Pagani Zonda: trysková motokára jezdí 340 km/h

  14:04aktualizováno  14:04
Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek. Ovšem není jednoduché si tohle tvrzení ověřit. Těch, kterým bylo svezení dopřáno, je totiž velmi málo. Vždyť vůz existuje v méně než čtyřiceti exemplářích.

Jeden z nemnoha, kdo může říci, že řídil vůz Pagani Zonda, je redaktor motoristického časopisu Evo Richard Maede.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Jezdí i v Česku
Jeden exemplář Pagani Zonda v zářivě žluté barvě je možné občas zahlédnout i na zdejších silnicích. Jeho pořizovací cena je v přepočtu kolem 15 milionů korun. Patří majiteli vydavatelství Stratosféra Antoninu Herbeckovi.

Ten však nechce o voze, který má prý jen zapůjčený, moc mluvit. "V zondě se sedí úplně normálně," reaguje stroze elektronickou poštou na jedinou z několika otázek, které jsme mu zaslali. Před časem však řekl: "Je to jako motokára, jenomže s tryskovým motorem."

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Zdravé srdce
"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Nejpodstatnější podíl na zvláštním zvuku má naladění výfukového traktu mohutného motoru. Ostatně motor není žádnou překotnou technickou novinkou; počátky tohoto dvanáctiválce lze vystopovat již zkraje devadesátých let minulého století. Horacio Pagani, tvůrce zondy, logicky sáhl po motoru z nejsilnějších, ale také dostupném a lety osvědčeném.

Další velký Ital
"Horacio Pagani je člověk, který proměnil své hobby v realitu," říká Tom Hyan, šéfredaktor časopisu Automobil Revue, člen mezinárodní poroty soutěže Auto roku. "Vstoupil mezi uznávané výrobce supersportovních automobilů, i když po emigraci - tedy přesněji reemigraci z Argentiny do Itálie -spal ve stanu a dopravoval se pomocí kola."

Dnes osmačtyřicetiletý muž si tak splnil sen z dětství, kdy prohlašoval, že jednou vyrobí nejkrásnější automobil na světě. Dnes ho má, jmenuje se Zonda (název argentinského větru) a není jediný; existuje již i jako čistě závodní vůz na okruhy a nově i jako otevřený roadster.

Pagani je skutečně renesanční člověk s širokým záběrem... I když nikdy nestudoval architekturu, navrhl si na své vozy sám krásnou moderní továrničku v italské Modeně.

Pagani Zonda je fascinující automobil. Někdo o něm ale říká, že by mohl být úžasnou motokárou. Každý, kdo se tímto vozem svezl, tvrdí, že to byl nesmrtelný zážitek.

Vůz vážící pouhých 1250 kilogramů pohání více než sedmilitrový dvanáctiválec Mercedes-Benz vyladěný ve verzi AMG na 555 koní. Zonda s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost je 340 km/h.

Vzadu přítlačná křidélka i zadní pneumatiky skryté v karoserii o šířce 35 centimetrů napovídají hodně o mocnosti stroje

"Když se Pagani Zonda rozjede, slyšíte zvuk, jemuž se nic na této planetě nepodobá," tvrdí Richard Maede, ostřílený již svezením v lecčems velmi rychlém, neboť časopis Evo se specializuje právě na rychlé vozy.

Pozici za volantem popisuje následujícími slovy: "Sedíte ve srovnání s jinými auty hodně vpředu a nízko, čelní sklo, které vás téměř celého dokola obklopuje, je zvláštního tvaru."

Hodně odvahy musí mít ten, kdo si pořídí vůz Pagani Zonda v poslední verzi -jako otevřený kabriolet. Na posádku bude v třistakilometrové rychlosti dost foukat.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz