náhledy
Úloha chemiků je v dnešním světě F1 velmi důležitá. Experti v laboratoři například dokáží analýzou oleje třeba odhalit vadnou součástku.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Shell během závodního víkendu ve své pojízdné laboratoři otestuje 30 – 40 vzorků benzinu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nový typ paliva vzniká třeba několik měsíců, vývoj probíhá současně s vývojem motoru. Současně se zkouší třeba dvě nebo tři různá složení, určí se, které se ubírá nejlepším směrem a to se následně optimalizuje právě na danou specifikaci agregátu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Analýza oleje může již dlouho před selháním dané části odhalit, že je s ní něco v nepořádku. V krajním případě tak třeba právě rozbor maziva ukáže nutnost vyměnit celý motor nebo převodovku, ačkoli se agregát jeví být na první pohled v pořádku.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Pokud někde dochází k většímu opotřebení, projeví se to na znečištění oleje.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
FIA podrobí každé nové palivo testům a vytvoří si jakýsi otisk, který jasně charakterizuje složení dané verze. Během závodních víkendů pak FIA palivo testuje a pokud se jeho otisk neshoduje, může následovat diskvalifikace týmu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nové palivo je potřeba otestovat jak v motoru. Musí projít testem životnosti na 5 000 kilometrů.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Současné palivo Shell pro Ferrari tak má vyšší oktanové číslo než palivo pro agregáty používané před před rokem 2014. Palivo pro F1 je specifické i v porovnání s ostatními špičkovými motoristickými disciplínami.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Mobilní laboratoř Shell pro analýzu paliva při závodech F1
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Vývoj oleje je nesmírná alchymie, největší zajímavostí je ovšem to, co lze vyčíst z analýzy oleje vypuštěného z motoru.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Například konkrétní obsah kovových šupin pak pomůže inženýrům Ferrari určit, ze které součásti abraze pocházejí a mohou například tento díl vyměnit.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Podobné informace mají od svých dodavatelů samozřejmě všechny týmy Formule 1. Různé týmy spolupracují se světovými dodavateli paliv a maziv.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Mobilní laboratoř Shell pro analýzu paliva při závodech F1
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz