Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Palivové články zaručí zanedbatelné emise

aktualizováno 
Auto, které z výfuku nevypouští žádné oxidy dusíku, částice nebo oxid uhličitý, nýbrž jen vodní páru, se blíží realitě. Například německá firma BMW v únoru oznámila, že začíná jako první se sériovou výrobou vozu s palivovými články. BMW 750hL však není vozem s nulovými emisemi, nýbrž s nízkými. Vůz pohání klasický benzinový motor, který neztrácí část své síly dodávkami energie pro elektrickou síť vozu. O tu se starají palivové články. Benzinový motor je tak méně zatížený, bere méně paliva a vypouští menší množství škodlivých látek.

Opel zase vylepšuje svůj projekt minivanu Zafira s palivovými články, v nichž se vyrábí elektřina pro elektromotor, plně nahrazující běžný spalovací agregát. První veřejné nasazení zažil Opel Zafira s palivovými články na olympijských hrách v Sydney, kde doprovázel maratonské běžce.

Mercedes plánuje, že na přelomu let 2002 a 2003 vyrobí první malou sérii autobusů s palivovými články. Už nyní představitelé firmy tvrdí, že autobusy určitě využijí velká města jako Londýn, Amsterdam, Hamburk, Barcelona nebo Stuttgart. Autobusy jejich hromadné dopravy budou tankovat vodík.

Ten v palivových článcích reaguje s kyslíkem, z čehož vzniká elektrická energie, která roztáčí elektromotor. Výfuk takového vozidla pak vypouští pouze vodní páru. Autobusy Mercedes Citaro uvezou až sedmdesát cestujících, na nádrž plnou vodíku budou schopné ujet 200 až 250 kilometrů. Výhodou je i to, že budou mnohem tišší než vozidla s běžnými spalovacími motory.

Boj se spalinami začal v 70. letech

Mezníkem v boji s výfukovými plyny je katalyzátor, který se v Evropě v neřízené podobě uplatňuje od konce osmdesátých let a ve Spojených státech amerických ještě o něco déle.

Jeho nástupce v autech jezdících na benzin už byl řízený a k tomu třícestný, neboť ve výfuku snižoval obsah všech tří škodlivin - uhlovodíků, dusičnanů i kysličníku uhelnatého. Vozidla s třícestným katalyzátorem mohla splnit první emisní limity známé jako Euro 1, které platí od roku 1993.

Za řízený se katalyzátor označuje proto, že správný poměr mezi benzinem a vzduchem, a tím i nízké emise řídí lambda sonda. "Euro 2 pak musela osobní automobily plnit od roku 1996, emisní požadavky byly zhruba dvakrát přísnější než u Eura 1," říká Vladimír Perný z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Zlepšení přineslo i vícebodové vstřikování paliva, které nahradilo vstřikování jednobodové. V současnosti platnou normu Euro 3 mnoho výrobců přeskočilo, aby splnilo Euro 4, která bude závazná až od roku 2005. Podařilo se to díky řadě technických úprav a zdokonalení řízení motoru včetně nového typu lambda sondy. Z ciziny dovezené ojetiny mohou kouřit více než nové vozy - zákon jim ukládá splnit normu Euro 2.

Naftové motory vypouštějí některé látky víc a jiné méně než benzinové motory. Proto jsou předpisy pro diesely poněkud odlišné. Také katalyzátory jsou u těchto vozů většinou neřízené oxidační, neboť systém s lambda sondou nelze u dieselů použít. Novinkou je filtr pevných částic, který má naftový Peugeot 607.

 

 


 

V Mnichově funguje první čerpací stanice na stlačený plyn.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Najdete na iDNES.cz