Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Palivem budoucnosti už není vodík. Palivové články se spokojí s lihem

aktualizováno 
Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku. Měly by pracovat za běžné pokojové teploty. Vodíku jako palivu budoucnosti tak možná odzvonilo.

Ilustrační foto. | foto: Ford

Tým vědců z Brookhaven National Laboratory ve spolupráci s výzkumnými pracovníky University of Delaware a Yeshiva University vyvinuli nový třísložkový katalyzátor, který umožní zkonstruovat palivové články zpracovávající místo vodíku běžný líh.

Nový katalyzátor se skládá z několika hlavních komponent. Nanočástice oxidu cíničitého jsou uloženy na uhlíkové mřížce a na tuto vzniklou struktury jsou vsazeny částice platiny a rhodia. Díky kombinaci jedinečných vlastností všech komponent a jejich ojedinělému seskupení pak může probíhat elektrokatalytický rozklad lihu za pokojové teploty.

Katalyzátor rozbíjí uhlíkové vazby v lihu a usnadňuje tak jeho oxidaci na CO2. Podle autorů vynálezu žádný jiný katalyzátor takovou schopnost nemá.

Nové palivové články s tímto katalyzátorem by tak mohly namísto vodíku spalovat líh. Produkty reakce jsou vodíkový kationt (a následně tedy voda), pochopitelně elektrony a již zmíněný oxid uhličitý. Vědci se soustředí právě na zkonstruování palivového článku, který by nový katalyzátor využíval. Následovat bude série testů, které mají ověřit, jak bude takový palivový článek pracovat v reálu. Pokud budou pokusy úspěšné, je dost možné, že nový objev doslova zahubí současný vývoj vodíkových aut.

Použití lihu jako paliva namísto vodíku je daleko výhodnější z několika důvodů. Výroba vodíku je totiž velmi drahá a ve většině případů je k ní potřeba obrovské množství elektrické energie. Líh lze průmyslově vyrábět velmi snadno a navíc z obnovitelných zdrojů. Při použití biolihu by pak byl celý proces jeho výroby a následného spalování prakticky CO2 neutrální. Oxid uhličitý, který by totiž vznikl při spalování biolihu v palivovém článku by následně spotřebovaly rostliny, které budou k jeho výrobě opětovně použity.

Samotný vodík také není nijak snadné skladovat a jeho tankování není zrovna bezpečnou záležitosti. Výrazně by se tak musela změnit současná infrastruktura pro doplňování paliva. To s lihem by se nemuselo měnit prakticky nic. Bioetanol, nebo spíše palivo E85, je velmi populární třeba v severských zemích a je k dostání u zcela běžných výdejních stojanů na benzinkách.

Automobily s palivovými články na bioetanol by se tak mohly stát další alternativou pro budoucnost. Jistě najdeme spoustu argumentů, proč ani ony nejsou ideálním řešením. Zastánci spalovacích motorů by jistě raději použili bioetanol v nich. Jenže palivové články jsou z hlediska přeměny energie účinnější než spalovací motor. Pravda, také daleko dražší. A právě cena bude tou největší překážkou v jejich rozšíření.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.