Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Osmiválec pro corvettu: moderní motorařina pro starý dobrý Small Block

  9:03aktualizováno  9:03
Současná doba příliš nepřeje velkoobjemovým atmosférickým motorům, a to dokonce ani v nejvyšších sférách nabídek automobilek. Naštěstí však existují výjimky. Jednou z nich bude obří osmiválec v novém Chevroletu Corvette.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014 | foto: GM

Nové velkoobjemové a vysoce výkonné atmosférické motory alespoň s osmi válci bychom s trochou nadsázky mohli spočítat na prstech ruky zasloužilého truhláře. Za poslední dva roky se toho totiž v této kategorii mnoho neobjevilo. Lamborghini potěší oheň plivajícím dvanáctiválcem v modelu Aventador, Ferrari snad nejvýkonnějším atmosférickým dvanáctiválcem všech dob v typu F12 Berlinetta. A Chrysler má obrovský 8,4litrový desetiválec pod kapotou nového SRT Viper.

To je na daném poli asi vše. I luxusní limuzíny se vzdávají dvanáctiválců ve prospěch přeplňovaných osmiválců a osmiválce zase mění za turby dopované šestiválce. Porsche sice bude mít v chystaném modelu 918 RSR 4,7litrový atmosférický osmiválec, jenže zapojený do hybridního ústrojí. A třeba neuvěřitelně točivý desetiválec Lexusu LF-A se zvukem formule 1 je záležitost z roku 2009.

Fotogalerie

Do velmi úzkého klubu vymírajících motorů se ale brzy přidá jedna lákavá novinka. Bude jí nová generace osmiválce Small Block ve zcela novém Chevroletu Corvette, který se má objevit někdy v polovině příštího roku.

U špičkových verzí už Chevrolet sice po nějakou dobu přeplňování používá, ale základní motor bude hezky dýchat po svém. Objem 6,2 litru a výkon 455 koní jsou hodnotami, které uspokojí snad každého milovníka rychlých sporťáků. Obzvláště když má taková jednotka příští generaci corvetty dodat zrychlení na stovku za zhruba čtyři sekundy.

Nový osmiválec ale není zajímavý jenom díky svým výkonovým parametrům. Je to totiž neuvěřitelně propracované technické cvičení, které ukazuje, že atmosférické osmiválce rozhodně nepatří do starého železa. Nová corvette tak bude díky motoru nejúspornější v celé historii modelu.

Chevrolet se nebojí srovnávat svůj připravovaný osmiválec LT1 (pátá generace Small Block, třetí s označením LT) s přeplňovaným 4,4litrovým TwinTurbo osmiválcem z dílen BMW. A že BMW patří mezi motoráři k naprosté špičce, to je známý fakt. Chevrolet ale tvrdí, že jeho na první pohled mastodontí osmiválec je lepší. Je výkonnější (455 oproti 407 koním), má zhruba stejný točivý moment (610 Nm oproti 600 Nm) a i přes vyšší zdvihový objem je motor celkově menší a lehčí (211 kilogramů oproti 228). Pravda, BMW má i silnější verzi osmiválce (450 koní a 650 Nm), ale i tak jsou parametry LT1 skvělé.

Přímý vstřik a proměnné časování jsou začátek

Ke skvělým parametrům pomáhají motoru mimo jiné i přímý vstřik paliva a variabilní časování ventilů. Mimochodem, v oblasti časování je GM průkopníkem v jeho aplikaci u motorů s OHV konstrukcí. Obě technická řešení umožňují spolu s chytrou řídící elektronikou řadu dalších dílčích vylepšení agregátu, jehož původ se datuje do roku 1955. Motor například mohl dostat funkci vypínání válců, takže v případě menší zátěže může běžet na čtyři místo osmi.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Pro corvettu je to premiéra a kvůli takzvanému AFM (Active Fuel Management, jak systém vypínání válců GM označuje) musel být přepracován celý ventilový rozvod. Přímé vstřikování paliva pomáhá s jeho lepším rozprášením ve spalovacím prostoru. I to má několik výhod. Směs lépe hoří, takže nevzniká tolik nespálených uhlovodíků (při studeném startu snížení HC o 25 %), přímý vstřik také znamená dodatečné ochlazení spalovacího prostoru. Díky tomu mohli motoráři GM použít u motoru vcelku vysoký kompresní poměr 11,5:1.

Oproti předchozí generaci motoru si tyto změny vyžádaly zcela nový tvar hlavy válců, provedení ventilů i profily vaček. Upraveno bylo i dno pístu, aby se zlepšilo proudění vzduchu ve spalovacím  prostoru. Zajímavostí je prohození pozice sání a výfuku oproti současné verzi motoru. Zapalovací svíčka u nové verze víc vystupuje do spalovací komory, takže k zažehnutí směsi dochází ve vhodnějším místě.

Zdokonalené mazání

U nové generace osmiválce Small Block přepracovali motoráři GM také v podstatě celou mazací soustavu. Zcela nové je olejové čerpadlo s proměnným objemem a dvěma stupni tlaku. Proměnný objem umožňuje dodávat motoru přesně tolik maziva, kolik je v dané chvíli potřeba. Dvojí tlak pak usnadňuje použití vypínání válců. V nižších otáčkách a při nižších zatíženích není nutné dodávat olej pod plným tlakem, a to platí především pro režim s vypnutou polovinou válců. Ve vyšších otáčkách pracuje čerpadlo s vyšším tlakem.

Velkou technickou zajímavostí je chlazení pístů pomocí oleje. Speciální malé trysky umístěné ve spodní části válců ostřikují v případě potřeby písty olejem z jejich spodní strany a tím pomáhají k jejich lepšímu chlazení. Ostřik olejem je aktivní pouze při startu motoru, kdy pomáhá i k lepšímu mazání a snížení hlučnosti a pak ve vyšších otáčkách při vyšším zatížení, kdy pomáhá s chlazením a zlepšuje životnost motoru.

Motor má mazání se suchou klikovou skříní, takže nedochází k nedostatečnému mazání ani při extrémních přetíženích v zatáčkách. Small Block LT1 nové generace vyžaduje polosyntetický olej specifikace 5W30, který mimo jiné pomáhá snižovat tření. Životnost oleje pomáhá zvyšovat speciální systém odvětrávání skříně (Positive crankcase ventilation systém). Jeho speciální přepážky oddělují olej od plynů v klikové skříni třikrát efektivněji než předchozí verze motoru. Snižuje se tak nejen znečištění oleje, ale také jeho spotřeba.

Hliníková konstrukce

Pátá generace Small Block má konstrukci kompletně z hliníku. Hliníkový je jak blok motoru, tak olejová vana. Ta má speciální strukturální výztuhy a připevněná k motoru tak pomáhá zvýšit celkovou tuhost sestavy. K vývoji přispěla data, která GM získalo v motorsportu. Výsledkem je zcela nový odlitek, který se od předchozího motoru liší i samotným způsobem výroby, přičemž základní architektura byla zachována.

Osmiválec GM Small Block LT1 modelový ročník 2014

Přepracovaná lůžka ložisek mají omezovat prohýbání klikové hřídele, jsou pevnější a pomáhají lépe absorbovat vibrace. Nová konstrukce motoru umožnila umístit vysokotlaké palivové čerpadlo do sevření válců pod úroveň sacího potrubí. Čerpadlo je poháněno motorem skrze speciální vačku umístěnou na vačkovém hřídeli. Palivové čerpadlo dodává tlak 15 MPa a může být zdrojem výrazného hluku, jeho umístění ale hlučnost potlačuje, protože dojde k utlumení nežádoucích zvuků právě okolní masou motoru a sacím potrubím především.

I to má speciální konstrukci s akustickou skořápkou vyplněnou ještě speciální tlumicí pěnou. Sestava celého OHV motoru LT1 je asi o 10 centimetrů nižší než konkurenční osmiválec BMW s DOHC rozvody. To má mimo jiné u nové corvetty pomoci ke snížení těžiště a celkově nízké linii kapoty.

Obstojný základ

Motor Small Block LT1 bude základem pro Chevrolet Corvette, který spatří světlo světa někdy v druhé polovině roku 2013. Zároveň však jde o motor, který dá vzniknout i dalším variantám Small Blocku. Pro nejsilnější corvettu se jistě dočkáme jeho přeplňované verze, zřejmě s kompresorem. Navíc konečný zřejmě nemusí být ani jeho objem.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.