Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pagani Zonda: trysková motokára jezdí 340 km/h

  14:04aktualizováno  14:04
Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek. Ovšem není jednoduché si tohle tvrzení ověřit. Těch, kterým bylo svezení dopřáno, je totiž velmi málo. Vždyť vůz existuje v méně než čtyřiceti exemplářích.

Jeden z nemnoha, kdo může říci, že řídil vůz Pagani Zonda, je redaktor motoristického časopisu Evo Richard Maede.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Jezdí i v Česku
Jeden exemplář Pagani Zonda v zářivě žluté barvě je možné občas zahlédnout i na zdejších silnicích. Jeho pořizovací cena je v přepočtu kolem 15 milionů korun. Patří majiteli vydavatelství Stratosféra Antoninu Herbeckovi.

Ten však nechce o voze, který má prý jen zapůjčený, moc mluvit. "V zondě se sedí úplně normálně," reaguje stroze elektronickou poštou na jedinou z několika otázek, které jsme mu zaslali. Před časem však řekl: "Je to jako motokára, jenomže s tryskovým motorem."

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Zdravé srdce
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Nejpodstatnější podíl na zvláštním zvuku má naladění výfukového traktu mohutného motoru. Ostatně motor není žádnou překotnou technickou novinkou; počátky tohoto dvanáctiválce lze vystopovat již zkraje devadesátých let minulého století. Horacio Pagani, tvůrce zondy, logicky sáhl po motoru z nejsilnějších, ale také dostupném a lety osvědčeném.

Další velký Ital
"Horacio Pagani je člověk, který proměnil své hobby v realitu," říká Tom Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil Revue, člen mezinárodní poroty soutěže Auto roku. "Vstoupil mezi uznávané výrobce supersportovních automobilů, i když po emigraci - tedy přesněji reemigraci z Argentiny do Itálie -spal ve stanu a dopravoval se pomocí kola."

Dnes osmačtyřicetiletý muž si tak splnil sen z dětství, kdy prohlašoval, že jednou vyrobí nejkrásnější automobil na světě. Dnes ho má, jmenuje se Zonda (název argentinského větru) a není jediný; existuje již i jako čistě závodní vůz na okruhy a nově i jako otevřený roadster.

Pagani je skutečně renesanční člověk s širokým záběrem... I když nikdy nestudoval architekturu, navrhl si na své vozy sám krásnou moderní továrničku v italské Modeně.

Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek.

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Vzadu přítlačná křidélka i zadní pneumatiky skryté v karoserii o šířce 35 centimetrů napovídají hodně o mocnosti stroje

"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Hodně odvahy musí mít ten, kdo si pořídí vůz Pagani Zonda v poslední verzi -jako otevřený kabriolet. Na posádku bude v třistakilometrové rychlosti dost foukat.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.