rámci prohlídky drobné poškození, hned ho odstraníme. Pak záruka platí,“ říká Pavel Nečas, vedoucí servisu Canocar, který v Brně prodává auta značky Suzuki. I v tomto servisu je ale obrovský zájem o ošetření podvozku. „Dělají to hlavně pečlivější motoristé, ale i těch je tolik, že jsme hodně vytížení. Životnost karoserie to výrazně prodlouží,“ dodává Nečas.

On i Vladimír Trendl se shodují, že většina lidí se rozhodne pro kompletní ošetření - tedy kromě samotného podvozku i vystříkání dutin auta (včetně třeba prahů vozu), přestože je to o něco dražší. „Práce je s tím ale zhruba stejně, nejdříve to vyžaduje kompletní odstrojení podběhů a plastových dílů, dražší je jen antikorozní materiál,“ říká Nečas.

Kompletní ošetření trvá asi dva až tři dny. „Pokud je nějaký servis nabízí na počkání, nedělá to pořádně. Je to možná levnější, ale penetrace se musí udělat na očištěný podvozek, ochrana musí proniknout všude. Když to odfláknete, je to k ničemu, koroze vystartuje právě tam,“ říká Trendl.

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno...

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno přípravkem s tixotropními vlastnostmi, vytvářejícím černý, pevný, ale elastický voskový film.

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou,...

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace.

U něj i v Brně používají k nástřiku speciální zařízení, takzvanou airless pumpu. Patentovaná technologie zajistí, že se předehřátý impregnační materiál pod vysokým tlakem 25 až 30 megapascalů dostane do všech skrytých míst. „Dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch je nezbytné. Jen tak vznikne spojitý ochranný film,“ vysvětluje Trendl.

Ochranných materiálů existuje spousta, vizuálně většinu z nich poznáte podle typické černé barvy. Jsou ale i zlaté nátěry, které mají i certifikaci od automobilky Mercedes. Na podvozek se nejčastěji používá přípravek Dinitrol, na dutiny Penetrant, existuje i řada materiálů pro extrémní prostředí (offroad, průmysl). A samozřejmě i levné výrobky ve spreji, jimiž si můžete nastříkat auto sami. Při ošetření drobných „poranění“ podvozku mohou pomoci, na kompletní ochranu však nestačí - a to i kvůli nízkým tlakům při nanášení.

Ceny ošetření podvozku*

A: Ceny v servisu Praha, Antikoroze.cz
B: Ceny v servisu Brno, Canocar

  • malé auto (Š Fabia) A:7750,- B:7750,-
  • větší auto (Š Octavia) A:8800,- B:8200-8800,-
  • malý offroad A:10160,- B:10300,-
  • velký offroad a pickup A:12000,- B:12000,-
  • dodávka A:11500,- B:13800,-
  • obnovení nástřiku u již dříve ošetřených aut A:od 6600 B:od 6600

* Ceny jsou s DPH, včetně ošetření dutin (asi 2500 Kč), bez ošetření výfuku (+zhruba 850 Kč)




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Přezout, svítit a více se soustředit, radí řidičům dopravní expert

Odborník na silniční bezpečnost Roman Budský hostem diskusního pořadu iDNES.cz...

Jak připravit auto na zimu a na co si dát pozor při cestě na lyžovačku, radil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz...

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

Zima už dorazila, zajeďte s autem do servisu a do myčky

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Před zimou by mělo auto zamířit na prohlídku. Autoservisy vyhlašují speciální podzimní servisní akce a nabízejí slevy....

Najdete na iDNES.cz