Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani Zonda končí, poslední kusy nemůžou na silnici a stojí 69 milionů

  12:00aktualizováno  12:00
Argentinský umělec a konstruktér Horacio Pagani končí s výrobou svého prvního modelu Zonda. Ve výrobním programu firmy ho nahradil nový model Huayra. Zonda se ovšem loučí ve velkém stylu. Posledních pět aut nese označení Revolucion a jsou to učiněná monstra.

Pagani Zonda Revolucion | foto: Pagani

Horacio Pagani prorazil do klubu vyvolených. Jeho auta se směle rovnají těm nejlepším sporťákům na světě a značka zjevně prosperuje. Pagani sice vyrábí jen několik aut ročně a žádá si za ně extrémní částky, ale zákazníků má očividně dostatek.

Fotogalerie

Prvním modelem argentinského konstruktéra, který před vlastním byznysem sbíral zkušenosti u konkurence a vypracoval se v osmdesátých letech až na šéfa konstruktérů u Lamborghini, byl model Zonda. V sériové podobě se ukázal v roce 1999 a okamžitě vzbudil velkou pozornost. Ve výrobě pak zonda vydržela v několika verzích až do letoška, kdy se loučí extrémní verzí Revolucion.

Už základní zonda je velmi výkonný supersport. Zonda Revolucion jde však ještě dál a je už na hraně závodních monopostů. A to i z toho důvodu, že auto je určeno jen pro závodní tratě, nemá silniční homologaci.

Revolucion se chlubí upravenou aerodynamikou a hlavně pořádnou odtučňovací kůrou. Standardní model měl velmi nízkou hmotnost 1 250 kilogramů, Revolucion váží jen 1 070 kilogramů, tedy jako současná nejmenší sériová auta.

Pagani Zonda Revolucion

Hmotnost je pak potřeba porovnat s výkonem tradičního dvanáctiválce AMG od Mercedesu. V modelu Revolucion je motor naladěn na 588 kW a poskytuje točivý moment 750 Nm. Poměr hmotnosti a výkonu je tak fantastických 750 koní na tunu.

Lehká stavba je Paganiho specialitou. Konstruktér patří k průkopníkům použití kompozitních materiálů, které kdysi prosadil i u Lamborghini. Úspory se u revolucionu našly i jinde. Speciální úpravou prošla třeba i šestistupňová magnéziová sekvenční převodovka, nové jsou brzdové disky na úrovni vozů F1 nebo nastavení ABS.

Pagani Zonda Revolucion

Pagani Zonda Revolucion

Auto má 12 úrovní nastavení trakce od Bosche a dokonce zadní nastavitelné křídlo s funkcí DRS, která je známá z formule 1. Podle potřeby se tak dá stiskem tlačítka výrazně změnit aerodynamika vozu.

Poslední zondy vzniknou jen v pěti kusech. Cena je závratná, což ostatně platí i pro "obyčejné" modely z dílen Paganiho. Zonda Revolucion bude stát těžko uvěřitelných 69 milionů korun včetně daně. To je mnohem víc, než kolik stojí nejbližší konkurence: například Bugatti Veyron s podobnou dynamikou se dá pořídit jako nové zhruba za 44 milionů korun.

A pro porovnání, aktuální nový model Pagani Huayra se prodává zhruba za milion eur, tedy v přepočtu okolo 26 milionů korun. Navíc Zonda Revolucion nesmí na běžné silnice, takže se oněch pět kusů pravděpodobně stane kořistí buď extrémních nadšenců nebo spíš sběratelů.

Autor:




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Kia Proceed
OBRAZEM: Nejparádnější studii autosalonu postavili přímo ve Frankfurtu

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Studie jsou kořením autosalonů, bez nich by to nebylo ono. Designéři se při nich mohou rozmáchnout a popustit uzdu fantazii. Často tak také naznačují, jakým...  celý článek

BMW Concept X7 iPerformance
BMW chce být luxusní, pro řady X7 a 8 zakládá novou divizi

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Mnichovská automobilka si pro autosalon ve Frankfurtu nachystala překvapivé odhalení. Chce lépe cílit na náročné zákazníky, proto přichází s novou značkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.