Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším problémem zimních silnic je břečka z posoleného sněhu, ničící hlavně podvozky. Jeho dodatečné ošetření pořídíte asi za osm tisíc korun.
Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Pokud chcete mít se svým autem delší vztah než jen pár let, uvažujte o investici do antikorozní ochrany podvozku. A to klidně už když kupujete nový vůz. Ty sice nějaké ošetření mívají, ale většinou ne takové, aby dlouhodobě zvládalo neustále přesolené české silnice (ale třeba i rakouské, auta dovezená odtamtud jsou na tom ještě hůře než české ojetiny).

„Solidní laťku drží především vozy koncernu Volkswagen, kde je korozní problematika řešena velice komplexně, dobrou pověst mají také vozy francouzského koncernu PSA nebo italská auta, u korejských a japonských vozů je kvalita ochrany nevyrovnaná,“ hodnotí Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu, který provozuje servis v Praze.

Právě sem mnohdy míří kupci i úplně nových vozů. „Není to běžné, ale i takových pečlivých motoristů pár je. Dneska tu třeba mám novou Mazdu 6. U předchozího modelu s ní měl majitel špatnou zkušenost, takže nové auto nechává hned ošetřit,“ dodává Trendl s tím, že kompletní nástřik podvozku a dutin (mimo výfuk) vyjde v tomto případě na 8800 korun (další ceny v tabulce).

Záruka jen na něco

Většinou však do servisů přijíždějí majitelé středně starých vozů, mezi pěti až deseti lety. Antikorozní ochrana se za posledních třicet let výrazně zlepšila, hlavně se to ale týká lakovaných částí karoserie. Však také výrobci dávají záruku na neprorezivění v délce většinou 12 let.

Ovšem pozor, má to velký „hák“ - garance se týká pouze prorezivění skrz naskrz, a navíc výhradně zevnitř ven. Takže pokud vám kamínky otlučou lak a dveře proreznou, se zárukou neuspějete. Navíc je tady ještě další podmínka - správně byste měli ve značkovém servisu absolvovat pravidelné roční prohlídky zaměřené na kontrolu stavu karoserie.

„Když objevíme v rámci prohlídky drobné poškození, hned ho odstraníme. Pak záruka platí,“ říká Pavel Nečas, vedoucí servisu Canocar, který v Brně prodává auta značky Suzuki. I v tomto servisu je ale obrovský zájem o ošetření podvozku. „Dělají to hlavně pečlivější motoristé, ale i těch je tolik, že jsme hodně vytížení. Životnost karoserie to výrazně prodlouží,“ dodává Nečas.

On i Vladimír Trendl se shodují, že většina lidí se rozhodne pro kompletní ošetření - tedy kromě samotného podvozku i vystříkání dutin auta (včetně třeba prahů vozu), přestože je to o něco dražší. „Práce je s tím ale zhruba stejně, nejdříve to vyžaduje kompletní odstrojení podběhů a plastových dílů, dražší je jen antikorozní materiál,“ říká Nečas.

Kompletní ošetření trvá asi dva až tři dny. „Pokud je nějaký servis nabízí na počkání, nedělá to pořádně. Je to možná levnější, ale penetrace se musí udělat na očištěný podvozek, ochrana musí proniknout všude. Když to odfláknete, je to k ničemu, koroze vystartuje právě tam,“ říká Trendl.

A jde se na věc. Každičké místo podvozku je v záři silných zářivek ošetřeno přípravkem s tixotropními vlastnostmi, vytvářejícím černý, pevný, ale elastický voskový film.

Po podvozku přichází na řadu dutiny. Odletující kamínky se do nich nedostanou, sůl, prach a vlhkost však ano. Pro bujení koroze ideální kombinace.

U něj i v Brně používají k nástřiku speciální zařízení, takzvanou airless pumpu. Patentovaná technologie zajistí, že se předehřátý impregnační materiál pod vysokým tlakem 25 až 30 megapascalů dostane do všech skrytých míst. „Dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch je nezbytné. Jen tak vznikne spojitý ochranný film,“ vysvětluje Trendl.

Ochranných materiálů existuje spousta, vizuálně většinu z nich poznáte podle typické černé barvy. Jsou ale i zlaté nátěry, které mají i certifikaci od automobilky Mercedes. Na podvozek se nejčastěji používá přípravek Dinitrol, na dutiny Penetrant, existuje i řada materiálů pro extrémní prostředí (offroad, průmysl). A samozřejmě i levné výrobky ve spreji, jimiž si můžete nastříkat auto sami. Při ošetření drobných „poranění“ podvozku mohou pomoci, na kompletní ochranu však nestačí - a to i kvůli nízkým tlakům při nanášení.

Ceny ošetření podvozku*

A: Ceny v servisu Praha, Antikoroze.cz
B: Ceny v servisu Brno, Canocar

  • malé auto (Š Fabia) A:7750,- B:7750,-
  • větší auto (Š Octavia) A:8800,- B:8200-8800,-
  • malý offroad A:10160,- B:10300,-
  • velký offroad a pickup A:12000,- B:12000,-
  • dodávka A:11500,- B:13800,-
  • obnovení nástřiku u již dříve ošetřených aut A:od 6600 B:od 6600

* Ceny jsou s DPH, včetně ošetření dutin (asi 2500 Kč), bez ošetření výfuku (+zhruba 850 Kč)

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...