Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani: Stavitel nejrychlejších aut exkluzivně na iDNES.cz

  12:50aktualizováno  12:50
"I kdyby byla v Česku jediná zonda, je dobré mít tu zastoupení," říká majitel a tvůrce výjimečných aut značky Zonda. Horacio Pagani poskytl iDNES.cz exkluzivní rozhovor.



Plachý úsměv, jiskřivý pohled a zapálení pro své děti - plechové, ale vlastně spíš karbonové.

Horacio Pagani je argentinský umělec automobilů, syn pekaře a výtvarnice si auta maloval, stavěl ze dřeva a hlíny od malička.

Snil o tom, jak je jednou bude stavět - superbouráky. Sám říká, že se doslova probouzel s tužkou v ruce. Vášeň pro auta ho neopustila, ale sám přiznává, že bylo třeba také velkého štěstí.

Self-made man
V Argentině krásná auta, která znal z obrázků, potkat nemohl. V roce 1984 proto přijel do Itálie a začal pracovat jako řadový mechanik u Lamborghini. Rychle se vypracoval a postupoval výše, jako konstruktér se podílel na vývoji legendárních aut jako Countach Evoluzione nebo Diablo.

Stále měl ale v hlavě své auto, ne lepší než lamborghini nebo ferrari, ale jiné. Ve dvaceti letech mu Renault svěřil projekt formule 3.

Říká o sobě, že jeho učitelem života byl Juan Manuel Fangio - pětinásobný mistr světa Formule 1 padesátých let, s kterým se v té době osobně poznal.

"Když jsem do Itálie přišel, měl jsem jenom jízdní kolo, dnes má značka Pagani cenu 120 milionů euro," říká hrdě Horacio Pagani. Celá automobilka dnes patří jeho rodině - jemu, manželce a dvěma dětem.

Na svá léta u Lamborghini rád vzpomíná, automobilce ze Sant´Agata Bolognese vděčí za mnohé.

Když nemaluje a nemyslí na auta, navrhuje třeba hodinky nebo jachtu, nečte noviny, nesleduje televizi.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
KOMPLETNÍ ROZHOVOR S HORACIEM PAGANIM

"Krásné auto, stejně jako krásná žena, vám stále budou dělat problémy," říká s úsměvem. Vypadá plaše, mluví pomalu a rozvážně, je vidět, že nad každou odpovědí dlouho přemýšlí.

Auto snů
V roce 1991 založil společnost Modena Design, která pracovala s netradičními materiály, především se naučili dokonale pracovat s uhlíkovými vlákny.

A právě z nich také postavil Zondu - auto pojmenované podle větrů, které vanou v jihoamerických Andách. Díky tomu, že umí pracovat s uhlíkem, ví, jak postavit auto extrémně lehké a velmi bezpečné.

Pagani zdůrazňuje jeho jednoduchou, ale promyšlenou konstrukci. "Zonda při vývoji najela půl milionu kilometrů," říká. "Splňuje všechny standardy, které jsou stejné pro všechny výrobce," ujišťuje.

Pagani Zonda má víc než 3200 dílů, většinu z nich navrhoval osobně pan továrník. Auta staví v Modeně tým 35 lidí. Když Pagani mluví o své automobilce, mluví o ateliéru.

Na zondách vás ohromí do posledního šroubku vyšlechtěná kvalita zpracování, bezmezná péče o detail, i šroubky na sobě mají nápis Pagani.

Ručně stavěné motory dodává Mercedes AMG. Zbytek od návrhu po montáž obstarává Pagani v San Cesario Sul Panaro, městečku nadohled Modeny.

Nová zonda se představí za dva roky
Prozatím vzniklo 90 aut, celkem jich bude 108 plus dalších deset okruhových speciálů Zonda R. Na únor 2009 slíbil Horacio Pagani v Praze nový model. Nové Pagani má dostat také přísnou americkou homologaci (stávající má jen evropskou a asijskou).

Jenom pro homologování dvoustupňových airbagů, předepsaných pro přepravu malých lidí a dětí, by museli absolvovat šest crash testů navíc a investovat další miliony eur. "40% vývoje je věnováno na splnění ekolimitů," doplňuje.

Klienty si nevybírá, jak to dělají jeho italští kolegové z Maranella. "Nekupujete si mýtus Ferrari, kupujete si dokonalý produkt, pro který musí být člověk rozhodnutý.

Klienty si nevybíráme," vysvětluje Pagani: "Je to přirozený výběr."

"Tahle auta nutně nepotřebujete, nepředepíše vám je doktor," říká s nadsázkou. "Jsou to umělecká díla. Je to stále stejná hračka, kterou jsme měli jako malí, akorát stojí víc."

Pražský autosalon
V Praze při otevření prodejny Pagani představil unikátní limitovanou sérii Zonda F, kterých vznikne pouhých 50 kusů, polovina bude ve verzi kupé, druhá půlka otevřený roadster. Showroom v pražských Holešovicích je ale spíše reprezentativní záležitostí, 90% klientů si zondu vyzvedává přímo v Modeně.

Jedny z nejrychlejších vozů světa bude dovážet společnost Foxcar. Nejdražší model v nabídce je Zonda R, který má výkon 750 koní, vyjde na 30 milionů. Dražší tak bude pouze Bugatti Veyron za 37 milionů korun, který se však do ČR oficiálně nedováží. Cenově dostupnější Pagani Zonda F vyjde na 18 milionů.

"O to, abychom mohli prodávat vozy Pagani, jsme se snažili dva roky. Nakonec se nám podařilo získat do nového showroomu tři vozy Zonda F, které byly prodány ještě dříve, než dorazily do republiky," uvedl spolumajitel Foxcaru Marek Šilhánek s tím, že příští rok má dovozce přislíben i jeden exemplář Pagani R.

Pagani Zonda F díky šestilitrovému 12válci od AMG zrychluje z nuly na 100 km/h za 3,4 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 345 km/h.

Někteří mají i čtyři zondy
Malý automobilový zázrak se udál za pouhých 7 let. Nemůžeme prodávat jméno - kus automobilové historie, jako to dělá Ferrari. Musíme zákazníkům nabídnout něco jedinečného. "Jsou klienti, kteří mají dvě, tři, ale i čtyři Zondy," říká Pagani. A dodává: "Můj otec říkával, že zákazník není ten, co příjde jednou, ale ten, který se vrátí."

"V úterý 26. záři v 19:30 hodin zajela Zonda F coupé absolutní rekord severní smyčky Nürburgringu," chlubí se Horacio Pagani. Po pouhých dvou zahřívacích kolech zajelo auto okruh za 7 minut 28 sekund, což je nejrychlejší čas ze sériových aut. O 4 sekundy tak zonda vylepšila svůj vlastní předchozí rekord

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.