Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S osobou blízkou není amen. Už se na ni však nevymluvíte z pokuty

  9:30aktualizováno  9:30
Z pokuty za překročení rychlosti zaznamenaného kamerami se od soboty už nevykroutíte. Osobu blízkou však nenahradí ani "osoba vzdálená", jak se laicky radí. Když se nenajde řidič, úřad napaří pokutu majiteli auta. A bude ještě vyšší.

Strážník pokutuje řidiče, který nezaplatil za parkování. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Čisté bodové konto, zato lehčí peněženka, tak se dá v kostce shrnout přínos změny zákona pro šoféra, který profrčí měřeným úsekem pětasedmdesátkou místo povolené padesátky a jehož přestupek kamery zaznamenají. Správně podle zákona by měl být za "vyšší překročení rychlosti" předvolán na magistrát, dostat tři trestné body a až pětitisícovou pokutu.

Od 19. ledna to bude mít lepší: může zůstat doma, zaplatí jen 2,5 tisíce a body mu zůstanou. To však jen v případě, že bez protestů zaplatí.

"Vlastníku auta, který se nevymlouvá a obratem zaplatí blokovou pokutu (maximálně 2 500 korun), úřady nepřičtou body – jako benefit. Chceme totiž řízení zrychlit," upozorňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Když úřadu napíše, že auto řídil někdo jiný, rozběhne se řízení proti onomu "oznámenému". Ovšem pozor, skončí-li z různých důvodů neúspěšně, vrátí se pokuta k majiteli auta. A ten už se jí nevyhne, navíc bude vyšší.

Zákon totiž zavedl takzvanou "objektivní odpovědnost" provozovatele auta (tím je u fyzických osob většinou majitel; jinak to bývají firmy) za přestupky spáchané na něj registrovaným vozem.

Zatímco dříve se "přestupník" mohl celkem jednoduše vykroutit a nezaplatit vůbec nic, teď už to možné není. Výmluvy, že řídila osoba blízká nebo vzdálená (tedy třeba cizinec), nepomohou.

"Jestliže úřad řidiče buď nenajde, nebo mu přestupek neprokáže, a to nejdéle ve lhůtě jednoho roku, zastaví přestupkové řízení a zahájí nové, správní, proti majiteli vozidla," vysvětluje expert na dopravní právo Michal Dlabola. Napodruhé už však pro majitele nebude platit nabídka nižší pokuty.

V praxi to bude pohodlnější

Právník Michal Dlabola soudí, že pro poctivého majitele auta je nová situace v něčem výhodnější. "Dosud si úřad zval provozovatele osobně. Takže třeba jste půjčil auto synovi, on s ním v Jablunkově jel moc rychle, vy jste dostal obsílku a musel na druhý konec republiky osobně zajet. Teď tam bude napsáno, zjednodušeně řečeno, tímhle autem byl spáchán přestupek, pošlete 2,5 tisíce a je to vyřízeno, nebo napište, kdo auto řídil, my se obrátíme na něj. Nemusíte už jezdit nikam," říká Dlabola.

Když "oznámený" šofér na obsílku nebude nijak reagovat? "Úřad počká 15 dnů, a nezjistí-li jméno řidiče jiným způsobem, obrátí se opět na majitele, ale pokuta už bude vyšší než 'nabídka', kterou jste původně dostali. Myslím, že na lidi to zapůsobí tak, že většina zaplatí hned napoprvé," míní Michal Dlabola.

Jedinou výjimkou, která provozovatele zbavuje odpovědnosti, je důkaz, že auto bylo před spácháním přestupku ukradeno, případně že byly odcizeny jen registrační značky (postaru SPZ), nebo když dokáže, že vůz prodal a podal žádost o zápis změny provozovatele v registru vozidel, ovšem před
datem přestupku.

Maximální pokuta: 10 tisíc Kč

Jak vysoké sankce se budou "nadělovat"? "Pokud to bude přestupek, za který je možné uložit blokovou pokutu, pošle úřad provozovateli auta výzvu k zaplacení částky v její výši. Protože blokové pokuty mají rozmezí, například 0 až 2 500 Kč, bude úřad přihlížet k závažnosti přestupku," říká Jakub Žižka z ministerstva dopravy s tím, že pokuta by zpravidla měla být na dolní hranici.

Jestliže bude přestupek tak vážný, že ho není možné vyřešit pokutovým bločkem (v praxi to bude hlavně vysoké překročení rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo ni), bude úřad vždy hledat pachatele, tedy řidiče.

"Pokud by se mu to přes veškerou snahu nepodařilo, zahájil by řízení s provozovatelem vozidla s tím, že zde už hrozí pokuta v maximální možné výši, což je 10 tisíc korun," vysvětluje Žižka.

Osoba blízká nekončí

Co se od 19. ledna mění

Hlavní změnou je zavedení institutu "objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla". Dosud se přestupek řešil výhradně s řidičem a jeho identifikace byla klíčovým problémem. To se radikálně změnilo. Když se řidič nenajde (a úřad má povinnost jej hledat), stane se z přestupku "správní delikt", za nějž odpovídá provozovatel (tedy většinou majitel) vozidla.

Změny se týkají pouze přestupků zachycených kamerami, hlavně překročení povolené rychlosti, které se vyřizují na obecních úřadech, a také případů špatného parkování, když najdete za stěračem lístek s upozorněním.

Není pravda, že končí takzvaný institut osoby blízké, to by bylo v rozporu se základním právem odepřít výpověď. Jen ztrácí smysl ji používat coby výmluvu.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.