Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Ostravě vzniká nový elektrosporťák. Už jezdí, ale zatím nemá karoserii

  11:01aktualizováno  11:01
Tým StudentCar Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava staví nový prototyp elektromobilu. Lehký roadster StudentCar SCE bude schopen na jedno nabití ujet až 200 kilometrů a dosáhnout rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu.

StudentCar SCE zatím bez karoserie. Vývojový tým ověřuje funkčnost techniky při testovacích jízdách. | foto: ČTK

Od předešlých sestrojených vozů se bude lišit. Po komplikovaných vozidlech, jimiž se tým zabýval v poslední době, představuje návrat k jednoduchosti.

„Ve StudentCaru jsme posledních šest let dělali vývoj v různých generacích, řekněme technicky extrémně složitých vozů. Teď s novým oborem je to v podstatě návrat ke kořenům: jeden motor, lehké svižné auto se sportovními vlastnostmi, v podstatě motorka na čtyřech kolech,“ řekl vedoucí katedry materiálů a technologií pro automobily Petr Tomčík.

Frézování modelu karoserie pro nový elektrosporťák z Ostravy.

Na sestavení podvozku pracovalo asi 15 lidí, většinou studentů. Teď budou studenti pracovat na designové studii karoserie. Její výroba bude podle mluvčí školy Kláry Janouškové díky modernímu pětiosému obráběcímu centru srovnatelná s technologiemi využívanými při výrobě elektromobilů Tesla. Se špičkovými technologiemi budou pracovat i studenti nového oboru Materiály a technologie pro automobilový průmysl, na nějž se mohou hlásit do 10. srpna.

„Říkali jsme si, že potřebujeme něco, co by studenty hned přitáhlo do výzkumu a vývoje, a proto jsme začali připravovat nový roadster,“ řekl Tomčík. Protože jde o v podstatě studentský projekt, není technicky moc komplikovaný. „Je tam jeden motor, manuální řazení, je to auto, které má velkou dávku adrenalinu, nemá dveře, nemá střechu. Je to taková stylová záležitost na volný čas a rychlé svezení, nemá to ambice pro praktické použití, aby mohlo sloužit pro standardní provoz,“ řekl vedoucí týmu.

Fotogalerie

Studenti si na projektu mohou vyzkoušet, jak se dá vyrobit vůz, v němž zůstane jen základní vybavení. „Chtěli jsme, aby v tom zůstalo v podstatě jenom to nezbytné, co tam musí být, aby to bylo auto, a zbytek aby byl záležitost emocí a spojení s novou technikou, s elektromobilitou. Nechtěli jsme řešit zamykaní dveří a podobně jako u standardních aut,“ vysvětlil Tomčík.

Podle odborného asistenta Radima Čecha jde o výborné a svižné auto. „Je přívětivé pro sportovní jízdu v zatáčkách i v nízkých rychlostech. Je vyvážené, sedí hodně nízko u země, člověk z toho má dobrý pocit,“ řekl.

Tým StudentCar z Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství VŠB-TUO v...

Vysoce výkonné nabíječky by toto auto dokázaly nabít zhruba za 20 minut. Při běžné přípojce, jaká je v domácnostech, by to trvalo asi osm hodin. „Je to naše první auto, které má nejnovější technologie, co se týká světlometů. Do našeho designu nám je pomohla vyvinout společnost Varroc, aby to bylo propojeno s novými technologiemi,“ řekl Tomčík.

V novém oboru se budou studenti učit vývoji a stavbě automobilových prototypů, aby byli schopni vůz dotáhnout od vývoje až k registraci značky. „Snažíme se talentované studenty tahat nahoru, protože lidí, kteří jsou schopni se uplatnit při vývoji vozidel, je relativně málo a je jich potřeba dost,“ řekl Tomčík.

Autoři: ,




Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.