Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z radikála je uhlazený sportovec. První jízda s puristickým roadsterem

aktualizováno 
Projížďka na silném a trochu divokém hřebci bude vždy zábavnější než bezpečná jízda na krotké a dokonale poslušné kobyle. Ve světě motocyklů ty tradiční nevycválané stroje reprezentuje Harley-Davidson a speciálně jeho řada sportsterů.

Americký výrobce po deseti letech vrátil do nabídky pořádný power-bike, dvanáctistovku XL1200CX Roadster se sportovnější geometrií, dvěma brzdovými kotouči vepředu a odlehčeným odpružením typu upside-down. A k novinářské prezentaci nás pozval do pěkných zatáček v horách nad Saint-Tropez.

Fotogalerie

Roadster patří do modelové řady Sportster a navazuje na závodní stroje, takže je osekaný jen na to nejnutnější. Má malé sedlo, kola s úzkými ráfky, co nejmenší blatníky i světla a jediný malý budík analogového otáčkoměru umístěný nízko před řídítky.

Tachometr se zobrazuje jen jako digitální údaj a díky tomu se mnohem více soustředíte na otáčky než na rychlost a jízda je zase o kousek zábavnější.

Motocykl nemá zadní světlo na obvyklém místě na blatníku, Američanům se podařilo přes homologační řízení protlačit koncové i brzdové světlo zakomponované po stranách do směrovek a záď je tak opticky čistá. Škoda jen té změti kabelů vepředu kolem krku řízení.

Parádní jízda pro tvrďáky

Dnešní model má proti svým předchůdcům v této řadě podstatně vyšší stavbu ve stylu café racerů a vzadu má osmnáctipalcové kolo. Dominantou je motor a nad ním charakteristická dvanáctilitrová nádrž ve tvaru „Peanut“ (burák).

Harley-Davidson Roadster

Díky vysokým kolům 19" vepředu a 18" vzadu a relativně úzkým pneumatikám (120 mm na předním, 150 mm na zadním) je roadster neskutečně obratná mašina, která se nádherně skládá do zatáček. Přední odpružení s moderní přední vidlicí upside-down je hodně příjemný rozdíl proti minulosti. Lehčí konstrukce a ostřejší úhel řízení perfektně drží i v zatáčkách s rozbitým povrchem a v řídítkách je slušně cítit odezva od předního kola. Na poměry těžších strojů H-D je to opravdu špičkový podvozek.

Dvoukotoučové brzdy díky ABS mohou být naladěné na poměrně razantní záběr, stačí silněji přitáhnout brzdovou páčku dvěma prsty. Zadní kolo se při svižnější jízdě s razantním brzděním občas zablokuje a na páčce u nohy je cítit vibrace ABS, ale přední brzda je ale i při velkém záběru dokonale pevná a ABS zasahuje prakticky jen na mokré vozovce.

Díky luxusně prošívanému sedlu je roadster jednoznačně nejpohodlnějším strojem z celé rodiny sportsterů. Prodloužená zadní část i zadní stupačky umožňují i občasný převoz spolujezdce, ale více než pár desítek kilometrů to za vámi slečna pravděpodobně nevydrží. Stupačky řidiče jsou ve stejné pozici jako u ostatních sportsterů, za jízdy bych je uvítal víc posunuté dozadu, aby bylo možné položit ještě víc váhy těla na řídítka.

Harley-Davidson Roadster
Harley-Davidson Roadster

Jako u každého správného H-D je srdcem motocyklu samozřejmě klasický vzduchem chlazený V-Twin. V roadsteru je nejnovější agregát o objemu 1 200 kubíků s velkým vzduchovým filtrem na levé straně, o který si jezdec po většinu doby opírá nohu.

Díky elektronickému vstřikování a bohužel i hodně utlumeným výfukům motor nikde necuká a výkon dávkuje krásně rovnoměrně. Ale asi právě kvůli tomu už není tak zábavný jako jeho karburátoroví předchůdci, trochu hutnější zvuk výfuku a ostřejší reakce na plyn by neškodila. To se dá naštěstí snadno vyřešit a na prodejně si připlatit za nějaké zvučnější výfuky a třeba i otevřené sání. Motor s pětistupňovou převodovkou je sice pořádně těžký a má hlavní podíl na provozní hmotnosti 259 kg, ale těžiště je hodně nízko a ani v malé rychlosti nebyl problém se protahovat dopravní zácpou na pobřežních silnicích u Marseille.

Hřebce zvládnou i slabší jezdci

Harley-Davidson u svých strojů zásadně neudává maximální výkon, ale odhadem je v motoru přibližně 70 koní. To stačí na maximální rychlost zhruba 170 km/h, tedy dost na svižné přesuny po dálnicích. Točivý moment 101 Nm znamená pořádně hutný záběr už od hodně nízkých otáček.

Harley-Davidson Roadster

Převodovka má hodně dlouhé kvalty a to znamená, že při dodržování povinné padesátky ve městě už musíte řadit dvojku. Trojka už občas zacukala ozubeným řemenem přenášejícím výkon na zadní kolo. Při svižnější jízdě v zatáčkách budete střídat dvojku s trojkou, čtyřku zařadíte na rovinkách a pětku jen při delších pasážích a na dálnici.

Nádrž na 12,5 litru nám při ostré projížďce v horách vydržela před rozsvícením kontrolky rezervy jen asi 100 km. Při udávané spotřebě kolem pěti litrů by však dojezd za běžných podmínek měl být bezpečně přes 200 km a to už je v dnešní době dostatečná hodnota, alespoň v Evropě.

Jak jde vývoj kupředu, z dříve poměrně radikálního modelu je dnes uhlazená mašina s vyladěným obratným podvozkem a moderní elektronikou. Díky tomu ji zvládnou i průměrní jezdci se zkušenostmi z pětistovek, dříve to byl radikální bike jen pro vyvolené siláky. Harley-Davidson Roadster v moderní podobě míří na příznivce sportovnějšího svezení, ale zároveň nabízí ztělesnění historie řady Sportster, velkou porci prestiže a dnes tak vyhledávaného stylu café racer.

Harley-Davidson Roadster

Motor: vzduchem chlazený dvouválec do V, Evolution®
Vrtání: 88,9 mm
Zdvih: 96,8 mm
Objem: 1,202 ccm
Kompresní poměr: 10:01
Krouticí moment: 97 Nm/4 250 ot/min
Výška sedla: 785 mm
Rozvor: 1, 505 m
Pneumatiky přední: 120/70R19 M/C
Pneumatiky zadní: 150/70R18 M/C
Brzdy: 2pístkové přední 2 kotouče, 2pístkové zadní 1kotouč
Pohotovostní hmotnost: 259 kg
Objem palivové nádrže: 12,5 l
Spotřeba paliva: kombinovaná 4,9 l/100 km
Cena: 10 400 eur bez DPH

Autoři:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

S menším kolem vzadu. Skútr Piaggio Medley oslní obřím úložným prostorem

Piaggio Medley

Dosud museli výrobci kvůli velkému zadnímu kolu omezit místo pod sedlem na jednu malou přilbu. Skútry přicházely o...

Každá osmá oběť silničních nehod je motorkář. Někteří stále bez helmy

Nabouraná motorka Kawasaki. (27.6.2014)

Loni zahynulo na silnicích 64 motorkářů, dalších 418 bylo těžce zraněno. Motocyklisté v roce 2017 zavinili 58 procent...

Překvapení ankety Motocykl roku: elektrický skútr BMW a nadvláda Hondy

Afrika-Twin dostala pro rok 2018 řadu vylepšení, mezi které patří nové přední...

Takové výsledky hlasování o nejlepší jednostopé novinky za sezonu 2018 asi čekal málokdo. Po sečtení pořadí od...

Najdete na iDNES.cz