Otevření tunelu pod Mont Blankem se zřejmě odkládá

CHAMONIX - Znovuotevření silničního tunelu pod Mont Blankem, který spojuje Francii s Itálií, připravované na tento týden, bude zřejmě odloženo, protože ve stropní klenbě byly objeveny nové trhliny. Oznámilo to francouzské ministerstvo dopravy. Tunel, opravený po katastrofálním požáru před třemi lety, procházel v posledních dnech sérií prověrek a zkoušek, na jejichž základě měl být znovu otevřen pro dopravu. V neděli byly ve stropě objeveny praskliny.

Organizace GEIE a ATMB, které tunel provozují, se proto rozhodly uskutečnit okamžitě sanační práce na dotyčném úseku klenby. Dobu jejich trvání však odmítly jakkoli odhadnout. "O termínu opětného otevření tunelu pro provoz bude rozhodnuto poté, co budou sanační práce ukončeny a co bezpečnostní orgán uvedení do provozu schválí s ohledem na bezpečnostní prověrky jako celek," uvádí se v prohlášení francouzského ministerstva. Tunel byl uzavřen v březnu 1999, kdy v něm při požáru zahynulo 39 lidí. Nynější znovuotevření pro provoz se očekávalo do 8. února.

Dvě stě dobrovolníků se už  v sobotu zúčastnilo simulace dopravní nehody v tunelu pod Mont Blankem, který spojuje Francii s Itálií. Šlo o součást série zkoušek
nových bezpečnostních opatření, na jejichž základě měl být tunel znovu otevřen pro dopravu. Šlo o první cvičení takového rozsahu. Tunel byl uzavřen v březnu 1999, kdy v něm při požáru zahynulo 39 lidí. Před neštěstím byly bezpečnostní zkoušky uskutečněny naposledy v březnu 1973 a týkaly se pouze kontroly systému odvzdušňování výparů z výfuků.

V sobotním cvičení byl použit kamión stejného typu, který zapříčinil katastrofu v tunelu. Úkolem francouzsko-italské skupiny požárníků bylo uhasit co nejrychleji oheň, zatímco záchranáři a lékaři měli pomáhat případným raněným. Podle vysoce postaveného představitele bezpečnostní komise tunelu Michela Mareca se profesionálové v příkladné koordinaci zhostili své práce velmi dobře. Hasiči se k "hořícímu" kamiónu dostali do pěti minut.

Dobrovolníci naopak zklamali, protože místo, aby podle pokynů opustili své automobily a utíkali do bezpečí, mnozí ve vozidlech zůstali.

Automobil pokrytý popelem stojí v 17 kilometrů dlouhém Gotthardském tunelu na jihu Švýcarska, kde při požáru zahynulo 24. října nejméně 11 lidí. (31. října 2001)