Otevřel si vlastní muzeum veteránů. Je největší v Česku

Lubomír Pešák si svého prvního veterána koupil před patnácti lety na inzerát. Byla to Tatra 75. Dnes stojí v Pešákově muzeu. "Není tu nejvzácnější, tehdy jsem tomu ještě nerozuměl," směje se majitel Veteran Areny.

Lubomír Pešák je zakladatelem a majitelem soukromého muzea historických vozidel Veteran Areny v Olomouci. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Jak asi může vypadat člověk, který má odvahu provozovat v Olomouci soukromé muzeum historických aut? Po pravdě - čekala jsem "veterána". Otevřel však svěží muž ve středních letech. Optimista na pohled i na poslech. Lubomír Pešák, majitel úspěšné společnosti T. S. Bohemia před víc než rokem postavil v olomouckých Pavlovičkách své vlastní automuzeum.

Se skoro stovkou vozů hlavně prvorepublikové a meziválečné éry a třemi desítkami motocyklů je to největší muzeum svého druhu v Česku. Lubomír Pešák od začátku ví, že tahle pětatřicetimilionová investice byla ekonomická sebevražda. Nelituje jí však.

Lubomír Pešák

Je mu 45 let, pochází z Opavska. Vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě a tři roky pracoval jako konstruktér vodních elektráren v ČKD Blansko. Podnikat začal v roce 1997, kdy si s bratrem otevřeli v Olomouci obchod na prodej a opravy počítačů.

Jejich firma T. S. Bohemia funguje dodnes. Její obrat loni dosáhl 1,5 miliardy korun. Veteran Arenu Lubomír Pešák otevřel loni v květnu v olomouckých Pavlovičkách. Muzeum se stalo pátou nejnavštěvovanější atrakcí na Olomoucku - vidělo jej 20 tisíc lidí.

"Zemí s tak bohatou historií automobilismu, jako má Česko, je na světě do desíti. Spoustu našich mladých lidí to přitom úplně míjí. Chtěl jsem pro tohle kulturně-technické dědictví něco udělat. Snad si lidi prohlídkou muzea uvědomí, co všechno uměly české firmy kdysi vyrobit," říká majitel muzea.

Poklady čekají na objevení ve stodolách

Je přesvědčený, že na záchranu automobilových skvostů mají nadšenci jako on maximálně dvacet příštích let. Ve stodolách a na dvorech se stále ještě dají najít vzácné kusy, i když jsou většinou v dezolátním stavu.

"Jestli se teď nedají do pořádku, za dvě desítky let už z nich nic nezbude. Jejich rozpad je nevratný proces. Stát na to přitom nemá žádný záchranný program, všechno je jen otázkou soukromých prostředků," míní Pešák.

Všechno, co ve Veteran Areně stojí, je skutečně majetek soukromých sběratelů. Ti své vozy muzeu bezúplatně půjčují. Za to nemusí shánět garáž nebo řešit pojištění. "Hlavně nám ale musí důvěřovat, protože některé automobily jsou velmi drahé," podotýká provozovatel muzea.

Pase po wikovech

Postupně si pořídil asi třicet historických aut a podobně jako jiní majitelé, i on řešil, kam s nimi. "Měl jsem je uskladněné u známých. Některé jsem třeba pět let neviděl," vzpomíná Pešák.

Teď má svá auta na očích denně. Každý den totiž tráví v muzeu. Tomu dnes věnuje možná víc času než vlastní firmě. "Některá muzea mají i sto zaměstnanců, zatímco já jsem na to sám. Máme jen dva pracovníky, kteří se starají o běžný provoz, zbytek leží na mně. Firma už mě tolik nepotřebuje, vím, že spolupracuji s lidmi, na které je spoleh," říká Pešák.

Sbírku, kterou dnes tvoří hlavně značky Tatra, Praga, Aero nebo Škoda, chce do dvou let rozšířit o unikátní soubor vozů značky Wikov. Tyto automobily vyráběla prostějovská firma Wichterle-Kovařík, původně jen továrna na zemědělské stroje. Wikovy odtud vyjížděly pouhých deset let a nebylo jich víc než 600 kusů různých typů. Dodnes se dochovalo do čtyřiceti aut. Polovinu z nich by chtěl Pešák dostat do svého muzea.

"Teď tu máme tři, do konce roku jich bude šest. Těch dvacet bych tu chtěl mít do dvou let," počítá Pešák. Podobná expozice wikovů neexistuje nikde jinde na světě. Provozovatel Veteran Areny ví o lidech, kteří mají doma velmi vzácné kusy a snaží se je přesvědčit, aby je muzeu zapůjčili.

Auta jsou krásná bez příkras

Než se pustil do projektování svého muzea, objel Lubomír Pešák všechny podobné u nás i v zahraničí. Nechtěl opisovat, ale vyvarovat se chyb. Výsledkem je jednoduchá expozice - ocelová hala, bílé zdi a v hlavní roli jen a pouze automobily.

"Auto je tu klíčový prvek. Nechtěli jsme vytvářet divadelní kulisy, malovat třeba za hasičským vozem požár a nějaké panáky. I významné automobilky, když vystavují nové modely, používají jen sklo a to auto. My jsme něco podobného udělali s historickými vozy," popisuje.

Přesto si jeden - zdánlivě nesourodý - nápad dovolil. Spolu s automobily vystavuje v aréně i české výtvarné umění.

Ale to pořád není všechno, co si mohou návštěvníci Veteran Areny v muzeu prohlédnout. Zhruba rok tu budou vystaveny také historické telefony a po nich přijdou na řadu stará rádia.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...