Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padesátka ve městě: Policie má na řidiče dvojí metr

aktualizováno 
Každý pes jiná ves. Do tohoto přísloví se dají ve stručnosti shrnout rozdíly v měření rychlosti vozidel městskou policií v padesáti českých městech. Někde projde řidiči překročení rychlosti o deset kilometrů, jinde ani o kilometr.

Zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. | foto: iDNES.cz

Co čekat od strážníků s radarem ve svém městě? Rozdíly jsou značné: zatímco někde rychlost neměří vůbec, protože ještě nemají radary, jinde strážníci tolerují nejvýše tři kilometry. A někde i deset kilometrů nad povolenou padesátku.

Ředitelé strážníků navrhnou toleranci rychlosti
Někteří ředitelé městské policie říkají, že nulová tolerance je hloupost. Měli bychom se proto rychle sjednotit na jejich mezích.

Většina ředitelů chce o toleranci při měření rychlosti diskutovat 27. července na Kolegiu ředitelů městských policí. Alespoň ti, které MF DNES oslovila, přiznali, že kolegiu doporučí mírné překročení rychlosti řidičům tolerovat.

"Bylo by rozumné to sjednotit. Aby třeba řidič od nás neplatil v jiném městě pokutu, protože je zvyklý, že mu čtyřiapadesátikilometrovou rychlost na přikázané padesátce ještě tolerujeme,“ říká ředitel pardubické městské policie Petr Kvaš.

Právě jeho muži patří k těm strážníkům, kteří zohledňují nepřesnost radarů a snaží se navíc mírné překročení rychlosti posuzovat podle místa přestupku a aktuální dopravní situace. O stejnou vstřícnost jako v Pardubicích se snaží například i strážníci v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Zlíně, Jihlavě či Jablonci nad Nisou.

Ovšem v Chomutově tolerují až šedesátikilometrovou rychlost v hodině. Přes den tuto rychlost strpí i pražští strážníci - ovšem jen na přehledných úsecích. V noci pak jejich tolerance vzrůstá o dalších deset kilometrů: tedy až na sedmdesátku v hodině. V blízkosti škol a přechodů jsou ovšem pražští strážníci nekompromisní. V těchto místech připouštějí jen pětikilometrovou rychlost nad limit.

Nejpřísnější jsou strážníci v Hradci Králové, Havířově, Mostě a v Kroměříži. V těchto městech jsou na padesátce ochotni tolerovat jen 53 kilometrů v hodině. "Taková je chyba, které se radar může dopustit,“ vysvětlil ředitel hradeckých strážníků Miroslav Hloušek. Jinými slovy, v uvedených městech řidičům netolerují ani nejmenší překročení silničního zákona.

K městům, kde strážníci tolerují až desetiprocentní překročení rychlosti, patří například Prostějov. A stejně postupují i v mnohých dalších městech. Šéfové strážníků to však přiznávají pouze s podmínkou, nebudou uvedena jejich jména.

"Když to zveřejníte, tak si řidiči horní šedesátikilometrovou hranici, kterou jim teď trpíme, automaticky u nás v městě posunou až někam k sedmdesátce. A to bychom se vrátili do neúnosných poměrů na silnicích,“ vysvětluje jeden z ředitelů městských strážníků.

Například těm jihlavským se osvědčily zkušenosti republikových dopravních policistů, takže stejně jako oni už od počátku berou v úvahu tříprocentní úchylku radaru. "Při třiapadesátikilometrové rychlosti vás ani nebudeme stavět,“ říká Stanislav Maštera.

A co při pětapadesáti? "To ještě také ne,“ usmívá se. "Ale dál to už na mne nezkoušejte. Každý máme totiž o bezpečnosti silničního provozu ve svém městě vlastní představu.“

"Dáváme desetikilometrovou toleranci. Víme, že ručička tachometru auta neukazuje vždy úplně přesně,“ vysvětlil velitel táborských strážníků Petr Svoboda.

Sjednotí se strážníci?
Zcela opačnými měřítky se například řídí městská policie v Lipníku nad Bečvou. "V některých případech bychom rádi přimhouřili oko více, ale zákon nám to nedovoluje. Neumožňuje žádnou toleranci, a tak se ke všem řidičům chováme stejně,“ konstatuje strážník lipnické městské policie Pavel Maloch.

Jen o malinko vstřícnější jsou k řidičům strážníci v Hradci Králové, kteří jsou ochotni tolerovat nanejvýše tři kilometry v hodině. "Mluvit o nějaké další toleranci je škodlivé,“ míní šéf královéhradeckých strážníků Miroslav Hloušek.

Ředitel plzeňských policistů Luděk Hosman jeho názor neodsuzuje, byť jeho muži pokutují řidiče, až když při předepsané padesátce překročí sedmapadesátikilometrovou rychlost. "Všude jsou poměry jiné. Já ale přesto na kolegiu šéfů městských policistů doporučím, abychom kritéria měření rychlosti měli stejná.“

Jak vyplynulo z průzkumu, mnohá velká města svůj vlastní radar zatím nemají. Patří k nim například Ostrava, Karlovy Vary a Liberec. Spoléhají na republikovou policii. A ta má radary v obci obvykle nastavené na sedmapadesát kilometrů.

Další informace o měření rychlosti v padesáti největších městech najdete v příloze Řidiči a policie v dnešní MF DNES.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz