Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Označeným autům se zloděj často vyhne

aktualizováno 
Nabídka zabezpečení automobilů proti krádežím se v Česku rozšiřuje o novinku, kterou je značení autoskel výrobním číslem VIN. Ministerstvo dopravy a spojů České republiky schválilo firmě ECR-CZ Blansko k využití ve zdejším provozu sady, s jejichž pomocí si zmíněný kód VIN motorista během čtvrthodinky třeba i sám na skla svého auta vyleptá. Tím buď zloděje odradí a přiměje k tomu, aby se zajímal o vozidlo bez označení, nebo mu přidělá práci s odstraňováním čísel, případně celých skel. "Čísla VIN využívají k identifikaci vozidel policisté prakticky v celém světě. Údaje na skle jsou snadno porovnatelné s dalšími VIN na karoserii auta a v jeho dokladech, které motorista musí mít u sebe. Kontrola, zda vůz není nějakým způsobem podezřelý, je tedy poměrně snadná," říká k novince mluvčí Policejního prezidia v Praze Jiří Suttner. Na zdejším trhu rovněž existuje v téže oblasti zabezpečení automobilů proti krádežím možnost pískování autoskel speciálním kódem. Oba způsoby mají svoje klady, které jsme utřídili s využitím informací a názorů odborníků: Jiřího Suttnera z Policejního prezidia v Praze, Martina Pajera, ředitele pražské společnosti Cebia, která v Česku má největší tradici v prověrkách původu automobilů a rovněž se věnuje jejich zabezpečení, Michala Ročka, pražského odborníka na identifikaci a zabezpečení motorových vozidel, a Zdeňka Chaloupka ze zastoupení firmy ECR-CZ v Praze. Až si motorista bude sám dělat závěry, měl by vycházet z předpokladu, že užitná hodnota obou způsobů odpovídá jejich ceně zhruba od 700 do 1400 korun a nelze od nich žádat to, co poskytují třeba drahá elektronická zabezpečovací zařízení za tisíce, či dokonce desetitisíce korun. Znaky na sklech mají smysl hlavně v kombinaci s jinými způsoby zabezpečení.

Leptání čísla VIN na skla

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* s údaji VIN pracuje policie na celém světě, policejní databáze jsou vedeny právě podle čísel VIN
* snadnější identifikovatelnost vozu než v případě pískovaného kódu, neboť není potřebná speciální databáze
* policista nepotřebuje při identifikaci podezřelého vozu povolení k otevření a kontrole čísla na karoserii
* cenová dostupnost (zhruba 700 korun), je levnější než pískování kódu (800 až 1400 korun)
* bezprašná aplikace
* snazší aplikace než u pískování kódu, lze i svépomocí
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* ze zahraničních zkušeností plyne, že zviditelnění VIN snižuje krádeže aut o zhruba 17 procent a zvedá objasněnost případů (dle údajů distributora zabezpečení ECR-CZ Blansko)
* není nutné hledání ve speciálních databázích, se kterými pracují systémy pískovaných kódů

-
* lze odstranit výměnou skel
* technologii svépomocného leptání skel někteří odborníci zpochybňují a tvrdí, že číslo VIN bez následků odstraní (dovozce úspěšný pokus o odstranění dosud nezaznamenal pokus se uskuteční do tří týdnů)
* technologie bezpečnostního leptání čísel VIN na skla se v zahraničí objevila už před zhruba pěti roky a nadprůměrně se nerozšířila
* při větší havárii automobilu se někdy mění číslo karoserie, označení skel původním VIN by mohlo být na obtíž
* jen ze samostatného čísla VIN nelze vyčíst zemi původu automobilu, databáze postrádaných vozidel nejsou v Evropě propojeny

Pískování skel speciálním kódem

+
* odrazuje zloděje, nabádá ho, aby šel k neoznačenému autu
* některé pojišťovny poskytují slevy na pojistném za označená vozidla
* objasněnost krádeží automobilů s kódovanými skly je o zhruba 20 procent vyšší než u neoznačených vozů (dle údajů distributora zabezpečení společnosti Cebia Praha)
* auta s kódy pískovanými na sklech jsou zahrnuty ve speciálních databázích, které jsou k dispozici policii
* cenová dostupnost (800 až 1400 korun), je ale dražší než leptání VIN (700 korun)
* je-li pískovaný kód doplněn identifikační značkou státu (tuzemsko užívá CZ), lze i v zahraničí zjistit, odkud vůz pochází a zda tam není jako kradený postrádán
* při vybrušování pískovaného kódu minimálně zadní a přední okno zloději praskne
* pískovat lze na okna nejen kódy, ale také čísla VIN, což se u specializovaných firem musí objednat předem a za zhruba stokorunový příplatek

-
* lze odstranit výměnou skel
* policejní identifikace vozu podle kódu je složitější než podle čísla VIN
* aplikace není možná svépomocí
* je dražší (o zhruba 100 až 700 korun) než kódování autoskel

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.