Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Padesátka ve městě: Policie má na řidiče dvojí metr

Každý pes jiná ves. Do tohoto přísloví se dají ve stručnosti shrnout rozdíly v měření rychlosti vozidel městskou policií v padesáti českých městech. Někde projde řidiči překročení rychlosti o deset kilometrů, jinde ani o kilometr.

Zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. | foto: iDNES.cz

Co čekat od strážníků s radarem ve svém městě? Rozdíly jsou značné: zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. A někde i deset kilometrů nad povolenou padesátku.

Ředitelé strážníků navrhnou toleranci rychlosti
Někteří ředitelé městské policie říkají, že nulová tolerance je hloupost. Měli bychom se proto rychle sjednotit na jejich mezích.

Většina ředitelů chce o toleranci při měření rychlosti diskutovat 27. července na Kolegiu ředitelů městských policí. Alespoň ti, které MF DNES oslovila, přiznali, že kolegiu doporučí mírné překročení rychlosti řidičům tolerovat.

"Bylo by rozumné to sjednotit. Aby třeba řidič od nás neplatil v jiném městě pokutu, protože je zvyklý, že mu čtyřiapadesátikilometrovou rychlost na přikázané padesátce ještě tolerujeme,“ říká ředitel pardubické městské policie Petr Kvaš.

Právě jeho muži patří k těm strážníkům, kteří zohledňují nepřesnost radarů a snaží se navíc mírné překročení rychlosti posuzovat podle místa přestupku a aktuální dopravní situace. O stejnou vstřícnost jako v Pardubicích se snaží například i strážníci v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Zlíně, Jihlavě či Jablonci nad Nisou.

Ovšem v Chomutově tolerují až šedesátikilometrovou rychlost v hodině. Přes den tuto rychlost strpí i pražští strážníci - ovšem jen na přehledných úsecích. V noci pak jejich tolerance vzrůstá o dalších deset kilometrů: tedy až na sedmdesátku v hodině. V blízkosti škol a přechodů jsou ovšem pražští strážníci nekompromisní. V těchto místech připouštějí jen pětikilometrovou rychlost nad limit.

Nejpřísnější jsou strážníci v Hradci Králové, Havířově, Mostě a v Kroměříži. V těchto městech jsou na padesátce ochotni tolerovat jen 53 kilometrů v hodině. "Taková je chyba, které se radar může dopustit,“ vysvětlil ředitel hradeckých strážníků Miroslav Hloušek. Jinými slovy, v uvedených městech řidičům netolerují ani nejmenší překročení silničního zákona.

K městům, kde strážníci tolerují až desetiprocentní překročení rychlosti, patří například Prostějov. A stejně postupují i v mnohých dalších městech. Šéfové strážníků to však přiznávají pouze s podmínkou, nebudou uvedena jejich jména.

"Když to zveřejníte, tak si řidiči horní šedesátikilometrovou hranici, kterou jim teď trpíme, automaticky u nás v městě posunou až někam k sedmdesátce. A to bychom se vrátili do neúnosných poměrů na silnicích,“ vysvětluje jeden z ředitelů městských strážníků.

Například těm jihlavským se osvědčily zkušenosti republikových dopravních policistů, takže stejně jako oni už od počátku berou v úvahu tříprocentní úchylku radaru. "Při třiapadesátikilometrové rychlosti vás ani nebudeme stavět,“ říká Stanislav Maštera.

A co při pětapadesáti? "To ještě také ne,“ usmívá se. "Ale dál to už na mne nezkoušejte. Každý máme totiž o bezpečnosti silničního provozu ve svém městě vlastní představu.“

"Dáváme desetikilometrovou toleranci. Víme, že ručička tachometru auta neukazuje vždy úplně přesně,“ vysvětlil velitel táborských strážníků Petr Svoboda.

Sjednotí se strážníci?
Zcela opačnými měřítky se například řídí městská policie v Lipníku nad Bečvou. "V některých případech bychom rádi přimhouřili oko více, ale zákon nám to nedovoluje. Neumožňuje žádnou toleranci, a tak se ke všem řidičům chováme stejně,“ konstatuje strážník lipnické městské policie Pavel Maloch.

Jen o malinko vstřícnější jsou k řidičům strážníci v Hradci Králové, kteří jsou ochotni tolerovat nanejvýše tři kilometry v hodině. "Mluvit o nějaké další toleranci je škodlivé,“ míní šéf královéhradeckých strážníků Miroslav Hloušek.

Ředitel plzeňských policistů Luděk Hosman jeho názor neodsuzuje, byť jeho muži pokutují řidiče, až když při předepsané padesátce překročí sedmapadesátikilometrovou rychlost. "Všude jsou poměry jiné. Já ale přesto na kolegiu šéfů městských policistů doporučím, abychom kritéria měření rychlosti měli stejná.“

Jak vyplynulo z průzkumu, mnohá velká města svůj vlastní radar zatím nemají. Patří k nim například Ostrava, Karlovy Vary a Liberec. Spoléhají na republikovou policii. A ta má radary v obci obvykle nastavené na sedmapadesát kilometrů.

Další informace o měření rychlosti v padesáti největších městech najdete v příloze Řidiči a policie v dnešní MF DNES.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...