Strážník pokutuje řidiče, který nezaplatil za parkování.

Strážník pokutuje řidiče, který nezaplatil za parkování. | foto: Michal Klíma, MAFRA

S osobou blízkou není amen. Už se na ni však nevymluvíte z pokuty

  • 1349
Z pokuty za překročení rychlosti zaznamenaného kamerami se od soboty už nevykroutíte. Osobu blízkou však nenahradí ani "osoba vzdálená", jak se laicky radí. Když se nenajde řidič, úřad napaří pokutu majiteli auta. A bude ještě vyšší.

Čisté bodové konto, zato lehčí peněženka, tak se dá v kostce shrnout přínos změny zákona pro šoféra, který profrčí měřeným úsekem pětasedmdesátkou místo povolené padesátky a jehož přestupek kamery zaznamenají. Správně podle zákona by měl být za "vyšší překročení rychlosti" předvolán na magistrát, dostat tři trestné body a až pětitisícovou pokutu.

Od 19. ledna to bude mít lepší: může zůstat doma, zaplatí jen 2,5 tisíce a body mu zůstanou. To však jen v případě, že bez protestů zaplatí.

"Vlastníku auta, který se nevymlouvá a obratem zaplatí blokovou pokutu (maximálně 2 500 korun), úřady nepřičtou body – jako benefit. Chceme totiž řízení zrychlit," upozorňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Když úřadu napíše, že auto řídil někdo jiný, rozběhne se řízení proti onomu "oznámenému". Ovšem pozor, skončí-li z různých důvodů neúspěšně, vrátí se pokuta k majiteli auta. A ten už se jí nevyhne, navíc bude vyšší.

Zákon totiž zavedl takzvanou "objektivní odpovědnost" provozovatele auta (tím je u fyzických osob většinou majitel; jinak to bývají firmy) za přestupky spáchané na něj registrovaným vozem.

Zatímco dříve se "přestupník" mohl celkem jednoduše vykroutit a nezaplatit vůbec nic, teď už to možné není. Výmluvy, že řídila osoba blízká nebo vzdálená (tedy třeba cizinec), nepomohou.

"Jestliže úřad řidiče buď nenajde, nebo mu přestupek neprokáže, a to nejdéle ve lhůtě jednoho roku, zastaví přestupkové řízení a zahájí nové, správní, proti majiteli vozidla," vysvětluje expert na dopravní právo Michal Dlabola. Napodruhé už však pro majitele nebude platit nabídka nižší pokuty.

V praxi to bude pohodlnější

Právník Michal Dlabola soudí, že pro poctivého majitele auta je nová situace v něčem výhodnější. "Dosud si úřad zval provozovatele osobně. Takže třeba jste půjčil auto synovi, on s ním v Jablunkově jel moc rychle, vy jste dostal obsílku a musel na druhý konec republiky osobně zajet. Teď tam bude napsáno, zjednodušeně řečeno, tímhle autem byl spáchán přestupek, pošlete 2,5 tisíce a je to vyřízeno, nebo napište, kdo auto řídil, my se obrátíme na něj. Nemusíte už jezdit nikam," říká Dlabola.

Když "oznámený" šofér na obsílku nebude nijak reagovat? "Úřad počká 15 dnů, a nezjistí-li jméno řidiče jiným způsobem, obrátí se opět na majitele, ale pokuta už bude vyšší než 'nabídka', kterou jste původně dostali. Myslím, že na lidi to zapůsobí tak, že většina zaplatí hned napoprvé," míní Michal Dlabola.

Jedinou výjimkou, která provozovatele zbavuje odpovědnosti, je důkaz, že auto bylo před spácháním přestupku ukradeno, případně že byly odcizeny jen registrační značky (postaru SPZ), nebo když dokáže, že vůz prodal a podal žádost o zápis změny provozovatele v registru vozidel, ovšem před
datem přestupku.

Maximální pokuta: 10 tisíc Kč

Jak vysoké sankce se budou "nadělovat"? "Pokud to bude přestupek, za který je možné uložit blokovou pokutu, pošle úřad provozovateli auta výzvu k zaplacení částky v její výši. Protože blokové pokuty mají rozmezí, například 0 až 2 500 Kč, bude úřad přihlížet k závažnosti přestupku," říká Jakub Žižka z ministerstva dopravy s tím, že pokuta by zpravidla měla být na dolní hranici.

Jestliže bude přestupek tak vážný, že ho není možné vyřešit pokutovým bločkem (v praxi to bude hlavně vysoké překročení rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo ni), bude úřad vždy hledat pachatele, tedy řidiče.

"Pokud by se mu to přes veškerou snahu nepodařilo, zahájil by řízení s provozovatelem vozidla s tím, že zde už hrozí pokuta v maximální možné výši, což je 10 tisíc korun," vysvětluje Žižka.

Osoba blízká nekončí

Co se od 19. ledna mění

Hlavní změnou je zavedení institutu "objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla". Dosud se přestupek řešil výhradně s řidičem a jeho identifikace byla klíčovým problémem. To se radikálně změnilo. Když se řidič nenajde (a úřad má povinnost jej hledat), stane se z přestupku "správní delikt", za nějž odpovídá provozovatel (tedy většinou majitel) vozidla.

Změny se týkají pouze přestupků zachycených kamerami, hlavně překročení povolené rychlosti, které se vyřizují na obecních úřadech, a také případů špatného parkování, když najdete za stěračem lístek s upozorněním.

Není pravda, že končí takzvaný institut osoby blízké, to by bylo v rozporu se základním právem odepřít výpověď. Jen ztrácí smysl ji používat coby výmluvu.