Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Palivové články zaručí zanedbatelné emise

aktualizováno 
Auto, které z výfuku nevypouští žádné oxidy dusíku, částice nebo oxid uhličitý, nýbrž jen vodní páru, se blíží realitě. Například německá firma BMW v únoru oznámila, že začíná jako první se sériovou výrobou vozu s palivovými články. BMW 750hL však není vozem s nulovými emisemi, nýbrž s nízkými. Vůz pohání klasický benzinový motor, který neztrácí část své síly dodávkami energie pro elektrickou síť vozu. O tu se starají palivové články. Benzinový motor je tak méně zatížený, bere méně paliva a vypouští menší množství škodlivých látek.

Opel zase vylepšuje svůj projekt minivanu Zafira s palivovými články, v nichž se vyrábí elektřina pro elektromotor, plně nahrazující běžný spalovací agregát. První veřejné nasazení zažil Opel Zafira s palivovými články na olympijských hrách v Sydney, kde doprovázel maratonské běžce.

Mercedes plánuje, že na přelomu let 2002 a 2003 vyrobí první malou sérii autobusů s palivovými články. Už nyní představitelé firmy tvrdí, že autobusy určitě využijí velká města jako Londýn, Amsterdam, Hamburk, Barcelona nebo Stuttgart. Autobusy jejich hromadné dopravy budou tankovat vodík.

Ten v palivových článcích reaguje s kyslíkem, z čehož vzniká elektrická energie, která roztáčí elektromotor. Výfuk takového vozidla pak vypouští pouze vodní páru. Autobusy Mercedes Citaro uvezou až sedmdesát cestujících, na nádrž plnou vodíku budou schopné ujet 200 až 250 kilometrů. Výhodou je i to, že budou mnohem tišší než vozidla s běžnými spalovacími motory.

Boj se spalinami začal v 70. letech

Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle.

Jeho nástupce v autech jezdících na benzin už byl řízený a k tomu třícestný, neboť ve výfuku snižoval obsah všech tří škodlivin - uhlovodíků, dusičnanů i kysličníku uhelnatého. Vozidla s třícestným katalyzátorem mohla splnit první emisní limity známé jako Euro 1, které platí od roku 1993.

Za řízený se katalyzátor označuje proto, že správný poměr mezi benzinem a vzduchem, a tím i nízké emise řídí lambda sonda. "Euro 2 pak musela osobní automobily plnit od roku 1996, emisní požadavky byly zhruba dvakrát přísnější než u Eura 1," říká Vladimír Perný z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Zlepšení přineslo i vícebodové vstřikování paliva, které nahradilo vstřikování jednobodové. V současnosti platnou normu Euro 3 mnoho výrobců přeskočilo, aby splnilo Euro 4, která bude závazná až od roku 2005. Podařilo se to díky řadě technických úprav a zdokonalení řízení motoru včetně nového typu lambda sondy. Z ciziny dovezené ojetiny mohou kouřit více než nové vozy - zákon jim ukládá splnit normu Euro 2.

Naftové motory vypouštějí některé látky víc a jiné méně než benzinové motory. Proto jsou předpisy pro diesely poněkud odlišné. Také katalyzátory jsou u těchto vozů většinou neřízené oxidační, neboť systém s lambda sondou nelze u dieselů použít. Novinkou je filtr pevných částic, který má naftový Peugeot 607.

 

 


 

V Mnichově funguje první čerpací stanice na stlačený plyn.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...
Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...

r.v. 2009, naj. 112 336 km, diesel
210 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz