Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

  13:36aktualizováno  13:36
Muž, který vynalezl auto jezdící na běžný salátový olej, na letošním autosalonu ve Frankfurtu působí jako prorok, jehož předpověď se po letech naplnila. Zatímco si velké světové automobilky lámou hlavu, jak nahradit čím dál dražší benzin, Hilmar Wolf už 18 let přestavuje dieselová auta na vozy jezdící na běžný olej do salátu, který koupíte v každém supermarketu.
Auto na salátový olej

Auto na salátový olej a jeho tvůrce | foto: Radek MíčaiDNES.cz

Za tu dobu jich upravil zhruba šest stovek.

Teď však týdně dostává až 90 dotazů na to, jak jeho systém funguje a kolik změna stojí.

V současnosti je schopen na spalování salátového oleje přeměnit zhruba 200 aut ročně.

Letos se spolu se svým společníkem Reinerem Schwerdtfegerem vypravil mezi hlavní hráče světového automobilového trhu i na prestižní přehlídku do Frankfurtu.

Přestavuje tam závodní okruhový speciál Audi A3 na salátový olej dosahující rychlosti až 220 kilometrů za hodinu. „Auto jezdí na rostlinný olej, který má každý v kuchyni,“ říká Schwerdtfeger, „žádná aditiva nejsou potřeba. Stačí jen kit, kterým se upraví motor.“

Změna motoru vozu trvá týden a stojí 2600 eur bez daně (zhruba 76 tisíc korun). Změnou motoru se podle Schwerdtfegera nesníží jeho výkon ani nezmění spotřeba.
„Přestavba probíhá u klienta v garáži, v jeho autoservisu, případně v naší dílně,“ říká výrobce s tím, že zákazník dostane roční záruku i technické povolení.

Sám vynálezce Wolf řídí luxusní Mercedes C, který jezdí pochopitelně na salátový olej. Zatím z něj dostal rychlost 195 kilometrů v hodině.

Lada a la raketoplán Buran
Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii.

Automobilka z ruského města Togliatti do Frankfurtu přivezla západním konkurentům ukázat svou studii Antal 2 s pohonem na vodík. Vůz vychází z kombíku Lada 2111, který se prodává i na českém trhu.

„Je to naše vlastní technologie,“ říká Georgij Mirzojev z ruské automobilky. „Využili jsme technologii ruského raketoplánu Buran. Samozřejmě jsme museli vše zmenšit a uzpůsobit.“ Oproti raketoplánu však auto dosahuje mnohem nižší rychlosti. Podle Mirzojeva jelo nejrychleji stovkou.

Se sériovou výrobou se zatím nepočítá. „Jakmile budou zákazníci vodíková auta chtít, nabídneme jim je,“ říká Mirzojev. Vývoj Lady Antal trval dva roky. Již předtím firemní technici strávili dva roky prací na Antalu 1, který však byl pouhou maketou a ještě nebyl pojízdný.

Na rozdíl od buranu, který do vesmíru vzlétl poprvé a naposled 15. listopadu 1988, má podle Mirzojeva vodíkový pohon v motorismu velkou budoucnost. „Vodíku věříme. Na příští dva roky plánujeme další dva vodíkové vozy.“

Čtěte také: Automobilky zkoumají, co nalít do nádrží

Už týden zkoušejí redaktoři Světa motorů jezdit na fritovací olej. Lijí ho do staršího dieselového auta a ono jezdí ...VÍCE 





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.