Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šarmantní Viktorka pro samotáře má sedlo proklatě nízko

aktualizováno 
Za hlubokého dunění velkého V Twinu se městem nese temná štíhlá silueta amerického cruiseru se sedlem proklatě nízko nad silnicí. Ostře řezaný světlomet se rozhlíží po okolí svým přísným pohledem. Victory Vegas 8 Ball na silnici rozhodně nepřehlédnete, tohle je originál každým coulem.

Victory Vegas | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Historie značky Victory Motorcycles není dlouhá. Datuje se od roku 1998, kdy vznikl model V92C, jehož design byl zjevně inspirován modelem Softail Fat Boy z dílny Harley Davidson. O rok později už model V-92 sklidil uznání od redaktorů prestižního magazínu Cycle World a získal ocenění cruiser roku.

Fotogalerie

Rok 2003 dal vzniknout modelu Vegas, který si okamžitě získal na svou stranu další odborníky a dobyl tím dokonce ocenění Motorka roku. Od té doby každý rok za rokem přicházela značka Victory pokaždé s novým modelem, které měly někdy i hodně exotické tvary.

Desetileté výročí oslavila mladá firma hodně extravagantní limitkou 10th Anniversary Victory Vision, která vypadala, jako by ujela ze seriálu Star Trek. Viktorky posbíraly i několik sportovních úspěchů, zejména na solných pláních jezera Bonneville.

Mezi elitou

Tentokrát zkoušíme letošní evoluci slavného modelu Vegas 8 Ball. Na první pohled zaujme motorka střídmým, ale do detailu dotaženým vzhledem. Aby také ne, když ho má na svědomí letitý dvorní tuner značky Harley Davidson Arlen Ness.

Victory Vegas

Pýchou přední části je ohromné přední kolo o průměru 21 palců. Na něm je obutá opravdu tenká hadička. Rozměry přední gumy Dunlop Elite jsou jednoduché 90/90. V hlubokém zadním blatníku se těsně za jezdcovým pozadím otáčí stoosmdesátka na osmnáctipalcovém ráfku. Tvar loukotí obou kol dodává mašině na dynamickém vzhledu. Není daleko doba, kdy kola ve stejném designu byla výsadou jen té nejvybranější ladičské elity.

Předek krotí jeden kotouč o průměru 300 milimetrů se čtyřpístkovým třmenem. Osobně bych přidal ještě jeden. Při jízdě po městě je výkon přední brzdy dostačující, když se ale mašina rozeběhne po okresce – a že to pro ní není problém – předek by snesl trochu přidat na brzdné síle. Když se ale pomůže zadním dvoupístem, mašina si přičapne k silnici a je po problémech.

Jen pro samotáře

V jednoduchosti je síla, a proto jsou veškeré údaje nezbytné pro jízdu zobrazovány pouze na jediném kulatém budíku. Navzdory střídmému uspořádání se tam ale vešel například i otáčkoměr. Digitální displej ve spodní části analogového tachometru se totiž dá přepnout do režimu RPM a v tu chvíli zobrazuje hodnotu otáček motoru v číselné podobě. Ani daleko dozadu natažená řídítka nepřekypují žádnou plejádou barevných tlačítek. Vpravo startér a „chcípák“, vlevo světla, blinkry, klakson a zepředu listování v palubním počítači. Plynová rukojeť nepodléhá módním vlivům typu ride-by-wire a pěkně poctivě tahá za lanka.

Victory Vegas

Dominantou motorky je beze vších pochybností štíhlá, nekonečně dlouhá kapkovitá nádrž s jemným prolisem, který se podélně táhne jejím středem. On ten jemný náznak páteře vlastně běží po celé motorce od předního blatníku, přes světlomet až k zadnímu ledkovému světlu ve tvaru ostře oříznuté kapky.

Perfektní kompozici vlastně narušují jenom blinkry, které svými plastovými objímkami tak trochu omluvně naznačují, že bez nich to prostě nejde. Nádrž navazuje na hodně pohodlné široké sedlo, které veze jezdce pouhých šedesát čtyři centimetrů nad silnicí. Ano, Viktorka vozí jenom jezdce. Je určena individualistům a upřímně řečeno, trčící spolujezdec by do její vybroušené kompozice příliš nezapadal. Takže aby to nikoho nesvádělo, nemá vegas ani zadní stupačky.

Zkrocená síla

Srdcem vegase, ale i všech ostatních modelů Victory, kterých je v současné nabídce jedenáct, je mohutný dvouválec s písty uspořádanými do V. Jeho objem je úctyhodných sedmnáct set čtyřicet kubíků a chlazení je svěřeno pouze náporovému vzduchu a olejovému chladiči. Dává výkon 97 koní a pěknou porci 153 Nm krouticího momentu.

Díky těmto parametrům je možné zejména po městě kutálet véčko kolem hranice tisíce otáček. Když je pak potřeba, stačí jen pootočit plynem a býčí spodek motorku katapultuje vpřed. Primární převod zajišťují ozubená kola s kompenzátorem točivého momentu. Prostřednictvím vícelamelové spojky v olejové lázni je výkon přenášen na šestistupňovou převodovku s overdrivem.

Victory Vegas
Victory Vegas

Zadní kolo je s agregátem propojeno plochým gumovým řemenem s karbonovými vlákny. Tím je dosaženo hladkého jízdního projevu, který odpustí i drobné uklouznutí prstů na spojce. Odpadá také údržba sekundáru v podobě praní, čištění a mazání spojená obvykle s řetězem nebo kardanem.

Zatímco levou stranu motorky zdobí mohutný kryt primárního převodu s nápisem Freedom V-Twin, na té levé vládne dvojice dlouhých výfukových koncovek, které jsou v případě temného modelu Vegas matně černé, stejně jako kryty výfukových kolen. Komu nebude stačit jejich hutný bas, může sáhnout do originálního příslušenství po slovinském Akrapoviči. Myslím, že tuhle značku spojovanou nejčastěji s prostředím Moto GP by asi u amerického custom biku hledal málokdo.

Pohoda a výjimečnost

Mezi hlavami válců nahmatám spínací skříňku a spouštím hluboký dusot motoru stejně temný jako celá mašina. Jednička s hlasitým klapnutím zapadá a motorka se plynule rozjíždí. V techničáku je uvedeno, že motorka váží bezmála tři sta kilo. Zkušenost proto velí mít se na pozoru a k takové mase přistupovat s patřičným respektem. Motorka ale říká, že to s tím respektem zase nebude tak žhavé.

Díky maximálnímu úsilí umístit těžiště co možná nejníž se chová jako lehkonohá stopětadvacítka. Až si říkám, jestli v tom technickém průkazu není překlep. Když se uprostřed zatáčky objeví v silnici kanál, stačí lehce poposednout v sedle a veledlouhý cruiser ho oběhne jako ještěrka.

Victory Vegas

A kdybych ten kanál náhodou trefil, zase tolik se nestane. Viktorka razí heslo komfort nade vše a tak jakákoli nerovnost v podstatě nestojí za zmínku. Podvozek všechny poklesky českých silničářů hravě spolyká. Je tady ale jedna věc, která mašinu přeci jenom trochu omezuje. Když se nechám unést a pustím se do souboje s klikatou silnicí s trochou sportovního zápalu, stupačky se hodně rychle potkají se silnicí a kovové hlásiče náklonu varovně volají, že přichází čas uvolnit rukojeť plynu. Nic naplat, na řezání zatáček jsou tady jiné stroje.

To co Victory Vegas 8 Ball její tvůrci ubrali na sportovních výkonech, mnohonásobně vyvážili obrovskou porcí šarmu a výjimečnosti. Kdekoliv se zastaví její obří přední kolo, sklidí zasloužený obdiv a její majitel bude muset stále opakovat, co to je a odkud se to vzalo. Jeden z firemních sloganů společnosti Victory Motorcycles zní: Nikdy neubíráme! Jestli to takhle má jít dál, pak si i za sebe přeji, ať jim nedojde benzin.

Victory Vegas 8 Ball

Motor
Typ motoru: čtyřtakt dvouválec do V, 50°
Systém chlazení: vzduchem / olejový chladič
Objem: 1 737ccm
Vrtání x zdvih: 101 x 108 mm
Kompresní poměr: 8,7:1
Ventilový rozvod: SOHC
Palivový systém: elektronické vstřikování paliva, dvě škrtící klapky, 45 mm
Kapacita palivové nádrže: 17 l
Primární pohon: ozubené kolo s kompenzátorem točivého momentu
Spojka: mokrá, vícelamelová
Převodovka: 6ti stupňová konstantní s Overdrive
Pohon: řemen zpevněný karbonovými vlákny
Točivý moment: 153 Nm
Olejová náplň: 4,75 l

Rozměry
Délka: 2 439 mm
Výška sedadla: 640 mm
Rozvor: 1 684 mm
Světlá výška: 135 mm

Zavěšení
Přední vidlice: teleskopická vidlice, 43 mm, zdvih 130 mm
Zadní tlumič: jeden plynový tlumič + pružina s nastavitelným předpětím, zdvih 76mm

Brzdy
Brzdy přední: 300 mm plovoucí kotouč, 4 pístkové
Brzdy zadní: 300 mm plovoucí kotouč, 2 pístkové

Kola
Přední pneumatika: 90/90 21 Dunlop Elite 3
Zadní pneumatika: 180 55-B18 Dunlop D417
Přední kolo: 21 x 2,15"
Zadní kolo: 18 x 5,5"

Hmotnost při prázdné nádrži: 290 kg
Cena: 388 900 Kč

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.